• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 22 تیر 1401
کد مطلب : 165842
+
-

سرمایه‌گذاری مردم در زمین طلای سیاه

براساس طرح جدیدی که در دستور کار دولت است، بازار جدیدی برای سرمایه‌گذاری آحاد جامعه ایجاد خواهد شد تا مردم به‌جای خرید طلا و ارز و یا سرمایه‌گذاری در زمین و مسکن، سرمایه خود را به خرید نفت خام اختصاص دهند و در بازار نفت سرمایه‌گذاری کنند. محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران پیش‌تر گفته بود: پیشنهاد جدیدی را در شرکت ملی نفت ایران و یک مدل جدید فروش نفت ارائه کردیم که فرایند کارشناسی آن رو به اتمام است و آن هم انتشار اوراق مربوط به گواهی سپرده کالایی است که با انتشار این اوراق، بخش داخلی کشور می‌توانند منابع در دسترس خود را در اختیار وزارت نفت به‌منظور انجام سرمایه‌گذاری قرار دهند. او افزود: همچنین تملک معادن نفت خام آن، نقدینگی را متناسب با بخشی از نفتی که عرضه می‌کنیم در اختیار این شرکت قرار خواهد داد و به‌صورت واقعی بخش مهمی از منابع مالی مورد نیاز را تأمین خواهیم کرد. به‌گفته این مقام مسئول، قرار است با انتشار اوراق به‌روش گواهی سپرده کالایی، شرکت‌های حقوقی و افراد حقیقی و البته آحاد جامعه در خرید و فروش نفت وارد شوند. گفته می‌شود در طرح اوراق نفتی جدید، علاوه بر نفت موجود در مخازن نفتی کشور، قرار است منابع قابل استحصال نفت کشور پشتوانه ارائه گواهی سپرده کالایی باشد.
اینکه گواهی‌های ارائه شده چه تاریخ انقضایی دارد و در چه پلتفرمی قابل داد و ستد بوده و هر برگ، موید چه مقدار نفت است، جزئیاتی است که گویا در جلسات کارشناسی در حال نهایی سازی است و در آینده‌ای نزدیک در مراسم رونمایی از این طرح اعلام خواهد شد.
تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در سرزمین طلای سیاه در دولت‌های گذشته هم مطرح بود که به نتیجه مطلوب نرسید و حالا باید دید دولت چه گزینه بهتری روی میز می‌گذارد؟

این خبر را به اشتراک بگذارید