• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 6 مرداد 1401
کد مطلب : 167131
+
-

آشنایی با چند بستنی خوشمزه تابستانی

کودتا علیه تابستان

کودتا علیه تابستان

سعیده مرادی

در این روزهای گرم تابستان، بستنی، از خوراکی‌ها و تنقلات پرطرفدار و محبوبی است که بزرگ و کوچک نمی‌شناسد و از کودک تا کهنسال شیفته‌اش هستند. به قول ظریفی که می‌گفت واقعا بشر قبل از کشف بستنی، چطور تابستان‌ها را سپری می‌کرده است. هرچند امروزه انواع و اقسام مختلفی از بستنی‌های آماده و شرکتی با هر طعم و رنگی به آسانی در دسترس است  اما اگر به صحت و سلامت کامل بستنی که میل می‌کنید اهمیت می‌دهید یا تمایل دارید آنچه میل می‌کنید دقیقاً مطابق ذائقه شما باشد، به سادگی می‌توانید برای خودتان و اعضای خانواده انواع بستنی‌ها را در خانه درست کرده و میل کنید. در ادامه چند نوع بستنی خانگی را به شما پیشنهاد داده و روش تهیه آن را هم آموزش می‌دهیم.

بستنی شکلاتی اسکوپی


طرز تهیه
  ابتدا شکلات تلخ را با یک رنده درشت، رنده کرده و داخل ظرفی مناسب بریزید. سپس شکلات را روی حرارت غیرمستقیم بخار قرار داده و به روش بن‌ماری ذوب کنید. وقتی شکلات کاملاً آب شد، شیر عسلی را به آن اضافه و با یک قاشق یا همزن دستی کاملاً مخلوط کنید. بعد پودر کاکائوی الک‌شده را به آن اضافه کرده و کاملاً مخلوط کنید تا یک مایع یک‌دست حاصل شود. در ادامه خامه شیرین‌شده قنادی را با دور تند همزن بزنید تا جایی که کاملاً فرم بگیرد. سپس مخلوط شکلات و شیرعسلی را به خامه اضافه کنید و با لیسک یا قاشق کاملاً مخلوط کرده تا یکدست شود. بستنی را داخل ظرف در‌دار ریخته و با لیسک کاملاً صاف کنید. روی بستنی را با یک نایلون یا سلفون بپوشانید، به شکلی که بستنی به هیچ عنوان با هوا تماس نداشته باشد. سپس در ظرف را محکم ببندید و بستنی را داخل فریزر قرار بدهید. بعد از یک شب بستنی آماده است.

بستنی یخی میوه‌ای


طرز تهیه
  ابتدا میوه‌های مورد استفاده در بستنی را خرد کنید و در فریزر قرار دهید تا میوه‌ها کاملاً یخ بزنند. هلوهای خرد‌شده را در غذاساز یا مخلوط‌کن بریزید.2 قاشق غذاخوری شکر به همراه 2قاشق غذاخوری  خامه صبحانه را به آن اضافه کنید و هم بزنید. مخلوط هلو را درقالب بستنی بریزید. مخلوط باید غلیظ باشد. در ابتدای کار  3لایه میوه دارید. برای لایه میانی توت فرنگی‌ها را در غذاساز بریزید و 2قاشق غذاخوری شکر و 2قاشق غذاخوری خامه صبحانه همراه با وانیل به آن اضافه کنید. دستگاه را روشن کنید و اجازه دهید توت‌فرنگی و خامه و شکر به خوبی مخلوط شوند. مخلوط توت‌فرنگی را در قالب بستنی و روی مخلوط هلو بریزید. برای لایه آخر نیز به همان ترتیب عمل کرده و موز را داخل غذاساز ریخته و به آن یک یا نصف قاشق غذاخوری شکر و 2قاشق غذاخوری خامه اضافه کنید و اجازه دهید به خوبی مخلوط شوند. ترکیب موز را روی توت‌فرنگی بریزید. چوب‌بستنی‌ها را در قالب بستنی و روی مخلوط میوه‌ها فرو کنید و در فریزر 4تا 6ساعت قراردهید.

آلبالویی


طرز تهیه
ابتدا باید آلبالوهای بدون هسته و موز پوست کنده و تکه‌شده را حداقل 24ساعت در فریزر قرار دهید. بعداز 24ساعت، میوه‌های یخ‌زده را داخل مخلوط‌کن یا غذاساز ریخته و پوره کنید. بعد از اینکه میوه‌ها کاملاً پوره و باهم مخلوط شدند، خامه و شکر را به آنها اضافه کرده و مواد را حدود 2تا 3دقیقه با دور تند مخلوط‌کن باهم ترکیب کنید. سپس تکه‌های میوه را به ترکیب اضافه کرده و در حد کم و تا جایی که میوه‌ها له نشوند و در بستنی به خوبی دیده شوند هم بزنید. مواد را داخل یک ظرف مناسب بریزید و داخل فریزر بگذارید. بعد از یک ساعت، ظرف بستنی را از فریزر خارج کرده و با کمک قاشق آن را هم بزنید. توجه داشته باشید بعد از یک ساعت اول این هم‌زدن باید هر نیم‌ساعت یک‌بار تکرار شود. بعد از اینکه هم‌زدن بستی حدود 20مرتبه تکرار شد، باید بستنی یک شب تا صبح استراحت داده تا کاملاً آماده شود.
نکته: دقت کنید معمولاً بستنی از دیواره‌های ظرف شروع به یخ‌زدن می‌کند. بنابراین هنگام هم‌زدن از کناره‌های ظرف غافل نشوید و همه بستنی چسبیده به دیواره ظرف را هم جدا کرده و با باقی بستنی مخلوط کنید چون نباید اجازه بدهید بستنی یخ بزند.

بستنی توت‌فرنگی با شیرخشک


طرز تهیه
برای تهیه بستنی توت فرنگی با شیرخشک باید  ابتدا شیر خشک را همراه با شیر و عصاره وانیل یا پودر وانیل در ظرف مناسبی ریخته و خوب هم بزنید تا مواد کاملاً با هم حل شده و به خورد هم بروند. سپس آن را چند ساعتی در فریزر قرار دهید تا یخ بزند. بعد از اینکه کاملاً یخ زد آن را از فریزر خارج کرده و در مخلوط‌کن بریزید و آنقدر هم بزنید تا رنگ آن تغییر کند و به رنگ کرمی درآید و کش‌دار شود. سپس شکر را کم‌کم و در چند مرحله به آن اضافه کنید و حین اضافه‌کردن به خوبی هم بزنید. بعد از اینکه شکر به خوبی با مواد ترکیب و کاملاً حل شد، توت‌فرنگی‌ها را دانه‌دانه به آن اضافه کنید و هم بزنید تا رنگ بستنی صورتی شود. سپس بستنی را به‌مدت 2ساعت در فریزر قرار دهید تا کاملاً آماده شود. حال بستنی آماده است. آن را در ظرف مناسب سرو کرده و نوش‌جان کنید. برای تزئین این نوع بستنی می‌توانید از توت‌فرنگی یا میوه‌های دیگر استفاده
 کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید