• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 23 تیر 1401
کد مطلب : 165972
+
-

گرینویچ/بازگشت تابلوی 500ساله


کایرنیا: یک تمثال ۵۰۰ساله که از کلیسایی در شمال قبرس به سرقت رفته بود پس از چند دهه به این کشور بازگردانده شد. به‌گفته مسئولان میراث فرهنگی قبرس قدمت این تمثال که عیسی مسیح(ع) را نشسته روی تخت نشان می‌دهد به پایان قرن پانزدهم یا اوایل قرن شانزدهم میلادی بر می‌گردد. تمثال سرقت شده متعلق به کلیسایی در نزدیکی شهر ساحلی کایرنیا در شمال قبرس بود. شمار زیادی از نقاشی‌های دیواری، نگاره‌ها، منبت‌کاری‌ها و آثار مذهبی کلیساهای قبرس در سال۱۹۷۴ به‌دنبال اشغال بخش شمالی این جزیره از سوی ترکیه به سرقت رفت. حمله ترکیه به شمال قبرس این جزیره را به 2قسمت مسلمان‌نشین شمالی و ارتدوکس‌نشین جنوبی تقسیم کرد. پلیس قبرس موفق شده بود رد این تمثال ۵۰۰ساله عیسی مسیح را در یکی از بنگاه‌های حراج سوئیس پیدا کند. پلیس سوئیس این اثر هنری مسروقه را در سال۲۰۱۴ توقیف کرد. با این حال کشمکش حقوقی بر سر این تمثال بین مقامات قبرس و سوئیس تا هفته پیش ادامه داشت. 

کنایه ماسک به ترامپ

 نیویورک: ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت‌های تسلا و اسپیس ایکس در واکنش به ناسزاگویی دونالد‌ترامپ گفت که زمان آن فرارسیده است تا رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از عرصه سیاسی و اجتماعی خارج شود. به‌گزارش یورونیوز، میلیاردر آمریکایی در صفحه توییترش با استفاده از 2اصطلاح «کلاه آویختن» و «حرکت به سمت غروب آفتاب» نوشت که دونالد‌ترامپ باید پایان کارش را بپذیرد و بازنشسته شود. ایلان ماسک با این حال تأکید کرد که از دونالد ترامپ «تنفر» ندارد. او همچنین بدون ارائه توضیح بیشتر خواستار توقف حملات دمکرات‌ها به دونالد ترامپ شد. او نوشت که حملات دمکرات‌ها باعث می‌شود که «تنها راه نجات ترامپ» بازگشت به مقام ریاست‌جمهوری باشد. ترامپ در جریان سخنرانی در ایالت آلاسکا ایلان ماسک را «هنرمند لاف‌زن» خوانده بود.

ماهی روباتیک پلاستیک‌خوار
 
سیچوان:‌ محققان دانشگاه سیچوان واقع در جنوب غربی چین امیدوارند که ماهی روباتیک طراحی شده توسط آنها بتواند با خوردن ذرات پلاستیک به پاکسازی اقیانوس‌های آلوده جهان کمک کند. این روبات نرم‌تن که فقط 1.3سانتی‌متر طول دارد، قادر است که ذرات ریز پلاستیک موجود در آب‌های کم عمق را ببلعد. با این حال، دانشمندان چینی در تلاشند تا با ارتقای توانمندی این روبات بتوانند از آن برای پاکسازی آب‌های عمیق اقیانوس‌ها و نیز جمع‌آوری اطلاعات لازم برای تجزیه و تحلیل آلودگی دریاها استفاده کنند. این ماهی روباتیک سیاه رنگ با تابش نور تغذیه می‌شود و قادر است با انرژی دریافتی از طریق تابش نور، باله‌ها و بدن خود را تکان دهد. سیستم تابش نور به دانشمندان کمک می‌کند تا این ماهی را کنترل و از برخورد آن با سایر ماهی‌ها و اجسام دیگر جلوگیری کنند. این ماهی روباتیک اگر از سوی سایر ماهی‌ها بلعیده شود، به راحتی قادر است که از سیستم گوارش و دفع آنها به سلامت عبور کند. در ساخت این ماهی از پلی اورتان (Polyurethane) استفاده شده که ماده‌ای سازگار با محیط‌زیست است. این ماهی روباتیک افزون بر جذب آلاینده‌ها قادر است که خود را نیز درصورت آسیب‌دیدگی بازیابی و بازسازی کند. سرعت حرکت این ماهی به 2.76 طول بدن آن در ثانیه می‌رسد که سریع‌تر از اکثر روبات‌های نرم‌تن است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید