• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
پنج شنبه 23 تیر 1401
کد مطلب : 165908
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qxJB0
+
-

ستاره بساز!

ماموریت گل‌محمدی 40میلیاردی؛ غیراز کسب نتایج مطلوب

ستاره بساز!

بهروز رسایلی

شاید اگر برنامه نود هنوز پخش می‌شد و نظرسنجی‌های معروفش را داشت، چیزی حدود 70درصد شرکت‌کننده‌ها رأی می‌دادند به اینکه پرسپولیس برنده فصل نقل‌وانتقالات بوده است. عملکرد طوفانی این تیم طوری بوده که حتی برخی هواداران سایر تیم‌ها هم نسبت به موفقیت پرسپولیس اذعان دارند. از آن طرف یحیی گل‌محمدی هم که به‌ندرت از چیزی راضی می‌شود تا حدودی رضایت داده که کار مدیران باشگاه در یارگیری درست بوده است. در نتیجه انتظار می‌رود پرسپولیس به تناسب این ریخت‌وپاش، نتایج ارزنده‌ای هم در لیگ بیست‌ودوم کسب کند. سرخ‌ها بعد از 5قهرمانی متوالی، فصل گذشته جام را به استقلال واگذار کردند؛ اتفاقی آنقدر تلخ که منجر به تحولات بنیادین در کادرفنی شد. همه رفتند جز یحیی گل‌محمدی که او هم روی لبه تیغ است. همزمان انتشار خبری در مورد دستمزد 40میلیارد تومانی یحیی گل‌محمدی (حالا برای 2 یا 3سال)، حساسیت‌ها را نسبت به او به‌شدت افزایش داده است. در نتیجه یحیی باید نتیجه لازم را بگیرد، اما از نظر فنی او یک بدهی دیگر هم دارد؛ اینکه بالاخره باید یک جوان به فوتبال ایران معرفی کند.

    احتیاط؟ این «ترس» است
بسیاری از انتقادات این مدت نسبت به یحیی گل‌محمدی با محوریت جوان‌گریزی او صورت گرفته است. برخی از لفظ احتیاط استفاده می‌کنند، اما موضوع واقعا فراتر از اینهاست و شاید کلمه «ترس» بهتر حق مطلب را ادا کند. یحیی به شکل عجیبی از بازی دادن به نفرات کم‌تجربه بیم دارد. به همین دلیل هم میانگین سنی تیم او رفته رفته افزایش پیدا کرده و کار حسابی بیخ پیدا کرده است. با توجه به خریدهایی که سرخپوشان برای لیگ بیست‌ودوم انجام داده‌اند، انتظار می‌رود میانگین سنی پرسپولیس حتی بالاتر هم برود و در ترکیب اصلی به نزدیکی‌های 30سال برسد. همه اینها در شرایطی است که بازیکنان جوانی هم در دسترس گل‌محمدی بودند، اما او از آنها استفاده نمی‌کرد؛ حالا یا کیفیت خوبی نداشتند و درست انتخاب نشده بودند یا ترس کادرفنی باعث می‌شد پشت خط بمانند.

    بدون حتی یک سهمیه در تیم ملی
عمق فاجعه در پرسپولیس زمانی آشکار شد که مهدی مهدوی‌کیا به‌عنوان سرمربی تیم ملی امید که اتفاقا از قرمزهای دو آتشه و متعصب هم هست، لیست تیم ملی امید را بدون دعوت حتی یک بازیکن از این تیم بست. خب البته طبیعی هم بود؛ شما اگر به فهرست کلی بازیکنان پرسپولیس در لیگ بیست‌ویکم نگاه کنید، خواهید دید که تقریبا هیچ‌یک از نفراتی که در سهمیه امیدها قرار داشتند فرصت حضور در میدان را پیدا نکردند. امیرمحمد خارکش، محمدرضا باقری، ابوالفضل سلیمانی، شهاب دهقانیان، امیرحسین حاجی‌آقا، علی تیموری و... بازیکنانی بود که اسم‌شان در فهرست امیدهای تیم دیده می‌شد، اما هرگز به میدان نرفتند. از بین همه آنها شاید فقط به محمد عمری چند دقیقه‌ای بازی رسید که او هم با وجود نشان دادن استعدادش به نیمکت برگشت. حتی بازیکنان جوان‌تری که خود یحیی خرید، مثل هنانوف، صفروف، مهدی‌خانی، شجاعی و... هم زیاد مورد اعتماد قرار نگرفتند و جدا شدند.


ریاضی‌دان شکست‌خورده
رضا اسدی که با اتکا به قواعد ریاضی خودش را موفق می‌دانست رفتنی شد تا پرسپولیس به دنبال جانشین بهتری برای نوراللهی باشد

رضا اسدی که سال گذشته در همین روزها ستاره نقل‌وانتقالات و پرسروصداترین خرید سرخپوشان بود، حالا از پرسپولیس جدا شده و با انتشار یک پست در اینستاگرام از هواداران این تیم خداحافظی کرده است. اسدی که هرگز نتوانست جایی در قلب این هواداران پیدا کند در بخشی از پست خداحافظی با اشاره به آمار فصل گذشته‌اش نوشته: «ریاضیات می‌گوید که زدن 4گل و دادن 3پاس در یک فصل برای یک هافبک دفاعی، بازیکنان بسیاری را در همین لیگ تبدیل به ستاره می‌کند اما برای من کم بود...» البته 4گل و 3پاس گل برای یک هافبک دفاعی در تیم‌های میانه جدولی لیگ آمار خوبی است. اما رضا اسدی سال گذشته به قهرمان 5ساله لیگ پیوست و جانشین هافبکی شد که با 10گل و 4پاس گل به عنوان سومین بازیکن برتر فصل انتخاب شده بود. احمد نوراللهی در لیگ بیستم روی 14گل تیمش تاثیر گذاشت و با 10گل زده بهترین گلزن تیمش هم بود. او با نمره 7.39 در سایت متریکا، سومین بازیکن برتر لیگ و دومین بازیکن برتر تیم خودش شده بود. اما رضا اسدی که برای پر کردن جای خالی نوراللهی و با رقمی سنگین به پرسپولیس پیوسته بود چه کارنامه‌ای داشت؟ او طی 30هفته فقط در 10بازی (یک‌سوم فصل) توانست به ترکیب اصلی سرخپوشان برسد. او در 13بازی فقط دقایقی به عنوان بازیکن جانشین به زمین رفت و در 7بازی هم اصلا بازی نکرد. مجموع دقایق حضور او در میدان 927دقیقه بود و 4گل زده‌اش را در همین 927دقیقه ثبت کرد. تعداد پاس گل‌های این بازیکن هم در سایت متریکا 2پاس ثبت شده که یکی کمتر از 3پاسی است که خودش ادعا می‌کند. نمره اسدی در این سایت 6.96 ثبت شده که با نمره 7.39 نوراللهی در سال قبل اختلاف چشمگیری دارد. نوراللهی بعد از ترابی دومین بازیکن پرسپولیس بود اما اسدی در فصل گذشته رتبه دهم را بین بازیکنان تیمش به دست آورد. مهدی ترابی، میلاد سرلک، علی نعمتی، وحید امیری، امید عالیشاه، سیدجلال حسینی، رامین رضاییان، سیامک نعمتی و کمال کامیابی‌نیا پرسپولیسی‌هایی بودند که در فصل گذشته بهتر از اسدی عمل کردند و رتبه‌ای بالاتر از او داشتند. از این جمع، حتی رامین رضاییان که 3پله بالاتر از اسدی نشسته، به‌خاطر مصاحبه‌ عجیب و علاقه به بزرگنمایی درباره عملکرد خودش از پرسپولیس رفتنی شد. دیگر اسدی که جای خود دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید