• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 3 مرداد 1401
کد مطلب : 166860
+
-

اینقدر تلویزیون نبین

فراغت نامه
اینقدر تلویزیون نبین

فرشته شیخ‌الاسلام

آیا شما از آن دسته افرادی هستید که می‌توانید بدون قید چقدر و چرا و چی، مخاطب 24 ساعته تلویزیون باشید؟ خب پس باید بعد از اظهار تأسف عرض کنم که فرزند دلبندتان نیز از این قابلیت برخورداراست‌!
3راه‌حل برای اینکه مخاطب جدی رسانه باشیم و کیفیت خوراک و برنامه‌های تصویری که کودک‌مان می‌بیند را بالا ببریم، وجود دارد؛ اول؛ انتخاب، دوم؛ گفت‌وگو و راه‌حل سوم که بسیار اساسی و مترقی و مؤثر است؛ تولید محتوا.
انتخاب برنامه‌هایی که می‌بینیم، از حقوق اولیه ما به‌عنوان مخاطب است که از طرف خودمان نادیده گرفته می‌شود. چشم و مغز و قلب‌مان را رایگان در اختیار تهیه‌کنندگان و گردانندگان رسانه‌های تصویری قرار می‌دهیم. در مورد بچه‌ها که اثرپذیری‌شان زیاد است، انتخاب محتوا و پیام اثر، بسیار مهم‌تر هم می‌شود.
ما به‌عنوان پدر و مادر باید در برابر هر پدیده‌ای موضعی اتخاذ کنیم. روشن است که در جایگاه اولیای فهیم و وظیفه‌شناس برای داشتن موضع مشخص، باید مطالعه و دقت داشته باشیم. نمی‌توانیم باری به هر جهت بگذرانیم و موافق خوش‌آمد و بدآمدهای روزمره باشیم و توقع داشته باشیم فرزندان‌مان در تمام ابعاد زندگی اهل تحقیق و پژوهش باشند.
صد البته واضح است، منظور، سختگیری و مخالفت بی‌دلیل نیست‌. ضروری است هر باید و نبایدی، هر باشد و نباشدی دارای دلیلی موجه از طرف اولیا باشد. حالا گاهی به نسبت شرایط و سن و سال کودک، درباره این مخالفت یا موافقت به بحث و گفت‌وگو می‌نشینیم، گاهی هم لازم نیست همه‌چیز را توضیح بدهیم و با شگردهای والدگری سالم، موقعیت را مدیریت می‌کنیم. مهم این است که کودکان ببینند و بدانند که پدر و مادرشان دست به انتخاب می‌زنند و برای انتخاب‌هایشان دلایل خودشان را دارند. با این روش، آنها هم انتخاب برنامه‌ها را نه یک اجبار که امکان و امتیاز می‌بینند و سعی می‌کنند از این امتیاز استفاده کنند.
گام بعدی در مسیر بالا بردن کیفیت برنامه‌هایی که بچه‌ها انتخاب می‌کنند، فرصت‌هایی است که درباره شکل و مفهوم برنامه‌ها با آنها وارد گفت‌وگو می‌شویم. از نقاشی‌های کارتون تام و جری بگیرید تا مهربانی و وظیفه‌شناسی سگی که دشمن گربه است ولی مواظب فرزند کوچکش هم هست.
ایجاد یک فضای تعاملی که معنا در آن به مرور شکل بگیرد، بهترین روش برای فکرورزی است. با این روش حتی یک کودک 4ساله ممکن است دلیل خودش را برای دیدن یا ندیدن یک کارتون یا انیمیشن داشته باشد. برای مثال از نقاشی یا موهای یک شخصیت، خوشش نیاید. همین دلیل دم‌دستی، تمرین خوبی است برای انتخاب کردن و موضع داشتن. حتما ما پدر و مادرها هم همراه کودکان‌مان مهارت گفت‌وگو و سبک‌های مختلف مباحثه را یاد می‌گیریم و پا‌به‌پای آنها رشد می‌کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :