• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 225599
+
-

شکارچیان سنجاب در چیتگر

مهدی اسماعیل پور؛ روزنامه‌نگار

در ادامه شایعه‌پراکنی و دروغ بافی‌ها پیرامون قلع و قمع درختان تهران، این‌بار شهرداری به انفعال و حتی همکاری با شکارچیان سنجاب در خشک کردن عمدی درختان بوستان جنگلی چیتگر متهم شده است!در همین رابطه برای بررسی بیشترموضوع شکارچیان سنجاب و همچنین خشک شدن عمدی درختان بوستان جنگلی چیتگر از طریق کندن پوست درختان سراغ شهرداری منطقه22 رفتیم و اصل ماجرا را از آنها جویا شدیم. محمدحسن فصیح، معاون خدمات شهری این منطقه در خصوص اخبار و شایعات مربوط به خشکاندن عمدی درختان بوستان چیتگر و بحث شکارچیان سنجاب در این بوستان جنگلی، توضیحاتی را ارائه کرد.

شکارچیان سنجاب اعضای یک خانواده با تفنگ بادی بودند
همان‌طور که اشاره شد، در روزهای اخیر دوباره اخبار و شایعاتی در مورد خشکاندن عمدی درختان بوستان جنگلی چیتگر و همچنین بحث حضور شکارچیان سنجاب در این بوستان مطرح شده و در همین رابطه تصاویری هم در فضای مجازی منتشر و دست به‌دست می‌شود. این موضوع توسط برخی از رسانه‌های خارجی فارسی‌زبان نیز منعکس شده است.در همین رابطه معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه۲۲ ضمن تقدیر از حساسیت و نگرانی و مطالبه‌گری که جامعه نسبت به موضوع درختان و محیط‌زیست و اموال شهری دارد، پیرامون حضور شکارچیان سنجاب در بوستان جنگلی چیتگر و تصاویری که در این خصوص منتشر شده، می‌گوید: «تصاویر منتشرشده در فضای مجازی که شکار سنجاب در بوستان‌های جنگلی چیتگر را نشان می‌دهد، در واقع مربوط به اوایل فروردین امسال است. یک پدر و پسر به همراه خانواده به بوستان جنگلی چیتگر آمده بودند، متأسفانه در یک ماجراجویی نادرست، با تفنگ بادی اقدام به شکار سنجاب کردند که پس از چند شلیک، بچه‌های ما در یگان حفاظت بوستان در محل حاضر شده و با این پدر و پسر متخلف برخورد کردند.»

حضور شکارچیان سنجاب در چیتگر گزارش نشده است
فصیح در ادامه با تأکید بر این موضوع که غیر از همین یک مورد، گزارش و مشاهده دیگری مبتنی بر شکار سنجاب در بوستان چیتگر وجود ندارد، افزود: «این فیلم که به تازگی در فضای مجازی وایرال شده، تقریبا برای ۲‌ماه پیش است. در مدتی که بنده در معاونت خدمات شهری منطقه۲۲ حضور دارم تا به امروز و طبق پرس‌و‌جویی که داشتم، در سال‌های گذشته چنین اتفاقی رخ نداده است. تنها فیلم‌های موجود از شکار سنجاب در بوستان جنگلی چیتگر نیز همان تصاویری است که این پدر و پسر در فروردین امسال گرفته‌اند و به تازگی وایرال شده است. با وجود این اگر یک‌بار دیگر شاهد چنین اتفاقی باشیم قطعا از طریق نیروی انتظامی و با کمک پلیس بوستان چیتگر با متخلفان به‌شدت و مطابق قانون برخورد خواهد شد.»

شهرداری بدون اجازه منابع طبیعی حق دخالت ندارد
معاون خدمات شهری منطقه۲۲ درخصوص تصویر درختان بدون پوست و خشکاندن عمدی درختان در بوستان جنگلی چیتگر هم گفت: «نکته‌ای که در این رابطه وجود دارد این است که در بوستان‌های جنگلی شهر تهران مثل سرخه حصار و چیتگر، شهرداری صرفا مسئولیت نگهداری درختان را برعهده داشته و به‌اصطلاح نقش باغبان را دارد و بدون مجوز اداره منابع طبیعی که متولی بوستان‌های جنگلی است، اجازه هیچ‌گونه دخل و تصرفی در درختان ازجمله قطع کردن و کاشتن آنها را ندارد. حتی برای کاشتن درختان جدید توسط شهرداری، ابتدا باید نوع و تعداد درختان و محل کاشت آنها به تأیید منابع برسد.»

منابع طبیعی متولی درختان در بوستان‌های جنگلی است
فصیح درباره درختان مبتلا به آفت پوستخوار که شناسایی و علامت‌گذاری شده‌اند، افزود: «صفر تا صد کارهای مربوط به شناسایی علامت‌گذاری، پوست‌کنی و حذف درختان بیمار که به «طرح چکش» معروف است و فقط به بوستان‌های جنگلی تهران محدود نمی‌شود و در تمام جنگل‌های کشور به اجرا درمی‌آید، توسط منابع طبیعی انجام می‌شود و شهرداری برای مواردی همچون جلوگیری از بروز حوادث احتمالی در هنگام حذف درختان بیمار و جمع کردن شاخ و برگ‌های به جا مانده از آنها درکنار منابع طبیعی حضور دارد.»

کندن پوست درختان بیمار و خشک، نه خشک شدن درختان پوست کنده!
معاون خدمات شهری منطقه۲۲ در خصوص تصاویر منتشر شده از درختان پوست‌کنده این بوستان هم گفت: «برخلاف آنچه برخی دوستان از روی ندانستن و نداشتن دانش تخصصی عنوان می‌کنند، پوست درختان عمدا کنده نمی‌شود تا بیمار و خشک شوند، بلکه پوست درختان بیمار کنده می‌شود. باید به این موضوع توجه داشت که درختان هم مانند انسان‌ها موجودات زنده‌ای هستند که ممکن است بیمار شوند، برخی جوان و نیرومند هستند و برخی پیر و ضعیف و مانند تمام موجودات زنده عمر مشخصی دارند. بوستان جنگلی چیتگر هم مانند شهری است که شهروندان آن تقریبا هم‌سن و سال بوده و تقریبا از گونه‌های یکسان تشکیل شده است.گونه‌هایی که به این بوستان جنگلی اضافه شده اغلب گونه‌های متناسب و سازگار با محیط‌ز یست تهران و فضای جنگل نبوده و عمر کمی دارند.»

بوستان چیتگر متحول می‌شود
فصیح در پایان از اجرای طرحی برای ایجاد تحول در بوستان جنگلی چیتگر خبر داد و گفت: «طرحی برای آبیاری و آبرسانی متناسب با بوستان جنگلی چیتگر با استفاده از تصفیه‌خانه‌ها و کاشت گونه‌های گیاهی مناسب و سازگار مانند ارغوان، کاج سیاه، داغداغان که ابتدا باید به تأیید اداره منابع برسد، به جای درختان بیمار حذف شده ارائه کرده‌ایم که به تأیید معاونت خدمات شهری شهرداری تهران نیز رسیده و منابع مورد نیاز آن درحال تامین است و انشاءالله امسال اجرا خواهد شد. در کنار هر تنه درختی که به‌دلیل بیماری و آفت پوستخوار قطع شده، یک درخت مناسب و مقاوم کاشته خواهد شد. با اجرای این طرح در امسال و سال آینده شاهد تحولی اساسی در بوستان جنگلی چیتگر خواهیم بود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید