• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 1 مرداد 1401
کد مطلب : 166593
+
-

اعتراف آمریکا به برتری هوایی ایران در منطقه

فرمانده نیروی هوایی سنتکام: ایران در منطقه غرب آسیا به برتری هوایی دست یافته ‎است

نظامی
اعتراف آمریکا به برتری هوایی ایران در منطقه

فرمانده نیروی هوایی سازمان تروریستی سنتکام با بیان اینکه ایران در منطقه غرب آسیا به برتری هوایی دست یافته ‎است، از مأمویت خود با هدف یافتن چاره‌ای برای «این تهدید» خبر داد. براساس آنچه پایگاه تخصصی «استارز ‌اند استریپس» در حوزه دفاعی و نظامی گزارش داده، «آلکسوس گرینکویچ» که در روزهای اخیر مسئولیت فرماندهی نیروی هوایی سازمان تروریستی سنتکام (فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا) را برعهده گرفته، عنوان کرده که جت‌های جنگی آمریکا هنوز در آسمان خاورمیانه از برتری برخوردارند، اما ایران تاکتیک‌های مختص خودش را در پیش گرفته و به‎خاطر پهپادهایش گام‌های بزرگی رو به‎ جلو برداشته است.
وی در این باره گفت: اگر یک دشمن بتواند هر کاری که بخواهد انجام دهد و ما نتوانیم جلوی آن را بگیریم، آنها از برتری هوایی موضعی برخوردارند. اظهارات این فرمانده بلندپایه آمریکایی با ارزیابی «کنث مک‌کنزی»، فرمانده پیشین سنتکام همسو است که گفته بود توانمندی‌های پهپادی ایران سبب شده است آمریکا برای نخستین‎بار از زمان جنگ کره به این سو، برتری کامل هوایی را از دست بدهد.
گرینکویچ زیرنظر «اریک کوریلا»، فرمانده جدید سازمان تروریستی سنتکام فعالیت می‌کند. او درباره مسئولیتی که درباره ایران به او محول شده عنوان کرد: مسئولیت محول‌شده به من از سمت ژنرال کوریلا این است که بفهمم چطور ما می‌توانیم سطحی از کنترلمان را در هوا بازیابی کنیم تا این تهدید خنثی شود.
پایگاه استارز اند استرایپس در گزارش خود به این موضوع هم اشاره کرده ‎است که «کارشناسان و مقام‌های نظامی آمریکا گفته‌اند پهپادهای ایران در زمره پیشرفته‌ترین پهپادها در دنیا قرار دارند و اثرات قابل‎توجهی بر جنگ‌های نیابتی در یمن، عراق و سوریه به‎جا گذاشته‌اند.» گرینکویچ همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش، نسبت به احتمال حمله گروه‌های مقاومت به نیروهای آمریکا و متحدانش در منطقه ابراز نگرانی کرده ‎است. وی همچنین مدعی شده که «شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران» ممکن است حملات در منطقه علیه ایالات متحده و متحدانش را از سر بگیرند. براساس این گزارش، گرینکویچ درباره افزایش نفوذ چین و روسیه در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) نیز هشدار داده ‎است.
از سوی دیگر وی با اشاره به ادعاهای اخیر درباره قصد ایران برای ارسال پهپاد به روسیه، اگرچه این موضوع را «عجیب» ندانست، اما تأکید کرد که «مایه نگرانی است». گرینکویچ از نگرانی مستمر آمریکایی‌ها از احتمال مورد حمله واقع شدن هم ابراز نگرانی کرد و گفت: ما الان در وضعیتی قرار داریم که مدام مورد حمله واقع نمی‌شویم، اما درحال انجام برنامه‌ریزی‌های ادامه‌دار برای حمله هستیم.
وی همچنین با بیان «همه در منطقه بسیار نگران هستند» گفت: که در هفته‌های گذشته، اوضاع باثبات بوده است؛ «الان در دوره‌ای هستیم که اندکی سکون برقرار است.» گرینکویچ در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد: آمریکا تمرکزش را برای جلوگیری از افزایش نفوذ روسیه و چین در منطقه قرار داده ‎است.
ادعاهای فرمانده نیروی هوایی سازمان تروریستی سنتکام، به‎ویژه در زمینه ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه در شرایطی است که پیش ‎از این، مشاور امنیت ملی آمریکا در یک کنفرانس خبری مدعی شده بود که جمهوری ‎اسلامی در حال آماده‌سازی برای تحویل صدها پهپاد دارای قابلیت حمل سلاح به روسیه است. جیک سالیوان همچنین مدعی شده بود که ایران حمایت نظامی از روسیه را در جنگ اوکراین در دستور کار دارد؛ «اطلاعاتی در دست داریم که نشان می‌دهد ایران در حال آماده شدن برای آموزش نیروهای روس در این زمینه است».
اظهارات سالیوان اما با واکنش مقام‎های ایرانی نیز مواجه شد و سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در نشست ‎خبری اخیر خود، سابقه همکاری‎ها میان جمهوری اسلامی و روسیه را در حوزه برخی فناوری‎های نوین، مربوط به پیش از آغاز جنگ در اوکراین دانست و تأکید کرد که در مقطع اخیر هیچ تحول خاصی در این ارتباط رخ نداده ‎است. ناصر کنعانی با بیان اینکه موضع ایران در قبال جنگ اوکراین کاملا روشن است، گفت: ایران بارها به‎صورت رسمی، مخالفت خود را با جنگ اعلام کرده ‎است.

این خبر را به اشتراک بگذارید