ایران، کانون همگرایی اوراسیا
منطقهگرایی نوین، جمهوریاسلامی را به شریکی راهبردی برای روسیه و دیگر کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا تبدیل کرده است
علیرضا احمدی-روزنامهنگار
رئیسجمهور روسیه در روزهای اخیر اجرای موافقتنامه تجارت ترجیحی میان حوزه اوراسیا و جمهوریاسلامی را که از سال 1398به اجرا درآمده بود تمدید کرد؛ موضوعی که زمینه ساز تقویت همکاری های چندجانبه دراین حوزه خواهد شد.
این درحالی است که اکنون دیگر همگان متفقالقولند جمهوریاسلامی به شریکی قابل اتکا و راهبردی برای روسیه و همچنین کشورهای حوزه اوراسیا تبدیل شدهاست. در اولویت قرارگرفتن «دیپلماسی همسایگی» در سیاستخارجی دولت سیزدهم و رفتوآمدهای دیپلماتیکی که بهصورت مستمر در این حوزه در ماههای اخیر انجام شدهاست، نشان میدهد جمهوریاسلامی عزمی جدی برای توسعه مناسبات سیاسی - اقتصادی با کشورهای منطقه دارد و در این عرصه، افزایش همکاریهای دوجانبه و چندجانبه با کشورهای اوراسیا اهمیت مضاعفی یافته است.
بر همین اساس هم بود که در روزهای اخیر میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه در سخنانی تأکید کرد که ایران شریکی قابل اتکا برای این کشور محسوب میشود و مسکو بهدنبال تقویت روابط با تهران است؛ روابطی که در بستر تغییرات جهانی، نوید تشکیل یک جهان چندقطبی و بهدور از هژمونی آمریکایی و دنیای غرب را میدهد.
ازسوی دیگر سفر پوتین به تهران که براساس برنامه اعلام شده، روز 28تیرماه انجام خواهد شد، گواه دیگری است بر گسترش روزافزون همگرایی جمهوریاسلامی با کشورهای منطقه؛ چراکه تهران و مسکو در ماههای اخیر علاوهبر تلاش برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری، بر افزایش همکاریهای نظامی نیز تمرکز کردهاند؛ موضوعی که خشم و واکنش کاخسفید را نیز بههمراه داشت.
دستاوردهای منطقهگرایی
این موضوع زمانی اهمیت مضاعف مییابد که در نظر داشته باشیم کارشناسان معتقدند توسعه همکاریهای ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بهعنوان مسیری برای رونق روابط تجاری «غیرغربی»، میتواند به کاهش ملموس تحریمها و فشارهای اقتصادی ازسوی آمریکا و برخی متحدان غربیاش منجر شود.
ازسوی دیگر علاوهبر مزایای اقتصادی فراوان نهفته در تجارت با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، توسعه همکاریها با کشورهای این حوزه، منافع سیاسی قابلتوجهی را نیز برای جمهوریاسلامی بههمراه خواهد داشت.
«تأثیر مثبت ایران بر کشورهای همجوار در آسیای غربی»، «دستاوردهای سیاسی ناشی از درهم تنیدگی اقتصادی»، «کاهش آسیبپذیری در برابر تحریمها» و «ایجاد بستر مناسب برای حداکثرسازی قدرت ملی و کاهش تهدیدهای امنیتی» ازجمله فرصتهای سیاسی - اقتصادی پیشروی ایران برای توسعه همکاریها با اتحادیه اقتصادی اوراسیا شمرده میشود.
کاهش فشارهای تحریمی
مدیر گروه قفقاز انجمن مطالعات غربآسیا با بیان اینکه ایجاد اتحادهای منطقهای از ویژگیهای محوری نظم درحال تغییر نظام بینالملل در شرایط کنونی بهحساب میآید، به همشهری گفت: بحران اوکراین شرایط نوینی را در ساختار نظام بینالملل بهوجود آوردهاست که برخی نشانههای آن را در حوزه آسیای مرکزی شاهدیم و ایجاد اتحادهای منطقهای فرصتهای جدیدی را پیشروی کشورهای این منطقه قرار داده است.
فرشید باقریان افزود: باید در نظر داشته باشیم خواسته یا ناخواسته جنگی در اوکراین بهوقوع پیوسته که زمینهساز تحولات مهمی در حوزه تمدنی و ژئواستراتژیک منطقه شدهاست. درچنین شرایطی عقل سلیم حکم میکند بازیگران تأثیرگذار بهدنبال پایان دادن به این جنگ باشند؛ کما اینکه مقامهای جمهوریاسلامی نیز بارها اعلام کردهاند با جنگ مخالفند و خواستار پایان بخشیدن به این بحران شدهاند. اما این به آن معنا نیست که از فرصتهای بهوجود آمده در این عرصه استفاده نکنیم.
وی ادامه داد: ایران با بهرهمندی از ظرفیتهای ژئویلیتیک خود و با توجه به تحریمهایی که غرب علیه روسیه اعمال کرده، با شرایط جدیدی مواجه است که فرصت نقشآفرینی ویژهای به ما بخشیدهاست. صفبندی دنیای غرب علیه روسیه از یکسو و اعمال فشارهای تحریمی آمریکا علیه ایران ازسوی دیگر، زمینه همکاری مشترکی را برای تهران و مسکو بهوجود آوردهاست.
تبعات بحران اوکراین
این کارشناس مسائل بینالملل با اشاره به تبعات بحران اوکراین ادامه داد: بهواسطه تحریمهایی که کشورهای غربی علیه روسیه اعمال کردهاند و همچنین تحتتأثیر قرار گرفتن شریانهای ارتباطی منطقه، بهویژه در حوزه انرژی، شاهد شرایط جدیدی در این بخش هستیم.
باقریان با بیان اینکه اکنون اهمیت انرژی نسبت به قبل از بحران دوچندان شدهاست، گفت: آلمان اعلام کردهاست از ابتدای ماه آگوست (ماه آینده) خرید زغالسنگ و از 31دسامبر (آخر سال میلادی) خرید نفت از روسیه را بهطورکامل قطع خواهد کرد؛ موضوعی که خامفروشی منابع انرژی روسیه را دچار مشکل خواهد کرد.
وی افزود: با توجه به شرایط جدیدی که در غرب علیه مسکو بهوجود آمده و تفکر ضدروس در حال انتشار است، روسیه ایجاد اتحادهای منطقهای را بهعنوان راهکاری برای مقابله با چنین شرایطی درنظر گرفته است. در چنین شرایطی نقشآفرینی جمهوریاسلامی نیز اهمیتی دوچندان یافته است.
لزوم توجه ویژه به ضرورتها
مدیر گروه قفقاز انجمن مطالعات غربآسیا با بیان اینکه «اتحادیه کشورهای اوراسیا» اتحادیه جدیدی نیست و در سالهای گذشته نیز فعال بودهاست، گفت: آنچه اهمیت توسعه همکاریها با این اتحادیه را افزایش میدهد، شرایط جدیدی است که در ساختار نظام بینالملل بهوجود آمدهاست. سفر منطقهای بایدن به خاورمیانه نیز نمودی از این مدعاست.
باقریان با بیان اینکه سفر بایدن به سرزمینهای اشغالی و عربستان بیشتر یک شوی تبلیغاتی بود، افزود: توسعه همکاریهای ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا که در مراحل نوینی قرار گرفته است، میتواند پاسخی به تلاش آمریکا برای ایجاد بلوکبندیهای جدید در منطقه باشد.
این کارشناس مسائل بینالملل با بیان اینکه کشورهای فعال در این اتحادیه باید خلأهای یکدیگر را حدس بزنند و با خودانتقادی از کمبودها، بهفکر رفع کمبودها بهواسطه تواناییهای خود باشند، ادامه داد: باید بیشاز گذشته برای خروج از خامفروشی محصولات خود، بهویژه در حوزه انرژی، تلاش کنیم و «فراوری» را در دستورکار قرار دهیم.
مزیتهای ژئوپلیتیک ایران
مدیر گروه قفقاز انجمن مطالعات غربآسیا همچنین گفت: توسعه همکاریهای ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا علاوهبر اینکه زمینهساز خروج ایران از مشکلات تحریمی آمریکا میشود، توسعه روزافزون منطقه را نیز بهدنبال دارد. نقش ژئوپلیتیک ایران در منطقه، مزایای بسیاری برای ما بهوجود آورده که بهرهگیری از آنها، منافع اقتصادی قابلتوجهی را برای ایران بههمراه خواهد داشت.
باقریان افزود: برای بهرهگیری مناسب از ژئوپلیتیک ایران دراین حوزه، باید تولید خود را افزایش و امنیت مسیرهای ترانزیتیمان را ارتقا دهیم. ازسوی دیگر با کاهش مناقشات منطقهای با همسایگان، باید فضای مناسبتری برای بهرهمندی از مزایای توسعه همکاریها با حوزه اوراسیا بهوجود آوریم.
وی همچنین با بیان اینکه باید ایران را به مسیر امنی برای اتصال اوراسیا به خلیجفارس تبدیل کنیم، ادامه داد: چنین مزیتی، نقش ایران را در این اتحادیه ویژهتر کردهاست. این اهمیت تا جایی است که حتی آمریکا در دوره ترامپ بندر چابهار را از تحریمهایی که در راستای اعمال «فشار حداکثری» بر ایران اعمال میشد، معاف کرد. با توجه به این موضوع نیازمند سرمایهگذاریهای گستردهتری در این حوزه هستیم.
باقریان گفت: ایران اگرچه در این عرصه وظایف سنگینتری برای جهش تولید، تقویت زیرساختهای گمرکی، مهندسی ترانزیت و... دارد، اما از سود بیشتری نیز برخوردار خواهد شد.
اهداف سفر پوتین به تهران
این کارشناس مسائل بینالملل به حضور رئیسجمهور روسیه در تهران در روزهای آتی هم اشاره کرد و گفت: بهشخصه معتقدم اگرچه محور اصلی این سفر تحولات سوریه است، اما تحولات دیگر منطقهای را نیز باید در آن در نظر گرفت.
باقریان با بیان اینکه سفر منطقهای بایدن به خاورمیانه از یکسو برای سرپوش گذاشتن بر مشکلات داخلی او انجام شد و ازسوی دیگر تأمین انرژی برای غرب را دنبال میکرد، ادامه داد: اگرچه این سفر به شوی سیاسی کامل تبدیل شد، اما بهنظر میرسد درسوی دیگر معادله، پوتین هم نمیخواهد کوتاه بیاید و یکی از اهداف سفر به تهران، پاسخ به حضور رئیسجمهور آمریکا در منطقه میتواند باشد. درواقع میتوان گفت که پوتین به نوعی تحریک متقارن کردهاست.
وی با بیان اینکه سفر پوتین به تهران علاوهبر اینکه روابط دوجانبه را مستحکم میکند، مزیتهای دیگری نیز برای ما بههمراه دارد، تأکید کرد: بایدن در سفر به منطقه قصد پیشبرد استراتژی «خاورمیانه بدون ایران» را دارد، اما حضور رئیسجمهور روسیه در ایران نشان میدهد بخش دیگری از دنیا چنین حذفی را برنمیتابد.
مکث
اتحادیهای برای همگرایی منطقهای
اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیمانی است که ایده اولیه آن درسال1994ازسوی نورسلطان نظربایف، رئیسجمهوری وقت قزاقستان مطرح و باهدف همگرایی اقتصادی کشورهای منطقه فضای پساشوروی، پایهگذاری شد. مجموع مساحت کشورهای عضو این اتحادیه که درسال2000از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان تشکیل شد، بیشاز 20میلیون کیلومترمربع است و جمعیتی حدود 180میلیون نفر را دربر میگیرد. در چارچوب این اتحادیه، اعضای آن موافقت خود را با تردد آزاد کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات در مرزهای اوراسیا اعلام کردهاند. اعضای اوراسیا همچنین اعلام کردهاند سیاست مشترکی در زمینه انرژی، صنعت، کشاورزی و وسایل نقلیه خواهند داشت. در سال 2006ازبکستان نیز به این اتحادیه پیوست و اتحادیه اقتصادی اوراسیا فعالیت خود را رسما از ابتدای سال 2015با 6کشور عضو آغاز کرد. جمهوری اسلامی ایران در سال 1395پیشنهاد عضویت در این اتحادیه را با کشورهای عضو مطرح کرد که پس از 2سال مذاکرات فشرده در اردیبهشت 1397عضویت جمهوریاسلامی مورد پذیرش کشورهای عضو قرار گرفت. در پنجم آبان 1398براساس موافقتنامه موقت (3ساله) تجارت ترجیحی بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه با تعیین تعرفه ترجیحی 862قلم کالا همکاری ایران با کشورهای عضو اتحادیه آغاز شد و راهی را برای ایران بهمنظور کاستن آثار تحریمهای بینالمللی باز کرد.