• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
پنج شنبه 23 تیر 1401
کد مطلب : 165913
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/yPRNE
+
-

تنهایی یک دونده

زندگی دردناک سرشناس‌ترین ورزشکار مسلمان دنیا از پیشخدمتی در نوجوانی تا 4طلا در دو‌و‌میدانی المپیک

تنهایی یک دونده

جواد نصرتی

محمد فرح، یکی از سرشناس‌ترین قهرمانان دوهای استقامت دنیا و یکی از بزرگ‌ترین شخصیت‌های مسلمان دنیای ورزش، حقایق تکان‌دهنده‌ای را از زندگی شخصی‌اش فاش کرده و گفته است که نامش نه محمد، که حسین بوده و بعد از ورود قاچاقی به انگلیس، سال‌ها پیشخدمت یک خانواده بوده است.
دارنده 4مدال طلای دو‌های 5و 10هزار متر در المپیک‌های لندن و ریودوژانیرو که بیشتر به کوتاه‌شده نامش در انگلیس یعنی «مو» شناخته می‌شود، در یک مستند گفته که نام اصلی‌اش حسین عبدی کاهین بوده و به‌صورت قاچاقی، توسط عده‌ای که هرگز آنها را نمی‌شناخته به انگلیس آورده شده است. مو فرح، نام یکی از فرزندانش را حسین گذاشته است. فرح وقتی که 9ساله بوده، توسط یک زن از جیبوتی به انگلیس آورده شده و سال‌ها در یک خانه به‌عنوان پیشخدمت زندگی می‌کرده است.
فرح که یکی از نمادهای دوی استقامت المپیک به شمار می‌رود و نشان شوالیه را از ملکه انگلیس گرفته و با عنوان «سر مو فرح» شناخته می‌شود، در یک مستند گفته است: «برای سال‌ها جلوی افشای این راز را می‌گرفتم اما نمی‌شود همیشه جلوی آن را گرفت.»
او پیش‌تر گفته بود که همراه با والدینش از سومالی به انگلیس آمده است. با این حال در مستندی که بی‌بی‌سی و استودیوی ردبول ساخته‌اند، فرح گفته که والدین واقعی‌اش هرگز به انگلیس نیامده‌اند و مادر و 2برادر او در یک مزرعه خانوادگی در منطقه جدایی‌طلب سومالی‌لند زندگی می‌کنند. عبدی، پدر خانواده، وقتی که مو فرح تنها 4سال داشته است در جریان خشونت‌های جنگ داخلی با شلیک گلوله کشته شده است.
مو فرح وقتی که 9سال داشته از خانواده‌اش جدا شده و به جیبوتی رفته و از آنجا با هویت جدیدی که به او داده شده به لندن پرواز کرده است. بعد از رسیدن به لندن، زن همراه مو فرح، مدارکی را که اطلاعات خانواده‌اش روی آن بوده پاره کرده و زندگی جدید او شروع شده است. بعد از این ماجرا، فرح مجبور شده برای گذران زندگی ‌کار کند و سال‌ها پیشخدمت یک خانواده شود. فرح تنها وقتی که 12ساله بود موفق شد به مدرسه برود و تقریبا انگلیسی بلد نبود. او آنجا خیلی سریع جذب دوومیدانی شد: «تنها کاری که می‌توانستم انجام بدهم تا از این وضعیت دور شوم این بود که بیرون بروم و بدوم.»
مو فرح با کمک معلم ورزش از زندگی اجباری با آن خانواده جدا شد و به یک خانواده سومالیایی که رفتار مناسبی با او داشتند سپرده شد. او خیلی زود در مسابقات مدارس رشد کرد و با کمک معلم ورزش‌اش تابعیت انگلیسی گرفت. فرح گفته است انگیزه‌اش از افشای این اطلاعات، کمک به مبارزه با قاچاق انسان و برده‌داری مدرن است.

این خبر را به اشتراک بگذارید