• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
پنج شنبه 23 تیر 1401
کد مطلب : 165889
+
-

آشنایی با مرفه‌ترین کشورهای دنیا

نازپرورده تنعم‌های دنیا

اندیشکده مشهور «لگاتوم» هر سال فهرست «مرفه‌ترین» کشورهای جهان یا به تعبیری بهترین کشورها برای زندگی را منتشر می‌کند و به‌تازگی مرفه‌ترین کشورهای جهان در سال 2022را معرفی کرده است. این مؤسسه 104متغیر را برای تهیه فهرست مرفه‌ترین کشورهای جهان مقایسه کرده که شامل شاخص‌های سنتی مثل سرانه تولید ناخالص داخلی و شمار افرادی بوده که کار تمام‌وقت داشته‌اند، اما آمارهای جالبی مانند شمار سرورهای اینترنتی مطمئنی که یک کشور دارد و میزان استراحت مردم بر مبنای روزبه‌روز هم مورد بررسی قرار گرفته‌اند. این متغیرها سپس به 9زیر شاخص کیفیت اقتصادی، فضای کسب‌وکار، حکومت‌داری، آموزش، بهداشت و درمان، ایمنی و امنیت، آزادی شخصی، سرمایه اجتماعی و محیط‌زیست طبیعی تقسیم شده‌اند. معرفی این چندکشور حاصل تحقیقات و بررسی شاخص‌ها و متغیرها در اندیشکده لگاتوم است.

  دانمارک؛ صعود به صدر جدول

کشور نروژ در ارزیابی سال 2019رتبه اول فهرست مرفه‌ترین کشورهای جهان را کسب کرده بود که دانمارک این رتبه را از آن خود کرد. دلیل انتخاب دانمارک برای این جایگاه شرایط زندگی، آزادی فردی و سرمایه اجتماعی و دولت کارآمد است که مجموع اینها، چنین افتخاری را برای این کشور ایجاد کرده است. همچنین دانمارک، دومین کشور شاد و پنجمین کشور بدون جنگ در دنیاست. این کشور دارای بالاترین رتبه از لحاظ برابری و رفاه اجتماعی است. پس در مورد صدرنشینی دانمارک در این فهرست جای هیچ حرف و حدیثی باقی نمی‌ماند.

  نروژ ؛ امید به زندگی

در سال 2019نروژ در رده نخست این فهرست قرار داشت، اما در برخی شاخص‌های مهم رقابت را به دانمارکی‌ها واگذار کرد. البته این نزول رتبه چیزی از ارزش‌های نروژ کم نمی‌کند؛ چرا که این کشور اروپایی هنوز هم به لحاظ آزادی فردی، دولت کارآمد و سرمایه اجتماعی سرآمد است و مثل دانمارک، نروژ نیز به رفاه شهروندان خود اهمیت بسیاری می‌دهد. نروژی‌ها مواردی مثل بیمه سلامت و بورسیه‌های تحصیلی را هم در اولویت قرار داده‌اند. در شاخص توسعه انسانی نروژ به بالاترین امتیاز دست یافته که این به‌خاطر امید به زندگی، درآمد سالانه و سطح تحصیلات است.

  سوئیس؛ برابری اقتصادی

سوئیس، بی‌طرف‌ترین کشور دنیا در رتبه سوم مرفه‌ترین کشور در سال 2022قرار گرفته است. سوئیس به لحاظ امنیت اجتماعی، رتبه اول و به لحاظ برابری اقتصادی، رتبه دوم دنیا را از آن خود کرده است. سوئیسی‌ها از نظر شاخص توسعه انسانی هم یکی از کشورهای پیشرفته‌اند. دولت بهترین مراقبت‌های پزشکی و سلامت را برای شهروندانش درنظر گرفته و همین دلایل محکمه‌پسند برای ایستادن در رتبه سوم این فهرست کافی به‌نظر می‌رسد. سوئیس یکی از کشورهای دوستدار طبیعت در دنیاست و به دلایلی که ذکر شد تعداد متقاضیان ایرانی اخذ روادید سوئیس بسیار زیاد است.

  هلند؛ تعادل در کار و زندگی

بزرگ‌ترین تولیدکننده گل در دنیا در شاخص لگاتوم رتبه ششم را دارد. هلندی‌ها از نظر شرایط زندگی در رتبه دوم و از نظر حاکمیت و دسترسی به بازار و زیرساخت‌ها رتبه چهارم را کسب کرده‌اند. هشتمین صادرکننده بزرگ کالا در جهان فقط گل صادر می‌کند و دیگر هیچ. شاخص‌هایی مثل کیفیت زندگی، تحصیلات بالا، نرخ پایین بیکاری و تعادل بین کار و زندگی در این رتبه‌بندی به کمک هلندی‌ها آمده و آنها را در رتبه ششم قرار داده است. یادتان باشد برای سفر به هلند، بهشت گل و گیاه جهان، باید ویزای شینگن دریافت کنید.

  نیوزیلند؛ مهار کرونا

نیوزیلند به‌عنوان کشوری باثبات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بالا جایگاه هفتم در این رتبه‌بندی را کسب کرده است. شرایط سیاسی باثبات در این کشور و دولت با نفوذ باعث ایجاد شرایط اقتصادی مناسب شده است. نیوزیلند با کمک به کارآفرینان و سرمایه‌گذاران و حمایت از آنها زیرساخت‌های اقتصادی کشور را بادوام کرده است. این کشور در بخش سلامت هم رتبه بالایی کسب کرده. چرا؟ یادتان نرود که این کشور موفق‌ترین کشور در مهار کرونا شناخته شده و بعد از ابتلای هر نیوزیلندی به کرونا، دولت به‌مدت 3روز تعطیلی عمومی اعلام می‌کرد.

  سوئد ؛ بهداشت رایگان

کشورهای منطقه اسکاندیناوی در این فهرست جایگاه ویژه‌ای دارند و سوئد یکی از همین کشورهاست. سوئدی‌ها رتبه نخست در محیط طبیعی، رتبه سوم برای شرایط زندگی و مقام چهارم برای آزادی فردی را در ارزیابی لگاتوم کسب کرده‌اند. امید به زندگی در سوئد 82.7سال است. تمام شهروندان به مراقبت‌های بهداشتی دسترسی رایگان دارند، نرخ بیکاری در سوئد بسیار پایین و اقتصاد این کشور رقابتی و متنوع است. انگار کشورهای اسکاندیناوی برای قراردادن مردم در رفاه کامل با هم رقابت می‌کنند و این رقابت به رشد شاخص‌ها کمک می‌کند؛ رقابتی که نفعش به همه
رسیده و می‌رسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید