• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 6 مرداد 1401
کد مطلب : 167146
+
-

واقعیت‌هایی درباره قاره اروپا

چارلز دیکنز، تولستوی و مرسدس بنز

جواد حسینی‌نصر

قاره اروپا خاستگاه برخی از بزرگ‌ترین فرهنگ‌ها و تمدن‌های جهان بوده و بسیاری از اسرار آن هنوز از نگاه عموم مردم دنیا پنهان مانده است. خیلی از ما فقط می‌دانیم که اروپا با حدود 900میلیون نفر جمعیت که ۱۱درصد کل جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد، قاره‌ای مدرن و پیشرفته است اما این قاره سرسبز و زیبا ویژگی‌های خاص و منحصر‌به‌فردی دارد که دانستن آنها خالی از لطف نخواهد بود؛ مثل اینکه در این قاره بیابانی وجود ندارد یا اینکه کوچک‌ترین کشور و کم‌جمعیت‌ترین کشور دنیا را در دل خود جا داده است.

مقر دوچرخه‌سوارها

دوچرخه‌سواری در کشورهای اروپایی یک ورزش محبوب به شمار می‌آید و بیشتر مردم اروپا به شکل سنتی از این وسیله استفاده می‌کنند اما هلندی‌ها در دوچرخه‌سواری سابقه طولانی‌تری دارند. گفته می‌شود 84درصد مردم هلند حداقل یک دوچرخه دارند و به همین دلیل گاهی ترافیک دوچرخه در خیابان‌های آمستردام بیداد می‌کند. با وجود چنین حساب و کتابی، مشخص است که ازدحام دوچرخه‌سوارها برای 17میلیون نفر جمعیت ساکن این کشور مشکل‌ساز می‌شود. البته طبق مطالعه‌ای که در دانشگاه راتگرز انجام شده، دوچرخه‌سواری در هلند از دوچرخه‌سواری در سایر کشورهای جهان ایمن‌تر است.

سلطه پادشاهان

شاهزاده هری و همسرش مگان مارکل از اعضای خانواده سلطنتی انگلیس، بسیاری از عناوین خبری را به‌خود اختصاص می‌دهند و به همین‌خاطر ممکن است بسیاری از مردم دنیا به این باور برسند که ملکه الیزابت و فرزندانش تنها خانواده سلطنتی در اروپا به شمار می‌آیند. شاید خیلی‌ها ندانند که 10کشور و قلمرو در اروپا هنوز با حکومت پادشاهی اداره می‌شوند و شاه و ملکه دارند. کشورهایی مثل آندورا، بلژیک، دانمارک، لیختن‌اشتاین، لوکزامبورگ، موناکو، هلند، نروژ، اسپانیا و سوئد پادشاه دارند، هر چند در برخی از این کشورها پادشاه یک مقام نمادین و تشریفاتی است. بنابراین بریتانیا تنها کشور اروپایی با نظام پادشاهی نیست.

فعال‌ترین آتشفشان

هر موقع نام آتشفشان به میان می‌آید همه یاد کشور فیلیپین با کوه‌های آتشفشانی معروف می‌افتند اما بد نیست بدانید که یکی از معروف‌ترین و فعال‌ترین آتشفشان‌های جهان در قاره اروپاست. اتنا کوه آتشفشانی در شمال‌شرقی جزیره سیسیل است که از مرتفع‌ترین کوه‌های اروپا به شمار می‌آید و ارتفاع آن از سطح دریا به 3350متر می‌رسد. کوه اتنا که در جزیره سیسیل ایتالیا واقع شده نه‌تنها فعال‌ترین آتشفشان اروپا بلکه یکی از فعال‌ترین آتشفشان‌های جهان محسوب می‌شود که سابقه فوران گدازه‌های مذاب از آن به 3500سال پیش برمی‌گردد. این آتشفشان تاکنون بیش از 100بار طغیان کرده که نخستین آن در زمان فیثاغورس بوده‌ است. این آتشفشان یک‌بار دیگر در سال1183فوران کرد و موجب مرگ 51هزار نفر شد. اتنا هر 3تا 5سال فوران می‌کند که آخرین آن در سال 2011بوده است.

کوچک‌ترین کشور جهان

واتیکان دولت‌شهر مستقلی است که در دل شهر رم واقع شده. واتیکان  یک پادشاهی مطلقه است که محل اقامت پاپ، رهبر کاتولیک‌های جهان و مرکز کلیسای کاتولیک به‌حساب می‌آید. این منطقه با مساحتی حدود ۰,۴۴ کیلومترمربع، کوچک‌ترین کشور دنیا و با جمعیتی حدود هزار‌نفر، کم‌جمعیت‌ترین کشور مستقل دنیا محسوب می‌شود. این شهر که به‌عنوان کشوری مستقل هم شناخته می‌شود، هنوز برای بسیاری از مسیحیان و غیرمسیحیان یک معماست. حدود هزار‌نفر این قلمرو را خانه خود می‌نامند که یکی از این افراد در رأس کلیسای کاتولیک، یعنی پاپ است. واتیکان تنها کشوری است که زندان ندارد و کوچک‌ترین مسیر ریلی جهان را دارد. طلاق در این منطقه ممنوع است.

راز مجسمه آزادی

خیلی‌ها فکر می‌کنند مجسمه آزادی در آمریکا ساخته شده و متعلق به آمریکایی‌هاست. تندیس آزادی که نام رسمی آن «آزادی روشنگر جهان» است، مجسمه بزرگی است که در سال 1886میلادی از طرف فرانسه به ایالات متحده آمریکا هدیه داده شد. این تندیس در جزیره آزادی در بندر نیویورک نصب شده و نماد خوش‌آمدگویی به مسافرانی است که از راه دریا به نیویورک می‌آیند. این مجسمه که با لایه‌ای از جنس مس پوشش پیدا کرده در سال 1886به مناسبت صدمین سال استقلال آمریکا از بریتانیا و به‌عنوان نمادی از دوستی فرانسه و آمریکا به این کشور اهدا شده‌است. البته چند مجسمه مشابه اما کوچک‌تر از مجسمه آزادی در فرانسه وجود دارد که کنار رود سن در نزدیکی برج ایفل قرار دارند.

زادگاه امپراتوری‌ها

اروپا بزرگ‌ترین و قدرتمندترین امپراتوری‌های تاریخ بشر را به‌خود دیده است. برای نمونه می‌توان به امپراتوری بریتانیا، بزرگ‌ترین امپراتوری تاریخ بشر اشاره کرد که در دوران اوجش، به وسیع‌ترین امپراتوری تاریخ بدل شد و بیش از یک قرن ابرقدرت مطلق به‌ شمار می‌رفت. مساحت نواحی تحت‌حکومت امپراتوری بریتانیا در سال1922به بیش از 33میلیون کیلومترمربع و جمعیت امپراتوری به بیش از 450میلیون نفر رسید. سرزمین‌های تحت‌فرمان این امپراتوری در سراسر جهان پراکنده بود و جمله «خورشید هیچ‌گاه در امپراتوری بریتانیا غروب نمی‌کند» با واقعیت همخوانی داشت. از دیگر امپراتوری‌های عظیم در قاره اروپا می‌توان به امپراتوری اسپانیا، امپراتوری روسیه و امپراتوری‌های فرانسه و پرتغال اشاره کرد. امپراتوری رم نیز یکی از امپراتوری‌های عظیم اروپایی است که در دوران باستان وجود داشت.

برندهای معروف

بسیاری از کشورهای صنعتی پیشرفته مثل آلمان، فرانسه، انگلیس و ایتالیا در اروپا واقع شده‌اند و طبیعی است که معروف‌ترین برندهای دنیا در این قاره فعالیت می‌کنند. مقر برندهای مشهوری مانند ایرباس، پژو، رنو، سیتروئن، میشلن، لورئال، لویی‌ویتون، ایکیا، بنز، بی‌ام‌دبلیو، اریکسون، فولکس‌واگن، آدیداس، نیوآ، زیمنس، بوش، ب‌آاس‌اف، بایر، رولکس، فراری، لامبورگینی، فیات، ورساچه، پرادا، رولزرویس، بنتلی، آدیداس و نوکیا در کشورهای اروپایی است. نکته مهم این است که 5برند معروف پوشاک ازجمله کریستین دیور، سنت لورن، کوکو شانل، ورساچه و جورجیو آرمانی که دنیای مد را تسخیر کرده‌اند هم در اروپا فعالیت می‌کنند. بنابراین اروپا را باید سرزمین برندهای محبوب دانست.

ادبای بزرگ

اروپا از روزگار قدیم، خاستگاه بسیاری از مشهورترین کتابخانه‌ها، خانه‌های نویسندگان، موزه‌های ادبی و فستیوال‌های شعر بوده است. این قاره کوچک در زمینه فرهنگ و ادبیات پیشینه قابل‌اعتنایی دارد؛ به‌خصوص در پایتخت‌های آن که قرن‌هاست بستری برای پرورش و پیشرفت ادبیات محسوب می‌شوند. نویسندگان بزرگی مثل هانس کریستین آندرسن دانمارکی، چارلز دیکنز و خواهران برونته انگلیسی، لئو تولستوی روسی، سیمون دو‌بووار، ویکتور هوگو فرانسوی، آسترید لیندگرن سوئدی و اریش کستنر آلمانی، فریدریش نیچه، فرانتس کافکا و... که همگی در اروپا متولد شدند در میان مهم‌ترین شخصیت‌های تاریخ ادبیات جا دارند. نویسندگان اروپایی در طول تاریخ  با بزرگ‌ترین نویسنده‌های آمریکای‌لاتین مثل گابریل گارسیا مارکز، پابلو نرودا، خورخه لوئیس بورخس و ایزابل آلنده در رقابت بوده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید