• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 26 تیر 1401
کد مطلب : 166158
+
-

مجلس رأی مثبت داد

هوشمندسازی کنتورهای برق از جیب پرمصرف‌ها

اکثریت نمایندگان مجلس به تامین هزینه نصب کنتورهای هوشمند از محل اصلاح تعرفه برق مشترکان پرمصرف، رأی مثبت دادند. به این ترتیب وزارت نیرو باید نسبت به تعویض کنتورهای قدیمی با کنتورهای هوشمند از جیب پر مصرف‌ها اقدام کند. این تصمیم با 124رأی موافق، 7رأی مخالف و بدون رأی ممتنع مصوب شد. طبق این مصوبه، وزارت نیرو موظف است از طریق شرکت توانیر و دیگر شرکت‌های ذیربط با نصب تجهیزات هوشمند ساخت داخل ازجمله کنتورهای هوشمند و با رعایت ملاحظات پدافندی و سایبری و در بستر تبادل داده امن، به هوشمندسازی شبکه توزیع با اولویت پست‌های توزیع، مشترکین پرمصرف با مصرف بیش از 2برابر الگوی مصرف و سپس سایر مشترکان اقدام کند.
به‌گزارش همشهری، در جریان رأی گیری، شمس‌الدین حسینی، وزیر اسبق اقتصاد و نماینده تنکابن در مجلس پیشنهاد داد به جای تامین هزینه تعویض کنتورهای هوشمند برق از جیب پرمصرف‌ها، بودجه آن را دولت پرداخت کند که نمایندگان دولت و کمیسیون انرژی مجلس مخالفت کردند. او سپس پیشنهاد داد هزینه آن از همه مشترکان گرفته شود که این پیشنهاد هم رأی نیاورد.
پیش از رأی گیری، سیدشمس‌الدین حسینی، نماینده مردم تنکابن پیشنهاد داد محل تامین منابع این طرح به جای ماده۳ و ۶ از ماده۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور انجام شود که دولت و کمیسیون انرژی با این پیشنهاد مخالفت کردند و صحن مجلس هم به این پیشنهاد رأی نداد.
این نماینده مجلس با اشاره به رشد میانگین 0.6درصدی اقتصاد ایران در دهه گذشته اعلام کرد؛ در سال۱۴۰۰ رشد اقتصادی به‌دلیل بهبود وضعیت کرونا و رونق بخش خدمات، به 3.9درصد رسید. اما در همین شرایط، بخش صنعت تنها یک درصد رشد داشته و رشد سرمایه‌گذاری در سال۱۴۰۰ به‌طور تقریبی صفر بوده است که یکی از دلایل این موضوع به‌دلیل سود ده نبودن صنعت و فعالیت‌های اقتصادی بوده است. او افزود: هم‌اکنون نباید به بهانه‌های مختلف هزینه‌های صنعت را افزایش دهیم؛ از طرفی در ماده۲۰ طرح توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق بخش دیگری از هزینه‌ها را به صنعت برق تحمیل می‌کنیم، درحالی‌که با این اقدام صنعت دیگر توان کشش این بار را ندارد و اگر بخواهیم اضافه هزینه ای داشته باشیم، باید هزینه‌ها را از جایی دیگر تامین کنیم.
حسینی تأکید کرد: اگر دنبال هوشمندسازی کنتورها هستیم و اعتقاد داریم هوشمندسازی صرفه جویی است، برای صرفه جویی باید به قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر توجه کنیم که در آن سرمایه‌گذاری مورد تأکید قرار گرفته و اگر هوشمندسازی کار درستی است، اجازه دهید منابع آن از محل صرفه جویی تامین شود. او تأکید کرد: نباید هزینه را به صنعت تحمیل کرد و افزایش بهای برق صنعت به معنی افزایش بهای تولید برق و کاهش رقابت صنعت یعنی کاهش رشد صنعت و در نهایت به افزایش قیمت محصولات صنعتی و تورم منجر می‌شود؛ بنابراین باید از تورم فشار هزینه بکاهیم.

12سال انتظار مردم
طرح ملی فراسامانه هوشمند اندازه‌گیری و مدیریت انرژی از سال۱۳۸۹ با اخذ مجوز از شورای اقتصاد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به‌عنوان طرح ملی تعریف شد، در ابتدا مباحث اولیه برای ۲۰میلیون مشترک صورت گرفت تا کنتورهای برق آنها هوشمند شود، اما با محدودیت منابع شورای اقتصاد و سازمان مدیریت اعلام کردند؛ این طرح در فاز نخست با تعویض یک میلیون کنتور و هوشمند شدن آنها کار آغاز شود.
این گزارش می‌افزاید: هرچند قرار بود که فاز نخست طرح با نصب یک میلیون کنتور هوشمند در سال92 به پایان برسد، اما به‌دلیل تنگنای شدید منابع مالی سرانجام 300هزار کنتور هوشمند نصب شد. در آخرین اظهارنظر مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق اعلام کرده بود تمام بخش‌های اداری، صنعتی، عمومی و کشاورزی کشور با مصرف ۳۰کیلو ولت آمپر به بالا که حدود ۷۰۰هزار کنتور برآورد می‌شود، هم‌اکنون به کنتورهای هوشمند برق، مجهز و رویت‌پذیر شده‌اند.
او با بیان اینکه ۳۰۰هزار کنتور هوشمند در بخش خانگی و تجاری نصب شده است، تأکید کرد: این بخش‌ها ۵۰درصد مصرف برق کشور را به‌خود اختصاص می‌دهند، بیش از ۳۰میلیون دستگاه کنتور برق نیز در بخش خانگی و تجاری کشور داریم که ۶۰درصد آنها کنتورهای دیجیتال و مابقی مکانیکی هستند و در مجموع حدود ۳۰۰هزار کنتور هوشمند در بخش خانگی و تجاری نصب شده‌ است.

خروج از بن بست مالی
هادی مدقق، مدیرکل دفتر هوشمندسازی و فناوری‌های نوین شرکت توانیر با اشاره به بن بست رسیدن طرح هوشمندسازی کنتورهای برق به‌دلیل تامین نشدن اعتبار در قانون بودجه سال گذشته و امسال اعلام کرد؛ با تصمیم مجلس قطعا سرعت کار افزایش پیدا می‌کند و اگر منابع تامین شود، می‌توانیم این طرح را به‌طور کامل اجرا کنیم؛ براساس اولویت پیش می‌رویم و هرچه منابع بیشتر باشد با سرعت بیشتری طرح را پیش خواهیم برد.
او افزود: هم‌اکنون بیش از ۷۰۰هزار مشترک دیماندی را مجهز کرده‌ایم و بیش از ۵۰درصد بار را پایش می‌کنیم و نتیجه این مسئله نیز مدیریت بیش از ۵هزار مگاوات برق بوده و از این طریق توانسته‌ایم تا به بخش عمده‌ای از ناترازی‌ها پاسخ دهیم و مدیریت را در بخش‌های صنعت، کشاورزی، ادارات و مشترکان بزرگ تجاری مدیریت کنیم.

کنتور هوشمند به چه کار می آیند؟
کنتورهای هوشمند برخلاف کنتورهای قدیمی مکانیکی، امکان رصد میزان مصرف هر مشترک را حتی برای خود آنها فراهم می‌سازد و به شرکت توانیر اجازه می‌دهد تا مدیریت بار و کاهش مصرف برق را به‌صورت دقیق انجام دهد. کنتور هوشمند یک دستگاه الکترونیک است که اطلاعات مربوط به مصرف برق، اندازه ولتاژ و... را اندازه‌گیری می‌کند. کنتورهای هوشمند این اطلاعات را به‌منظور شفافیت در نوع مصرف با مشتریان به اشتراک می‌گذارند و این اطلاعات برای مدیریت مصرف و انتشار قبض مصرفی برای شرکت‌های تأمین‌کننده انرژی هم بسیار مفید هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید