• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 1 مرداد 1401
کد مطلب : 166544
+
-

ساماندهی سهمیه گاز نیروگاه شازند

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سفر رئیس‌جمهوری به استان مرکزی اختصاص سهمیه روزانه گاز برای نیروگاه شازند و جلوگیری‌ از مازوت‌سوزی در زمستان بود

گزارش
ساماندهی سهمیه گاز نیروگاه شازند

محمد کاموس- دبیر گروه استان‌ها

بیست‌و‌نهمین سفر استانی رئیس‌جمهوری به مقصد استان مرکزی رقم خورد تا بار دیگر موضوعاتی چون مشکلات کارخانه‌های آذرآب و هپکو، آلایندگی صنایع به‌ویژه در اراک و پروژه‌های نیمه‌‌کاره مطرح شود. سیدابراهیم رئیسی در این سفر یک‌روزه از سوی وزرای کشور، آموزش و پرورش، صمت، نیرو، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس سازمان انرژی اتمی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور و معاون اجرایی همراهی می‌شد.
به گزارش همشهری، اختصاص اعتبار برای کشاورزی، پروژه‌های نیمه‌‌تمام، شهرک‌های صنعتی و همچنین اختصاص سهمیه روزانه گاز به نیروگاه شازند از مهم‌ترین دستاوردهای این سفر بود.

اختصاص اعتبار به طرح‌های نیمه‌تمام
طرح‌های نیمه‌تمام در استان مرکزی هم مانند سایر استان‌ها چالش زیادی ایجاد کرده است به‌طوری که به‌گفته علی جودکی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان فقط در بخش طرح‌های صنعتی، ۳۳۷طرح بالای ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی شناسایی شده است که نیاز به ۱۵۱هزار میلیارد ریال اعتبار دارد. تکمیل این طرح‌ها ۱۴هزار و ۵۳۹فرصت شغلی در این استان ایجاد خواهد کرد.
با توجه به همین اهمیت نیز وزیر کشور در سفر روز گذشته به استان مرکزی از اختصاص حدود ۱۱هزار میلیارد تومان اعتبار برای کمک به پروژه‌های مختلف و ۱۴هزار میلیارد تومان تسهیلات خبر داد.
از این اعتبار، 120میلیارد تومان برای تکمیل کتابخانه مرکزی اراک، ۲۷۰میلیارد تومان اعتبار برای بخش عشایر، 500هزار میلیارد تومان برای تامین زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی استان و ۲۱۰۰میلیارد تومان برای بخش کشاورزی اختصاص یافت.

اجرای طرح جامع کاهش آلایندگی
یکی از مشکلات و مطالبات دیگر استان مرکزی به‌ویژه کلانشهر اراک در سال‌های گذشته کاهش آلایندگی صنایع و بهبود کیفیت هوا بوده است.
طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک در سال‌۸۲ به تصویب هیأت وزیران رسید و پس از گذشت سال‌ها هنوز تمام مصوبات این طرح اجرایی نشده و بخشی از آن باقی مانده است. در سال‌۹۶ بر حسب نیاز، طرح بازنگری کاهش آلودگی هوای اراک مطرح شده اما هنوز تصویب نشده که انتظار فعالان حوزه محیط‌زیست در سفر رئیس‌جمهوری به استان مرکزی تصویب این طرح بود. رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست مرکزی با بیان اینکه براساس طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک مصوب سال‌۸۲ سهم صنایع در آلایندگی اراک ۵۲درصد و وسایل نقلیه ۴۸درصد تعیین شده بود، به همشهری می‌گوید: بازنگری این طرح از سال‌۹۶ تا ۹۹ و در 9فصل جامع انجام شده و در سال‌۹۹ به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی ارسال شد.
علیرضا محرابیان با بیان اینکه بازنگری طرح انجام شده و به تأیید دفتر فنی و معاونت عمرانی رسیده و برای استاندار ارسال شده است، می‌افزاید: سناریوهای خوبی در طرح به‌روز‌رسانی جامع کاهش آلودگی هوای اراک تدوین شده که اگر به‌خوبی اجرا شود، در کاهش معضل آلایندگی هوای این شهر نقش اثرگذاری دارد.
وی با بیان اینکه تعداد روزهای آلاینده هوای اراک در سال گذشته ۱۶۵روز بوده است، ‌می‌گوید: این کلانشهر از ابتدای امسال ۶۵روز ناسالم داشته که نسبت به‌مدت مشابه قبل ۳۰درصد افزایش یافته است.
به‌گفته محرابیان، زمانی‌که نیروگاه شازند از سوخت مازوت استفاده می‌کند، آلاینده دی‌اکسید گوگرد در اراک بالا می‌رود و استفاده از مازوت تأثیر مستقیمی در آلایندگی هوای اراک دارد.

قول اختصاص گاز به نیروگاه شازند
با توجه به تأثیر مازوت‌سوزی نیروگاه شازند بر آلایندگی شهر اراک، علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست روز گذشته و در سفر استانی تأکید کرد: براساس مذاکرات انجام شده با وزیر نفت، روزانه 3میلیون مترمکعب گاز در زمستان امسال در اختیار نیروگاه حرارتی شازند قرار می‌گیرد.
با وجود این، رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست مرکزی توضیح می‌دهد که این میزان حدود 50درصد نیاز نیروگاه است.
محرابیان تصریح می‌کند: در سال‌‌های گذشته نیروگاه شازند سهمیه گاز داشت، ممکن بود یک روز 3میلیون مترمکعب و یک روز 7میلیون مترمکعب باشد و تکلیف مشخص نبود، اما اگر قول داده شده قطعی باشد، حداقل تکلیف مشخص است و داشتن سهمیه روزانه می‌تواند تأثیر خوبی بر کاهش آلایندگی هوای اراک بگذارد. او با بیان اینکه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از اختصاص حداقل 3میلیون مترمکعب گاز صحبت کرده است، می‌گوید: شاید مسئولان بتوانند با چانه‌زنی این رقم را افزایش دهند.

 حل مشکلات بازار و بافت تاریخی اراک و گردشگری صنعتی استان مرکزی، راه‌اندازی مجدد کارخانه قند شازند، عوارض آلایندگی صنایع و تکمیل بیمارستان ولیعصر‌(عج) تا پایان سال بخش دیگری از موضوعات مطرح‌شده در سفر روز گذشته رئیس‌جمهوری به استان مرکزی بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید