• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 6 مرداد 1401
کد مطلب : 167136
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/ ذهن‌های آشفته


کتاب «ذهن‌های آشفته» اثر موفق ایان هیوز با بیانی ساده، واضح و تحسین‌برانگیز، درباره روش‌هایی صحبت می‌کند که افراد خطرناک در دنیا می‌توانند به کمک آنها ظهور یابند و شکوفا شوند و در نهایت خشونت بی‌حد و مرزی را علیه بشریت در جهان اعمال کنند. کتاب با بررسی الگوهای مشترک در میان افراد خطرناک تاریخ مانند آدولف هیتلر، استالین، مائو و... ایده بسیار جالبی را درباره آنها ارائه کرده است که به بسیاری از پرسش‌ها درباره اقدامات این افراد در گذشته، پاسخ می‌دهد. او به‌عنوان پژوهشگر مؤسسه تحقیقات محیطی کالج دانشگاه کورک در ایرلند فعالیت می‌کند و محقق و مشاور سیاستگذاری در علم، فناوری و نوآوری است. هیوز همچنین دارای دکتری فیزیک و کارشناسی ارشد روانکاوی است. کتاب را انتشارات اندیشه آگاه منتشر کرده است.

  یادگاری

تقریباً در تمام فهرست‌های بهترین فیلم‌های سال 2000به بعد می‌توان ردی از «یادگاری» به کارگردانی کریستوفر نولان پیدا کرد. در این اثر گای پیرس در نقش لئونارد شلبی ظاهر می‌شود؛ شخصیتی که اختلال حافظه دارد و قادر نیست خاطره جدیدی را به حافظه بسپارد! به همین دلیل هرچند وقت یک‌بار او لازم دارد تا مجدداً خود را با محیط سازگار کند و از دیگران بپرسد که کجاست و چکار می‌کند؟ اما این تمام ماجرا نیست، بلکه هنر نولان زمانی خود را نشان می‌دهد که شما هم با این شخصیت در یک ماجرای مرموز قتل همراه شده و به‌دلیل پیچیدگی سبک روایی فیلم، مجبور می‌شوید تا هر چند دقیقه یک‌بار بپرسید که چه اتفاقی افتاد و چگونه داستان عوض شد؟ برخی از سینمادوستان اعتقاد دارند این فیلم کماکان بهترین اثر کریستوفر نولان است.

  تاریخ اروپا

این کتاب را «سرژ برستاین» تاریخ‌نگار و محقق فرانسوی نوشته که در ایران توسط پیروز ایزدی ترجمه شده و نشر ثالث آن را منتشر کرده است. کتاب «تاریخ اروپا» همانطور که از نامش پیداست، تاریخ اروپا از قرن نوزدهم تا قرن بیست‌و‌یکم را بررسی می‌کند و به شرح مهم‌ترین رویدادهای آن می‌پردازد. این کتاب فراز‌و‌نشیب‌های قاره سبز در 2قرن اخیر را شرح داده و تصویری شفاف از این قاره را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد؛ چون صرفاً به وقایع تاریخی اشاره نمی‌کند. مطالعه این کتاب به افرادی که هیچ پیش‌زمینه‌ای در مورد تاریخ این قاره مهم ندارند توصیه شده و شامل تحلیل‌های جامعی درباره وقایع مهم تاریخی که طی 2قرن اخیر در این قاره به وقوع پیوسته، است.

  شاه آرتور

داستان این فیلم تاریخی از جایی آغاز می‌شود که نبردی بزرگ میان سربازان بریتانیا و روم سرگرفته و طی آن رومی‌ها موفق به شکست انگلیسی‌ها می‌شوند. فیلم «شاه آرتور» بعد از اکران با واکنش مختلف منتقدان مواجه شد و نمرات متوسطی از آنها دریافت کرد. سازندگان اعتقاد داشتند تمام حوادث فیلم برپایه واقعیت‌های تاریخی بوده و هیچ نقصی در آن وجود ندارد؛ از سوی دیگر این فیلم در کشورهایی نظیر انگلستان، ایرلند و ولز به‌شدت مورد‌انتقاد مردم قرار گرفت. آنها ادعای اصالت رومی آرتور را کاملاً رد کردند و آن را یک توهین بزرگ دانستند. این فیلم که با بودجه 120میلیون دلاری تولید شده بود، حدود 203میلیون دلار در باکس‌آفیس فروخت و از نظر اقتصادی موفق عمل کرد. اگر به وقایع تاریخی علاقه دارید تماشای این فیلم را از دست ندهید.

  اروپا از بالا

این مستند 5قسمتی با استفاده از فناوری عکاسی با هواپیماهای بدون‌سرنشین ساخته شده است و این امکان را به مخاطب می‌دهد که همراه با دوربین کارگردان، به 5کشور زیبای اروپا از جمله، هلند، ایتالیا، آلمان، اسپانیا و لهستان سفر کند و زیبایی‌های این 5کشور را از یک زاویه متفاوت ببیند؛ زاویه نگاهی که همیشه به یادش خواهد ماند. مستند «اروپا از بالا» سفر به بهترین مکان‌های فرهنگی و تاریخی اروپا را که تاکنون مشاهده نکرده‌اید را امکان‌پذیر می‌کند. این مجموعه مستند با استفاده از تصاویر هوایی، فصل‌های مختلف را در قاره اروپا به تصویر می‌کشد. اروپا از بالا به زبان فارسی هم دوبله شده و برای تماشای این مستند کافی است نام آن را در موتورهای جست‌وجوگر بیابید.

زندگی پر‌فراز‌و‌نشیب چایکوفسکی

با وجود آنکه چایکوفسکی در کشور ما نامی شناخته شده است، تا آنجا که شاید او معروف‌ترین آهنگساز از بتهوون به بعد باشد، ولی از آثار او تنها 3سمفونی آخر و کنسرتو پیانوی نمره 1و احتمالاً سرناد برای سازهای زهی برای علاقه‌مندان به موسیقی جدی و باله دریاچه قو برای عامه بیشتری شناخته شده است. از زندگی او چندان خبر نداریم؛ از اینکه فضای موزیکال روسیه و به‌ویژه مسکو و سنت‌پترزبورگ در این دوره چگونه بود، رابطه‌اش با گروه ناسیونالیست 5نفری چطور بود، از توانایی‌ و سرعتش در نوشتن موسیقی کمتر می‌دانیم و از سلیقه و زیبایی‌شناسی هنری‌اش بی‌خبریم. هربرت واین استوک در این کتاب که نشر افکار منتشر کرده علاوه بر اینکه ما را با زندگی چایکوفسکی بیشتر آشنا می‌کند، دیدگاه‌هایی تازه از موسیقی او را ارائه می‌دهد.

  پولاک

«پولاک» پروژه‌ای بود که ساخت و اتمام آن یک‌دهه به طول انجامید. اد هریس، بازیگر و کارگردان مشهور هالیوودی، علاقه بسیاری به این پروژه داشت و به همین جهت هم در هیبت کارگردان و هم بازیگر نقش اصلی عملکرد شگفت‌انگیزی از خود نشان داد. هریس در نقش جکسون پولاک، نقاش آمریکایی و از پیشگامان جنبش هیجا‌ن‌نمایی انتزاعی، ظاهر شد. اینطور که در زندگی‌نامه او ثبت شده، پولاک انسان سرسختی بود و باتوجه به ویژگی‌های خاص خود، کار‌کردن و بودن کنار او واقعا دشوار بود. در نهایت باید فیلم سینمایی پولاک را یک تلاش قابل‌تحسین برای به تصویر کشیدن زندگی غم‌انگیز پولاک دانست. این اثر در سال 2000 اکران شد و اد هریس نیز به‌خاطر ایفای نقش در آن نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد اسکار شد. از جمله ستارگان مطرح این فیلم می‌توان به مارسیا گی هاردن، جنیفر کانلی، ایمی مدیگان و باد کرت اشاره کرد.

  شهر موزه

موزه هنر معاصر ماساچوست این روزها در حال گذر از یک تغییر بزرگ است؛ جو تامسون، مدیر و بنیانگذار این موزه پس از بیش از 3دهه از مقام خود کنار رفته و حالا بهترین زمان برای ساخت یک فیلم مستند درباره این موزه قدیمی است؛ کاری که جنیفر ترینر، رئیس سابق توسعه و روابط‌عمومی این موزه به خوبی از پس آن برآمد. شهر موزه یک مستند کوتاه درباره موفقیت ناباورانه موزه هنر معاصر ماساچوست و مسیر دشواری است که از سرگذرانده  و نشان می‌دهد که چگونه یک موزه محلی در حومه شهری بزرگ می‌تواند به مقصدی شناخته شده در دنیای هنر تبدیل شود. برای علاقه‌مندان به هنر و آنها که سر زدن به موزه‌های معروف و محبوب دنیا از نخستین انتخاب‌هاست، دیدن مستندی که به یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین موزه‌های هنری دنیا می‌پردازد جذابیت زیادی دارد.

  فیلم «نامزدی پنج ساله»

نامزدی پنج ساله، فیلمی آمریکایی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی نیکولاس استالر در ژانر رمانتیک و کمدی- درام است که در سال 2012تولید شد. داستان این فیلم درباره تام سالامون (جیسون سیگل) سرآشپز یک رستوران در شهر سان‌فرانسیسکو است که از عشق‌اش وایولت (امیلی بلانت) خواستگاری می‌کند. داستان اصلی فیلم بعد از این اتفاق آغاز می‌شود! وایولت به تام اعلام می‌کند که برای تحصیل و تدریس در دانشگاه میشیگان انتخاب شده است و باید 2سال در آنجا زندگی کند! اما تام برای اینکه از وایولت به دور نباشد تصمیم می‌گیرد کسب‌وکارش را در سان‌فرانسیسکو رها کرده و به همراه وایولت به میشیگان سفر کند. اما ورود این دو به شهر جدید اتفاقات عجیبی را برایشان به همراه دارد.

  غذا، عشق، خانواده: راهنمایی کاربردی برای بهبود تغذیه کودک

کتاب «غذا، عشق، خانواده» به قلم مایا آدام یک راهنمای عملی درباره تغذیه کودکان و نوزادان است که در سال1400به چاپ رسید. مایا آدام در کتاب غذا، عشق، خانواده به کاوش در جنبه‌های مختلف تغذیه سالم برای خانواده‌ها در سرتاسر جهان پرداخته است. در واقع می‌توان غذا، عشق، خانواده را چکیده‌ای از تمام یافته‌های مهم علمی اخیر و توصیه‌های بالینی دانست که به شما کمک می‌کند گزینه‌های غذایی سالم را با توجه به منابع موجود انتخاب کنید. یکی از ویژگی‌هایی که دوچندان بر جذابیت این اثر می‌افزاید و آن را از باقی آثار در این زمینه متمایز می‌سازد، پیشنهادهای عملی و مثال‌های ملموس نویسنده از زندگی واقعی است که می‌توان آنها را به راحتی عملیاتی کرد و مورد استفاده قرار داد.

  مسابقه میز نهایی

اگر به مسابقات آشپزی علاقه‌مند هستید برنامه مسابقه «میز نهایی» را از دست ندهید. میز نهایی مسابقه‌ای در 10قسمت و با اجرای اندرو نولتون، سردبیر مجله آشپزی Bon Appétit  محلی است که با هدف تقابل فرهنگ آشپزی کشورهای مختلف در سال‌2018تولید شده است. در این مجموعه تلویزیونی که برنده جایزه بهترین کارگردانی هم شده، 12تیم متشکل از 2آشپز حرفه‌ای با هم به رقابت آشپزی می‌پردازند؛ سرآشپزهایی با ملیت‌های مختلف که هرکدام حداقل یک رستوران سرشناس در شهر خود دارند. در هر قسمت از این برنامه، 3تیمی که کمترین امتیاز ممکن را گرفته‌اند، مجبورند مجدد مسابقه بدهند؛ مسابقه‌ای که برای آن یک ماده غذایی خاص درنظر گرفته می‌شود و هر 3گروه باید با آن ماده غذایی، نهایت هنر خود را به نمایش بگذارند.

  بازی انگلیسی

خیلی مواقع بحث درباره پیدایش فوتبال بین فوتبال‌دوستان به جدل ختم می‌شود؛ عده‌ای از برزیل به‌عنوان مهد فوتبال یاد می‌کنند و عده‌ای دیگر معتقدند فوتبال از انگلستان شروع شده است و آن را یک ورزشی بریتانیایی می‌دانند. با تماشای این سریال مستندگونه به خوبی از داستان شکل‌گیری فوتبال و گسترش آن در سراسر جهان به‌عنوان پرمخاطب‌ترین ورزش دنیا آگاه می‌شوید. اگر بخواهیم یک‌سریال مستندگونه درباره چگونگی پیدایش و رشد فوتبال به‌عنوان محبوب‌ترین ورزش جهان را معرفی کنیم بدون تردید باید به مستند «بازی انگلیسی» اشاره کنیم. اگر به‌دنبال کردن سوژه‌های تاریخی و به‌خصوص تاریخ فوتبال علاقه دارید، این سریال می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای شما باشد. این مینی‌سریال 6قسمتی محصول انگلستان است و درسال2020منتشر شد.

  ورزش، تغذیه، تناسب اندام

این کتاب به بررسی و معرفی نکاتی ازجمله اصول انجام فعالیت‌های ورزشی، بالا رفتن سن و افزایش وزن، ترکیبات ناسالم در برخی مواد غذایی و ارتباط رژیم غذایی و الگوی خوابیدن می‌پردازد. کتاب «ورزش، تغذیه، تناسب اندام» مخاطب را با شیوه‌های جلوگیری از پرخوری و عواقب آن آگاه می‌کند و با تحلیل‌های علمی از رابطه پرخوری و کم‌تحرکی با بسیاری از مشکلات جسمانی می‌گوید. نویسنده در بخش دیگری از کتاب اطلاعات جامعی درباره اعتقادات غلط درباره ورزش ارائه می‌دهد و چند راهکار اساسی برای مدیریت زمان و صرف وقت برای انجام ورزش روزانه معرفی می‌کند. خواندن این کتاب به کسانی که ازجمله کلیشه‌ای «وقت کافی برای ورزش کردن ندارم.» استفاده می‌کنند توصیه شده است.

  آسانا ربل

براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت از هر 4نفر انسان بزرگسال یک نفر تحرک فیزیکی کافی ندارد و بیش از 80درصد جمعیت نوجوان جهان از کمبود تحرک فیزیکی رنج می‌برند. البته این آمار به سال 2018تعلق دارد و شیوع کرونا اوضاع را به‌مراتب بغرنج‌تر کرده است. در چنین شرایطی، پزشکان و مربیان، ورزش در خانه را برای همه رده‌های سنی تجویز می‌کنند و اپلیکیشن‌هایی برای همین منظور روانه بازار شده است.
 Asana Rebel یکی از بهترین اپلیکیشن‌های ورزش در خانه است که شامل برنامه‌های حرفه‌ای برای کاهش وزن، عضله‌سازی، افزایش قدرت بدنی و نرمش‌های آرامش‌بخش و مدیتیشن می‌شود.«با اپلیکیشنAsana Rebel باشگاه ورزشی را به خانه ببرید.» این شعاری است که طراحان آسانا ربل برای این اپلیکیشن انتخاب کرده‌اند.

  گردشگری و مهمان‌نوازی

بعضی حرفه‌ها در عین سادگی خاص هستند. حرفه گردشگری با تمام ظاهر ساده و بی‌آلایشی که دارد، بسیار خاص، مشکل و پر‌فراز‌و‌نشیب است. افراد زیادی وارد این حرفه می‌شوند اما دیر یا زود از آن خارج شده و به‌دنبال شغل دیگری هستند. با وجود اینکه هر روز تعداد علاقه‌مندان به صنعت گردشگری بیشتر می‌شود و مردم روی خوشی نسبت به این صنعت نشان داده‌اند اما این دلیلی بر موفقیت نیست و تنها مشاغلی در این حوزه برنده خواهند بود که علاوه بر جذب درست مشتری، آن را حفظ کنند. کتاب «بازاریابی گردشگری و مهمان‌نوازی» یکی از کتاب‌های خوب و کامل در این حوزه است که اصول جذب و حفظ مشتری در آن تشریح شده که با مطالعه و عمل به آن می‌توانید در این حوزه موفق شوید.

  شیر

اگر از طرفداران فیلم‌های درام و به همان اندازه علاقه‌مند سفر به هند هستید، این فیلم کاملا مناسب شماست. این داستان بر اساس واقعیت در مورد پسر جوان هندی به نام سارو (با بازی سانی پاوار) ساخته شده است که به طور اتفاقی سوار قطاری به سمت کلکته شده و در نهایت گم می‌شود. سارو وقتی بزرگ می‌شود (با بازی دو پتل) پس از فرزند خواندگی توسط یک زوج استرالیایی، در تلاش برای یافتن خانه کودکی خود و یافتن خانواده‌اش، حافظه‌اش را جست‌وجو می‌کند و به کمک اینترنت بر روی نقشه به دنبال آنها می‌گردد. این یک فیلم بسیار تاثیرگذار است که در کنار به تصویر کشیدن مکان‌هایی از جمله تاسمانی و همچنین زیبایی‌هایی از کشور هند، مخاطب را با خود همراه می‌کند و ارزش دیدن زیادی دارد.

  باغ بانک شاهی

سبک معماری باغ بانک شاهی نشان می‌دهد در گذشته کاربری مسکونی داشته و درختان کهنسال فراوانش به خوش آب و هوا شدن منطقه بسیار کمک می‌کردند. این باغ در سال۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد و تا سال‌ها در اختیار فردی به نام کیانیان بود و اکنون مالک خصوصی دارد. به‌گفته عبدالله شهبازی، تاریخ‌پژوه، باغ بانک شاهی از اراضی باغ قوام‌الملک شیرازی پدرزن امیراسدالله علم است. در شمال این باغ، سفارت انگلیس قرار دارد و بخشی از باغ تبدیل به موزه آب شده است. قصه باغ بانک شاهی در منطقه 3، قصه‌ای گره خورده به چاپ نخستین اسکناس‌های ایران است؛ یعنی از وقتی نخستین بانک ایران تأسیس شد و نخستین اسکناس به چاپ رسید، این باغ هم هویتی معنادار پیدا کرد؛ چراکه خانه ییلاقی رئیس بانک شاهی بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید