• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 5 مرداد 1401
کد مطلب : 167082
+
-

وقت‎کشی در واشنگتن

مقام‎های آمریکایی همچنان به مبهم‎گویی‎های خود در قبال مذاکرات رفع تحریم‎ها ادامه می‎دهند و می‎کوشند ایران را مقصر جلوه دهند

مبهم‎گویی‎های واشنگتن در قبال گفت‎وگوهای لغو تحریم‎ها همچنان ادامه دارد و مقام‎های کاخ‎سفید در شرایطی همچنان از آمادگی این کشور برای «بازگشت دوجانبه به برجام» سخن به میان می‎آورند که ناظران بین‎المللی اذعان دارند آمریکا هنوز اراده‎ای برای تصمیم‎گیری در این زمینه از خود نشان نداده ‎است.
به‎گزارش همشهری، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در آخرین موضعگیری خود درباره مذاکرات برجامی، بار دیگر با تلاش بی‎حاصل برای انداختن توپ گفت‎وگوها به زمین جمهوری‎اسلامی، کوشید چنین القا کند که ایران آمادگی لازم برای «بازگشت دوجانبه» به توافق هسته‎ای سال2015 را ندارد.
این رویکرد فرافکنانه به گفت‎وگوهای برجامی در شرایطی است که همگان، ازجمله خود آمریکایی‎ها، اذعان دارند خروج یکجانبه واشنگتن از برجام و اتخاذ رویکرد «فشارحداکثری» در قبال جمهوری‎اسلامی، عامل اصلی وضع موجود به‎حساب می‎آید و تناقض‎گویی مقام‎های آمریکایی دراین زمینه ضرورت برداشتن گام‎های جبرانی ازسوی واشنگتن را به‎دست فراموشی نمی‎سپارد.

ادامه یک بازی تکراری
« ند پرایس» در جریان نشست‎خبری اخیر خود به گفت‎وگوی تلفنی روسای‎جمهور ایران و فرانسه هم اشاره کرد و در پاسخ به این سؤال که انتظار می‌رود پس ‎از این تماس اقدام‎های تازه‎ای دراین زمینه انجام شود، بار دیگر تلاش کرد توپ تصمیم‎گیری را به زمین جمهوری‎اسلامی بیندازد؛ «واقعیت این است که این برعهده ایران است که نشان دهد آماده همکاری سازنده و صرف‌نظر کردن از مسائل غیرمرتبط و فرعی و مذاکره با حسن‎نیت درباره توافقی است که مدتی می‌شود روی میز قرار دارد.» پرایس درحالی طرح مسائل «غیرمرتبط» و «فرعی» ازسوی ایران را به‎عنوان مانعی درمسیر دستیابی به توافق یاد می‌کند که واشنگتن بدون درنظر گرفتن مطالبات بحق ایران، صرفا می‎کوشد گفت‎وگوها را درمسیر دلخواه خود پیش ببرد. آنها نه‎تنها در جریان مذاکرات هیچ ابتکار عمل و پیشنهاد راهگشایی ارائه نکرده‎اند، بلکه پس‎از آغاز دور هفتم گفت‎وگوها در وین به‎صورت مستمر راهبرد «مقصرنمایی ایران» را درپیش گرفته‎اند و همچنان اراده‎ای برای تصمیم‎گیری راهگشا دراین حوزه از خود نشان نمی‎دهند. وی به این موضوع هم اشاره کرد که مکرون همان پیام آمریکا را، که قبلا به‎صورت غیرمستقیم به تهران منتقل شده بود، به همتای ایرانی خود داده است؛ اینکه «ما آماده‌ایم به‎صورت دوجانبه به توافق هسته‌ای بازگردیم. ما هنوز و حداقل تا به‎حال ندیده‌ایم که ایرانی‌ها نشان داده باشند آماده انجام دادن این کار هستند.» این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که رئیس‎جمهور کشورمان در آن گفت‎وگو از اقدام‎ها و مواضع غیرسازنده آمریکا و همچنین تروئیکای کشورهای اروپایی در این زمینه انتقاد و صدور قطعنامه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران را اقدامی «بحران‌ساز» و با هدف «ایجاد فشار علیه ملت ایران» قلمداد کرده بود؛ رویکردی که زمینه‎ساز ضربه زدن به «اعتماد سیاسی» خواهد شد.

واکنش آمریکا به اظهارات رئیس سازمان انرژی‎اتمی
سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا به اظهارات اخیر رئیس‎ سازمان انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه «دوربین‌های نظارتی آژانس تا زمان احیای توافق هسته‌ای فعال نخواهند شد» نیز واکنش نشان داد و گفت که «حفظ شرایطی که درآن شفافیت امور مربوط به برجام برای آژانس کاهش یافته باشد، فقط منجر به پیچیده شدن چالش‌ها در زمینه بازگشت دوجانبه بالقوه به پایبندی به برجام می‌شود. این کار فقط بحران هسته‌ای ایجاد شده ازسوی خود ایران را تعمیق می‌کند.»
پرایس افزود که «ایران اگر بخشی از هرگونه بازگشت دوجانبه مورد توافق به برجام باشد، باید هرگونه اطلاعات و شفاف‌سازی مورد نیاز آژانس برای راستی‌آزمایی اظهارات ایران را فراهم کند.» وی همچنین تلاش کرد در این نشست‎خبری چنین القا کند که واشنگتن «تصمیم‎ سیاسی» خود را برای احیای توافق هسته‎ای سال2015 گرفته و در این زمینه «وقت‎کشی» نمی‌کند.
همه اینها درحالی است که پس‎از موضع‎گیری ند پرایس، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در توییتی، تلویحا به اظهارات وی واکنش نشان داد و تأکید کرد که رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار به تصمیم سیاسی آمریکا بستگی دارد. ناصر کنعانی دراین زمینه نوشت: «جمهوری اسلامی ایران در برجام بوده و هست؛ طرفی که باید برای بازگشت، حسن‎نیت و التزام خود را ثابت کند، دولت آمریکاست. ما همچنان به دستیابی به توافقی خوب، قوی و پایدار که منافع پیش‌بینی شده در برجام را برای ایران تضمین کند، متعهد هستیم. رسیدن به چنین توافقی به تصمیم و اراده آمریکا بستگی دارد.»

تلاش گروسی برای بی‎طرف نشان دادن آژانس
واکنش سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا به سخنان رئیس سازمان انرژی ‎اتمی ایران در شرایطی بود که محمد اسلامی در پاسخ به اظهارات سیاسی و جانبدارانه اخیر مدیرکل آژانس درباره فعالیت‌های صلح‎آمیز هسته‎ای کشورمان تأکید کرده بود ایران هیچ‌گاه پنهان‎کاری و غنی‎سازی خارج از چارچوب نداشته است. با وجود این اما رافائل گروسی همچنان به فضاسازی علیه فعالیت‌های صلح‎آمیز هسته‎ای کشورمان ادامه می‎دهد و این‌بار در گفت‎وگو با شبکه سی.ان.ان اظهارات اخیر درباره ایران را تکرار کرد. اگرچه وی تأکید کرد این نهاد هیچ‌وقت برنامه هسته‎ای ایران را در آستانه ساخت بمب اتمی ارزیابی نکرده ‎است، اما گفته‌های گروسی مبنی بر اینکه «آنها دسترسی بازرسان ما و دید آژانس را کاهش داده‎ و برخی از دوربین‌هایی را که در تأسیسات مختلفی در ایران نصب کرده‌ایم، خارج کرده‌اند»، از پیگیری رویکرد هراس‎افکنی پیرامون فعالیت‌های صلح‎آمیز هسته‎ای ایران ازسوی مقام‎های آژانس حکایت دارد. گروسی اگرچه کوشید رویکرد جانبدارانه خود در قبال جمهوری‎اسلامی را «شرح بی‎طرفانه وقایع» عنوان کند، اما ارزیابی سیاسی وی از فعالیت‌های گزارش شده ایران دراین حوزه، نشان می‎دهد آژانس همچنان درحال ایفای نقش اهرم فشاری علیه جمهوری‎اسلامی در جریان مذاکرات برای لغو تحریم‎هاست.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید