• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 22 تیر 1401
کد مطلب : 165854
+
-

گرینویچ/حمایت از سنجاب‌های قرمز


ولز: سنجاب‌های خاکستری بلای جان درختان و همچنین سنجاب‌های قرمزکه بومی بریتانیا هستند، شده‌اند اما حالا محققان دولتی بریتانیا برای کنترل جمعیت سنجاب‌های خاکستری چاره‌ای اندیشیده‌اند که براساس آن داروهای ضدبارداری از طریق غذا به سنجاب‌ها خورانده شود. بدین‌منظور آژانس بهداشت حیوانات و گیاهان (APHA) بریتانیا، آزمایش‌هایی را روی بسته‌های غذایی مخصوص سنجاب‌ها در جنگل‌های شمال انگلستان و ولز انجام داده است. در این آزمایش ۷۰ درصد از جمعیت سنجاب‌های خاکستری از این بسته‌های غذایی استفاده کرده‌اند.
 گیدئون هندرسون، مشاور ارشد علمی دپارتمان محیط‌زیست بریتانیا می‌گوید:«آزمایش‌ها پتانسیل زیادی برای مدیریت غیرکشنده تعداد سنجاب‌های خاکستری داشتند. این موضوع به سنجاب‌های قرمز کمک می‌کند تا به زیستگاه‌های طبیعی خود بازگردند. همچنین از جنگل‌های بریتانیا محافظت می‌شود و تنوع زیستی نیز افزایش می‌یابد.»

گرسنگی 800میلیون نفر

 نیویورک: «سازمان کمک به گرسنگان جهان» در گزارشی هشدار داد که خطر مرگ بر اثر گرسنگی جان بیش از ۸۰۰ میلیون انسان در جهان را تهدید می‌کند. بنا بر این گزارش افزایش شدید قیمت خوار و بار و مواد غذایی این بحران را در بسیاری از کشورها تشدید کرده است. این سازمان در گزارش خود به وضع گرسنگی در سال ۲۰۲۱ میلادی پرداخته و تصریح کرده است، بحران ناشی از تغییرات اقلیمی، درگیری‌های مسلحانه و همه‌گیری کرونا در سال گذشته به‌طور چشمگیری وضعیت غذایی در نیم‌کره‌جنوبی جهان را بدتر کرده است. ولی این شرایط در سال‌جاری به‌مراتب وخیم‌تر شده است. ماتیاس موگه، دبیر کل این سازمان گفت، خشکسالی‌هایی مانند آنچه اکنون در شاخ آفریقا یا سال گذشته در ماداگاسکار رخ داده، پیامدهای مرگبار تغییرات اقلیمی را آشکارتر کرده است.

مشاهده آمیب مغزخوار
 
آیووا: پس از تأیید وجود آمیب‌مغزخوار در سواحل ایالت آیووا در آمریکا این ساحل تعطیل شد. به گزارش یورونیوز، از این تک‌سلولی به‌عنوان عامل بروز التهاب حاد پرده‌های مغز و نخاع در انسان یاد می‌شود و در فرد مبتلا نشانه‌های «مننگوانسفالیت آمیبی اولیه» مشاهده شده است. با اینکه این بیماری مسری نیست ولی می‌توانند تهدیدی بر زندگی فرد باشد. مقامات بهداشتی این ایالت آزمایش کامل آب دریاچه برای حصول اطمینان از وجود «نگلیریا فاولری» یا همان آمیب مغز خوار را آغاز کرده‌اند و مشخص شدن نتیجه نهایی چندین روز طول می‌کشد. بخش بهداشت عمومی میسیوری روز جمعه با تأکید بر اینکه نظر غالب کارشناسان آلوده بودن این دریاچه است اعلام کرد که تحقیقات مسئولان به این منبع محدود نمی‌شود و تا حصول یقین ادامه خواهد داشت. این آمیب میکروسکوپی معمولاً در آب‌های شیرین و گرم مانند دریاچه‌ها و رودخانه‌ها، و حتی به ندرت در استخرهای شنایی که به اندازه کافی از کلر استفاده نمی‌کند و یا سیستم آب گرم لوله کشی دارند، یافت می‌شود. در بیانیه اداره بهداشت ایالت آیووا با اشاره به‌احتمال وارد شدن آب آلوده از طریق بینی به بدن شناگر، آمده این آب آلوده بعد از بینی به سمت مغز می‌رود و بافت‌های آن ‌را از بین می‌برد که در اکثر موارد مرگ را به دنبال دارد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید