• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
شنبه 1 مرداد 1401
کد مطلب : 166615
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/ADJnp
+
-

معاون تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی فرایند هوشمند شدن سازه‌های تبلیغات محیطی را تشریح کرد

اکران‌ تبلیغات سه‌بعدی از اواخر شهریور

گپ
اکران‌ تبلیغات سه‌بعدی از اواخر شهریور

همه‌‌چیز از خرید فروشگاهی تا آموزش و... دیجیتال شده‌اند. در چنین شرایطی که تمام ابعاد زندگی در مسیر هوشمندسازی حرکت می‌کند، تبلیغات محیطی هم پا در دنیای دیجیتال قرار داده و از فضای کوچک و محدود گوشی‌های همراه فراتر رفته و اکران آنها روی سازه‌های محیطی انجام می‌شود. گرچه شهرهای نیویورک و آمستردام در استفاده از این شیوه تبلیغاتی پیشگام هستند. آنطور که معاون تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی شهر تهران گفته: «تا پایان سال سازه‌های هوشمند رونمایی می‌شوند.» علاوه‌برآن قرار است از اواخر شهریور نخستین اکران تبلیغاتی سه‌بعدی کشور در مرکز پایتخت انجام شود. ایجاد گذر دیجیتال، کافه پل و... هم برنامه‌های دیگری در راستای استفاده از ظرفیت‌های دنیای دیجیتال است که امیر جهانگیری، معاون تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری، آن را تشریح کرده   که در ادامه می‌خوانید.

قرار بود تا پایان خرداد، سازه‌های تبلیغات محیطی هوشمند رونمایی شوند. چرا این کار اجرایی نشد؟
این کار با مشارکت شرکت‌های سرمایه‌گذار انجام می‌شود و به‌دلیل مسائل اقتصادی مشکلاتی ایجاد شد. سازه‌ها اکنون وارد شده‌اند و قرار بود به‌صورت آفلاین بارگذاری شوند، اما برای افزایش امنیت سازه‌ها و محتوایی که روی آنها اکران خواهد شد نیاز به بازبینی در پیوست‌های امنیتی و فنی بود که در حال انجام است. درواقع تمام این موارد مانند تکه‌های پازل کنار هم قرار گرفتند و این کار به تأخیر افتاد، اما تا پایان سال حتماً رونمایی و بهره‌برداری می‌شوند.

جانمایی نصب این سازه‌ها انجام شده است؟
این سازه‌ها 2مدل تجاری و فرهنگی دارند. برای اکران محتوای فرهنگی 30نقطه در بزرگراه امام علی(ع) و 20نقطه هم روی عرشه پل‌های بزرگراهی (مدرس، همت و...) جانمایی شده‌اند.جلساتی با مسئولان پلیس راهور برگزار شد و مسائلی چون اکران تیزر تبلیغاتی حداقل 20ثانیه‌ای در یک اسلاید و استفاده از شیوه‌ای را که مانع خطای دید رانندگان شود   مطرح کردند که این موارد باید بررسی شوند و سعی داریم یک مدل استاندارد در اکران تبلیغات روی این سازه‌ها تهیه کنیم که مورد توافق سازمان و پلیس راهور باشد.

درباره سازه‌های تبلیغاتی سه‌بعدی هم توضیح می‌دهید؟
این سازه‌ها به شکل ال و در ابعاد 20در 40متر طراحی شده‌اند و در 10نقطه از تهران و جاهایی که ساختمان شکست بصری زیبایی دارد، نصب می‌شوند و قطعا نخستین اکران پایان شهریور در مرکز شهر خواهد بود.رویکرد سازمان در این دوره توجه به تمام نقاط شهر است و بنا نداریم فراوانی تبلیغات را به یک منطقه یا محور و معبر اختصاص دهیم؛ بنابراین سازه‌های سه‌بعدی در مناطق شمال، جنوب، شرق و غرب نصب می‌شوند. گرچه واردکردن این سازه‌ها توسط شرکت‌های سرمایه‌گذار هزینه‌بر است و بهره‌برداری از آنها باید توجیه اقتصادی داشته باشد، اما ما نگاه ترکیبی به سازه‌های تبلیغاتی داریم و قطعاً محتوای فرهنگی و تجاری توأمان در این سازه‌ها اکران خواهد شد.

گویا برای پل‌های مکانیزه هم برنامه‌ای دارید. در این‌خصوص توضیح می‌دهید؟
هدف ما استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و فضاهای عمومی شهر در راستای ایجاد زیبایی بصری و خدمت‌رسانی مطلوب به شهروندان است. اکنون 110دستگاه پل مکانیزه در تهران وجود دارند که مدام به لحاظ فنی آسیب می‌بینند و تخریب می‌شوند. برای استفاده از این ظرفیت طرح پل کافه ارائه شده است که پس از بهسازی (فضاسازی مناسب و ایجاد کافه‌های کوچک که شهروندان بتوانند کیک و چای از آنها تهیه کنند) پل‌ها در اختیار مجموعه‌های تبلیغاتی قرار می‌گیرند. مطالعات اولیه این طرح انجام و پیوست‌های امنیتی آن تهیه شده است و به‌دلیل داشتن توجیه اقتصادی تا‌کنون چندین شرکت تبلیغاتی اعلام آمادگی برای مشارکت در طرح کرده‌اند و تا پایان سال نخستین پل کافه پایتخت در مرکز شهر بهره‌برداری می‌شود.

درباره طرح گذر دیجیتال هم خبرهایی شنیده می‌شود. در این مورد هم توضیح می‌دهید؟
گذر دیجیتال با محوریت پیاده‌راه پیش‌بینی‌شده، اما با موضوع مارکتینگ هم مرتبط است؛ یعنی این گذر باید در معبر یا محور بازاری (مرکز خرید) طراحی و اجرا شود؛ چراکه عملیاتی کردن آن نیاز به منابع مالی قابل‌توجهی دارد و ازاین‌رو باید برای سرمایه‌گذار مقرون‌به‌صرفه باشد. دمویی (نسخه نمایشی) که از این گذر طراحی شده، تونلی به‌طول 700تا 800متر است که با استفاده از نور، صدا و تصویر فضای متفاوتی پیش‌روی شهروندان قرار می‌گیرد. به‌دلیل تحریم‌ها موانعی در اجرایی‌شدن طرح وجود دارد، اما درصورت توافق با کشور چین کار عملیاتی می‌شود.

اولین گذر دیجیتال کجا اجرا می‌شود؟
درواقع با اجرای این طرح به‌دنبال جذب گردشگر و توریست هستیم و در ابتدا خیابان سی‌تیر انتخاب شد، اما به‌دلیل وجود بناهای تاریخی و اثر مخرب نور و صدا بر این بناها، منصرف شدیم. خیابان سپهسالار گزینه دیگری است که کارشناسان در حال بررسی‌های ابعاد گوناگون این محور هستند و احتمالاً در همین مکان نخستین گذر دیجیتال اجرایی شود.

یکپارچه‌سازی تابلوهای تبلیغاتی
بخشی از اغتشاشات بصری شهری مربوط به تابلوهای تبلیغاتی است؛ تابلوهایی که براساس سلایق فردی و در ابعاد مختلف نصب شده‌اند و به‌گفته معاون تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی شهر تهران یکپارچه‌سازی آنها در راستای رفع اغتشاشات بصری در اولویت سازمان زیباسازی قرار گرفته است. آنطور که امیر جهانگیری گفته: «علاوه بر تبلیغات محیطی مراکز تجاری، درمانی و... مذاکراتی با شرکت بهره‌برداری مترو، اتوبوسرانی، شرکت‌های عمرانی و حوزه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک و... انجام شده تا فعالیت‌های تبلیغاتی آنها در راستای افزایش زیبایی بصری با نظر کارشناسان و محوریت سازمان زیباسازی صورت گیرد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید