• جمعه 4 خرداد 1403
  • الْجُمْعَة 16 ذی القعده 1445
  • 2024 May 24
چهار شنبه 22 تیر 1401
کد مطلب : 165837
+
-

امیدوار می‌مانیم

چهره روز
امیدوار می‌مانیم

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت می‌گوید: ایران‌خودرو و سایپا از اوایل مردادماه، به‌صورت رسمی خودروهای اقتصادی خود را رونمایی خواهند کرد. بنا بر اظهارات منطقی، به‌دنبال تأکید رئیس‌جمهور بر تولید خودروی اقتصادی و همچنین تقاضای نیمی از خریداران خودرو برای این خودروهای کم‌هزینه، وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم گرفت علاوه بر واردات خودروهای اقتصادی، خودروسازان داخلی هم برای تولید این خودروها برنامه‌ریزی داشته باشند. 
در اقتصاد ایران، نام خودروی اقتصادی به محصولاتی نظیر پیکان و پراید گره خورده و بخش عمده بازار نیز در بهترین حالت از عهده خرید خودروهایی در همین سطوح برمی‌آیند که البته امکان تولید آنها با توجه به استانداردهای اجباری و همچنین تأکید بر ایمنی حداقلی آنها وجود ندارد. در این وضعیت، با ذهنیت جامعه ایرانی جور درنمی‌آید که خودروسازان وطنی، خودرویی ایمن‌تر، استانداردتر و به‌روزتر از پراید را با قیمتی نزدیک به قیمت همین خودرو تولید و عرضه کنند؛ به‌خصوص که تجربیاتی نظیر جایگزینی ال90 فرانسوی به‌جای پیکان انگلیسی از همان روز نخست شکست خورد و درنهایت آن خودروی به‌صرفه‌ای که قرار بود جای پیکان را در بازار ایران بگیرد، به جرگه خودروهای دست‌نیافتنی پیوست.
حالا نیز، وقتی در بازار ارزان‌ترین سواری ساخت داخل حدود 200میلیون تومان فروخته می‌شود، تعبیر خودروی اقتصادی یعنی خودرویی در همین رده قیمتی و متناسب با قدرت خرید جامعه؛ ازاین‌رو اگر خودروسازان فکر می‌کنند که بعد از رونمایی از خودروهای جدید خود می‌توانند به بهانه‌هایی نظیر آپشن، ایمنی و به‌روز بودن، بهای خودروی اقتصادی خود را تا سطح خودروهای متوسط بازار بالا ببرند، از همین حالا باید فکری به حال تغییر عنوان خودروی اقتصادی کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید