• چهار شنبه 3 بهمن 1403
  • الأرْبِعَاء 22 رجب 1446
  • 2025 Jan 22
سه شنبه 4 مرداد 1401
کد مطلب : 166961
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/DkMwK
+
-

خودروسازی به سبک ترکیه

خبر: انجمن صادرکنندگان صنعت خودرو اولوداگ ترکیه اعلام کرد: این کشور در 6ماهه 2022میلادی 4.6میلیارد دلار صادرات خودرو داشته است. فرانسه اصلی‌ترین مقصد خودروهای ترک بوده و بعد از آن انگلیس، اسپانیا، ایتالیا و آلمان، 4مقصد بعدی خودروهای ترک هستند.
نقد: ترکیه به توسعه متوازن و پایداری در حوزه صنعت دست یافته و در حوزه خودرو توانسته است محصولات خود را به مهم‌ترین کشورهای تولیدکننده خودرو در اروپا صادر کند. آمارهای انجمن صادرکنندگان صنعت خودرو اولوداگ ترکیه حاکی از این است که این کشور در 6ماهه سال‌جاری میلادی باوجود کاهش 30درصدی صادرات خودرو به فرانسه، بازهم بالغ‌بر 659میلیون دلار خودرو به این کشور صادر کند. همچنین ترک‌ها 522میلیون دلار خودرو به انگلیس و 456میلیون دلار خودرو به اسپانیا فروخته‌اند و بخشی از بازار ایتالیا و آلمان را نیز در اختیار داشته‌اند. این آمارها از این منظر قابل‌تأمل است که خودروسازان ما، همچنان درگیر محصولاتی با قدمت 10تا 20ساله هستند و باوجود انحصار تقریبا 100درصدی بازار، نه‌تنها قادر به سودسازی نیستند و همواره درخواست افزایش قیمت دارند، بلکه از ایفای تعهدات خود در همین بازار انحصاری نیز عاجز هستند. شاید اگر خودروسازان ترکیه نیز می‌خواستند به انحصار در بازار داخلی این کشور بسنده کنند، امروز نمی‌توانستند به آلمان که به‌نوعی مقتدرترین خودروساز جهان است، خودرو بفروشند. سال‌های پیش، قطعه‌سازان ایرانی در تأمین قطعات موردنیاز خودروسازان کره‌ای فعال بودند؛ اما دریغ که هرج‌ومرج خودروسازان گریبان قطعه‌سازان را نیز گرفت و آنها را در مواجهه با پرداخت‌نشدن مطالبات و تقابل با لابی‌های واردات قطعه از چین، دچار بحران‌های بزرگ کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید