• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 29 تیر 1401
کد مطلب : 166344
+
-

ارتقای کیفیت زندگی سالمندان

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران ضرورت ایجاد مراکز فرآهنگ را تشریح کرد

گپ
ارتقای کیفیت زندگی سالمندان

بررسی هرم سنی در سال‌های 85، 90 و 95 نشان می‌دهد که هرم سنی در کشور با شیب ملایم رو به سالمندی است و بر اساس آخرین اظهارنظر احمد دلبری، رئیس انجمن علمی طب سالمندان، اکنون حدود 10درصد جمعیت کشور سالمند هستند. همچنین طبق تازه‌ترین آمارهای شورای ملی سالمندان، 12درصد جمعیت تهران را سالمندان تشکیل می‌دهند و ازاین‌رو مدیریت شهری علاوه بر پیگیری مصوبه شهر دوستدار سالمند، تصمیم دارد مرکز فرآهنگ (سلامت پیشکسوتان) را با هدف ارتقای کیفیت زندگی سالمندان، راه‌اندازی کند. آنطور که زهرا شمس احسان، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی پارلمان شهری در گفت‌وگو با همشهری عنوان کرده: «فعالیت اصلی مرکز فرآهنگ ایجاد فرصت برای خارج‌شدن سالمندان از خانه و دریافت امکانات توانبخشی، سلامت جسمی و روانی و... است.» ادامه گفت‌وگو را بخوانید.
 
تعریف مرکز فرآهنگ چیست؟
این مرکز سلامت پیشکسوتان است که با مشارکت گروه‌های متخصص در حوزه‌های توانبخشی فیزیکی، روانی، اجتماعی، مراقبت روزانه و سلامت راه‌اندازی می‌شود و در آن باتوجه‌به وضعیت فرهنگی اجتماعی، نیازهای فراغتی، فعالیت فیزیکی، نیازهای سلامت و توانبخشی جسمی و روانی، تجربیات و ظرفیت‌های سالمندان، شرایط اقتصادی و... به جامعه هدف (سالمندان) خدمات ارائه می‌شود.

هدف مدیریت شهری از ایجاد این مراکز چیست؟
در واقع هدف ارتقای زمینه‌های سالخوردگی سالم، افزایش حس استقلال و اعتمادبه‌نفس، ارتقای کیفیت زندگی، بهبود کیفیت خدمات و مراقبت‌های جامع و یکپارچه سلامت، ارتقای مهارت‌های فردی و اجتماعی و کاهش انزوای اجتماعی در میان سالمندان است.

اولین مراکز فرآهنگ در کدام مناطق راه‌اندازی می‌شوند؟ و برای این کار بودجه‌ای پیش‌بینی‌شده است؟
بله، در بودجه امسال شهرداری تهران، اعتباری برای این مراکز پیش‌بینی‌شده است. نخستین مراکز سلامت پیشکسوتان (فرآهنگ) در مناطق‌ یک و 21 راه‌اندازی می‌شود.

در مرکز فرآهنگ چه خدماتی ارائه می‌شود؟
در واقع این مرکز محیط امن و ایمنی برای مراقبت‌های روزانه سالمندان است که می‌توانند تمام روز یا ساعاتی از روز در آن حضور داشته باشند. فعالیت‌های آموزشی، برنامه‌های ورزشی، تعامل و گفت‌وگو با یکدیگر، توانبخشی و... برخی از خدمات هستند که براساس ظرفیت‌های محلی و نیاز شهروندان ارائه می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید