• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 6 مرداد 1401
کد مطلب : 167144
+
-

روبرت لواندوفسکی، مهاجم گلزن لهستانی که کفش طلا را از مسی گرفت

مرد سختکوش مستطیل سبز

مرد سختکوش مستطیل سبز

روبرت لواندوفسکی، گلزن‌ترین مهاجم تاریخ لهستان است. او چه در سال‌های ابتدایی فوتبال و چه امروز که یکی از برترین مهاجمان حال حاضر دنیاست، به سختکوشی و تلاش فراوان معروف است. این مهاجم لهستانی که توانست رکورد مسی را در یک فصل پشت سر بگذارد، در 3سال گذشته بیشترین گل را در تمام رقابت‌های 5لیگ برتر اروپایی به ثمر رسانده و به نخستین بازیکن تاریخ تبدیل شده  که 19بازی متوالی در لیگ قهرمانان را برده است. بالاخره افتخارات این بازیکن سختکوش با بردن کفش طلای اروپا در رقابت با لیونل مسی و کریستیانو رونالدو در سال 2021کامل شد. این روزها خبر پیوستن جنجالی او به تیم بارسلونا داغ است.

یک خانواده ورزشی
روبرت لواندوفسکی متولد 1988در ورشوی لهستان است. پدرش در سرنوشت ورزشی او نقش پررنگی داشته و او همیشه در هر تیمی که بوده، نخستین گل‌هایش را به پدرش که در نوجوانی او را از دست داده، تقدیم می‌کند. انگار تنها کسی که می‌دانست روبرت قرار است اسطوره فوتبال لهستان باشد، پدرش کریزیستف بود که نام او را روبرت گذاشت؛ چرا که اعتقاد داشت نام مناسبی برای یک فوتبالیست در خارج از لهستان است. او خود نیز در لیگ دسته دوی لهستان فوتبال بازی می‌کرد. مادر روبرت نیز یک والیبالیست معروف در لیگ والیبال لهستان بود. او ایوونا نام داشت. خانواده ورزشی آنها با وجود خواهرش میلنا که عضو تیم ملی زیر 21سال والیبال لهستان است، تکمیل می‌شود. احتمالاً به همین دلیل است که روبرت لواندوفسکی، آنا لواندوفسکی را که دارای مدال برنز مسابقات جام جهانی کاراته است و هم‌اکنون نیز یک مشاور ورزشی است، برای ازدواج انتخاب کرده است. لواندوفسکی کاتولیک است و در اکتبر 2014در بازدید بایرن از شهر واتیکان بعد از پیروی 7بر 1در مقابل رم با پاپ فرانسیس دیدار کرد.

همه‌چیز برای فوتبال
سختکوشی و ویژگی مهم تعهد به فوتبال باعث شده است تا گواردیولا درباره او بگوید: «او برای فوتبال تمرین می‌کند، به اندازه می‌خوابد و برای فوتبال به اندازه می‌خورد.» او دلیل مصدوم نشدن عجیب این بازیکن را تمرین مناسب و زندگی وقف شده شخصی برای فوتبال می‌داند. جالب است بدانید روبرت تنها بازیکنی است که در نیمه‌نهایی قهرمانان اروپا موفق شده است 4گل به ثمر برساند و این 4گل را نیز در سال 2013و با پیراهن دورتموند به رئال‌مادرید زد. یکی دیگر از آمارهای فوق‌العاده روبرت در لیگ لهستان است. او در هر 3 سطح لیگ لهستان یعنی لیگ دسته دو، لیگ یک و لیگ برتر لهستان توانسته است آقای گل رقابت‌ها باشد. وقتی از او درباره احتمال بردن توپ طلا پرسیدند، گفت: «به دست آوردن آن برای من یک رؤیاست و می‌دانم کسب چنین عنوانی چقدر سخت است، به‌خصوص اینکه از یک کشور صاحب‌نام در عرصه فوتبال نیستم، منظورم این است که لهستان دارای تاریخ بزرگ در فوتبال در مقایسه با دیگر تیم‌های جهان نیست ولی من اکنون این شانس را دارم.»

یک بازی و 5گل
«لخ پوزنان» نخستین تیمی بود که لواندوفسکی به‌طور حرفه‌ای به آن پیوست. او در همان نخستین سال و در نخستین بازی اروپایی یک گل به ثمر رساند و نهایتاً فصل را با 18گل زده در 42بازی به پایان رساند. روبرت در سال بعد قهرمانی را به تیمش هدیه داد و برای همیشه از فوتبال باشگاهی لهستان مهاجرت کرد. در ژوئن 2010دورتموند برنده رقابت خرید روبرت جوان بود. آنها الماسی را یافتند که از چشم رقیب دیرینه، بایرن مونیخ مخفی مانده بود. روبرت لواندوفسکی با قراردادی 4ساله به ارزش چهار و نیم میلیون یورو به دورتموند پیوست و نخستین گلش برای این تیم را در مقابل شالکه به ثمر رساند. او فصل 2015- 2014 را با بایرن آغاز کرد. روبرت با این حال که بازیکن ثابتی در این فصل نبود، اما شروعی فوق‌العاده داشت و تقریباً در هر بازی که در ابتدای فصل انجام داد، در پیروزی تیمش تأثیرگذار بود. این آغاز فوق‌العاده در نهایت با 25گل به پایان رسید. این فصل اما قرار بود، حتی ورای تصور روبرت، موفقیت‌آمیز باشد. فصلی که شاهد شگفتی 5گل در یک مسابقه بود.

بازیکن بلندپرواز
روبرت لواندوفسکی  در گفت‌وگو با نشریه آلمانی بیلد، درباره آینده حرفه‌ای‌اش گفت: «من همیشه سعی کرده‌ام تمام تلاشم را برای بایرن‌مونیخ به‌کار ببندم تا انتظارات تیم و هواداران را برآورده کنم. از هواداران بایرن قدردانی می‌کنم، آنها همیشه از من حمایت کرده‌اند. بعد از این دوره حضورم در بایرن احساس می‌کنم حالا زمان ورود به مرحله جدیدی فرارسیده است. من به بایرن و قوانین آن احترام می‌گذارم، اما تغییر به‌خصوص بعد از چنین زمانی، بخشی از زندگی بازیکن و باشگاه است. امیدوارم این خودخواهانه به‌نظر نرسد. من قرارداد دارم، اما تلاش کردم تا برای باشگاه روشن کنم که چه احساسی دارم. من به باشگاه اطلاع دادم و علنی گفتم که تصمیم گرفته‌ام قراردادم را تمدید نکنم. پس بیایید دیگر در مورد آینده‌ام در بایرن صحبت نکنیم. می‌خواستم به این گمانه‌زنی پایان دهم.» او پیش از این از رؤیاهایش برای پیشرفت و تلاش در این راه گفته بود: «می‌دانم از کشوری به‌اصطلاح کوچک‌تر آمده‌ام، جایی که بازیکن‌های زیادی در سطح بالا ندارد و به این خاطر شما باید کار سخت‌تری نسبت به بازیکن‌های دیگر کشورها با دستاوردهای ملی بزرگ‌تر انجام دهید.» بازیکن سختکوشی که  حالا به بارسلونا پیوسته، می‌گوید که قصد دارد طرفداران این تیم را خوشحال کند. به‌نظر می‌رسد جای درستی هم رفته است؛ جایی که مسی بزرگ و افسانه‌ای آنجا بوده و حالا نیست و حالا بارسای بزرگ است و نیاز به یک ستاره بزرگ و عطش جام‌های جدید؛ ظاهرا که در و تخته با هم خوب جفت و جور شده‌اند. بایرنی‌ها ابتدا پیشنهادهای 35و 40میلیون دلاری بارسایی‌ها را رد کردند، اما وقتی که تمایل خود رابرت را دیدند و مبلغ هم بالاتر رفت، «مسلسل» گلزنی فوتبال اروپا را دودستی تقدیم کاتالان‌ها کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید