• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 1 مرداد 1401
کد مطلب : 166606
+
-

دو رویکرد ضد‌برجامی آمریکا

مقام‌های واشنگتن تلاش می‎کنند با ابزارهای «مقصرنمایی ایران» و «ابهام‎آفرینی هسته‎ای» توپ مذاکرات را به زمین جمهوری‎اسلامی بیندازند

درحالی‌که ارزیابی مقام‎های ایرانی از مذاکرات اخیر لغو تحریم‎ها در دوحه «مثبت» است و جمهوری‎اسلامی در روزهای اخیر اعلام کرده درصورت عمل‎گرایی طرف آمریکایی، آماده به نتیجه رساندن گفت‎وگوهاست، اما موضع‎گیری چند روز گذشته مقام‎های واشنگتن نشان می‎دهد آنها همچنان از راهبرد مشخصی برای پیشبرد مذاکرات برخوردار نیستند و صرفا می‎کوشند با انداختن توپ در زمین ایران، از اجرای تعهدات خود در قبال جمهوری‎اسلامی فرار کنند.
به‎گزارش همشهری، با توجه به چنین رویکردی هم بود که سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در آخرین نشست‎خبری خود با رسانه‌ها به سیاق ماه‌های اخیر، تلاش کرد مسئولیت بازگشت به برجام را از روی دوش دولت این کشور بردارد و توپ تصمیم‌گیری درباره دستیابی به توافق در مذاکرات برجامی را به زمین ایران بیندازد.
ند پرایس با بیان اینکه برای تشخیص دادن این واقعیت که ایران درحال‎حاضر تصمیم‌ سیاسی لازم برای بازگشت دوجانبه به برجام را نگرفته و نیاز به داشتن تأییدهای امنیتی ندارد، مدعی شد اگر ایران می‌خواست به توافق برگردد، فرصت‌های زیادی ازجمله مذاکرات وین، مذاکرات دوحه و رایزنی‌ با واسطه‌های اروپایی داشته است.

ادامه رویکرد «مقصرنمایی ایران»
این ادعاها در شرایطی ازسوی سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا مطرح می‌شود که تیم مذاکره‎کننده ایران همواره با ابتکار عمل و راهکارهای اساسی برای بن‎بست‎شکنی از گفت‎وگوها، پای میز مذاکرات حاضر شده و این طرف آمریکایی است که با وجود اعتراف به شکست سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ علیه ایران، همچنان به ادامه این مسیر اصرار دارد.

آمریکا از زیاده‎خواهی دست بردارد
طرح ادعاهای تکراری ازسوی مقام‎های آمریکایی در شرایطی است که مسئولان کشورمان تأکید دارند راه دستیابی به راه‎حل در گفت‎وگوهای برجامی، از مسیر دست برداشتن واشنگتن از زیاده‎خواهی‎های خود می‎گذرد و آنها باید رویکرد واقع‎بینانه‎ای به روند گفت‎وگوها داشته باشند تا بتوان به حصول «توافق مثبت» امیدوار بود.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در یک برنامه تلویزیونی  درباره آخرین وضعیت گفت‎وگوهای برجامی گفت: اکنون در نقطه‌ای قرار داریم که متن آماده‌ای درمقابل ماست و در بیش‎ از ۹۵ تا ۹۶ درصد محتوا با همه طرف‌ها اتفاق نظر داریم، اما در این متن همچنان یک نقص مهم وجود دارد؛ اینکه ما باید از مزایای کامل اقتصادی توافق برخوردار شویم.
امیرعبداللهیان با تأکید بر اینکه نمی‌خواهیم از یک روزنه 2بار گزیده شویم، به سیاست‎خارجی دولت سیزدهم در قبال برجام اشاره کرد و افزود: دولت برنامه توسعه اقتصادی پایدار را بدون نگاه به برجام دنبال می‌کند. وزارت امورخارجه برای توسعه اقتصادی پایدار باید همه ظرفیت مطلوب خودش را به‎کار بگیرد، اما از طرف دیگر، وزارت خارجه برای لغو تحریم‌ها باید در میز مذاکره حضور داشته باشد که این نه یک مذاکره، بلکه یک کارزار مذاکراتی است.
وزیر امورخارجه ادامه داد: برای برخوردار شدن از مزایای کامل اقتصادی برجام، آمریکایی‌ها باید تعهدها و تضمین‌هایی را بپذیرند. توافق را به هر قیمت و هر توافقی را نمی‌خواهیم. در تبادل پیام‌ها به طرف آمریکایی از طریق اتحادیه اروپا و برخی وزرای امورخارجه، گفته‌ایم که توافقی می‌خواهیم با مختصات خوب بودن، قوی بودن و پایدار بودن. آمریکایی‌ها هنوز ما را مطمئن نکرده‎اند که می‌توانیم از منافع کامل اقتصادی برجام برخوردار شویم. این برخوردار بودن شاخص‌هایی دارد که در حال تبادل‌ پیام‌ها و گفت‌وگوها با اتحادیه اروپا و غیرمستقیم با آمریکا هستیم تا شاخص‌های مورد نظر ما به‎صورت ملموس و دقیق روی کاغذ بیاید و بتوانیم اعلام کنیم در نقطه خوب توافق قرار داریم.

ادامه ابهام‎آفرینی‎های گروسی
همزمان با رویکرد تناقض‎آمیز طرف‎های غربی و به‎ویژه آمریکا در قبال مذاکرات برای لغو تحریم‎ها، مقام‎های آژانس بین‎المللی انرژی ‎اتمی نیز با اتخاذ مواضع مبهم و دوپهلو، می‎کوشند پازل «ایران‌هراسی» محور آمریکایی - صهیونیستی را تکمیل کنند. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روزهای اخیر در گفت‎وگو با روزنامه اسپانیایی «ال‎پائیس»، با تکرار ادعاهای سیاسی و غیرحرفه‎ای هفته‌های اخیر خود، تلاش کرد ضمن ابهام‎آفرینی درباره فعالیت‌های صلح‎آمیز هسته‎ای ایران، پازل فشار علیه جمهوری‎اسلامی در جریان مذاکرات لغو تحریم‎ها را تکمیل کند. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‎المللی انرژی‎اتمی بدون اشاره به اینکه جمهوری‎اسلامی همچنان به تعهدهای پادمانی خود پایبند است، مدعی شد که‌ دید این نهاد بین‌المللی بر فعالیت‌های هسته‎ای ایران کاهش یافته؛ این درحالی است که سازمان‎انرژی‎اتمی پس‎ از صدور قطعنامه جانبدارانه و سیاسی علیه ایران در نشست اخیر شورای‎حکام، نظارت‎های فراپادمانی آژانس بر تأسیسات هسته‎ای کشورمان را به حالت تعلیق درآورده‎است و همکاری‎های پادمانی با این نهاد همچنان ادامه دارد. گروسی همچنین گفت: چارچوبی حقوقی برای محدودیت‌های داوطلبانه ایران وجود داشت که بخشی از برجام بود. از زمانی که دونالد ترامپ تصمیم گرفت به‎صورت یکجانبه از این توافق خارج شود، اینها کنار گذاشته شدند. از آن زمان، ایران به‎تدریج و مرحله به مرحله تعهدات مختلف خود را کنار گذاشت. امروز برنامه‎ای هسته‌ای را شاهدیم که به شکل عظیمی گسترش یافته و بسیار فراتر از توافق سال۲۰۱۵ رفته است و رشد آن فقط کمی نیست، بلکه کیفی هم هست و سطح غنی‌سازی را نیز شامل می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید