• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 21 تیر 1401
کد مطلب : 165698
+
-

امارات هم برای مقابله با ریزگردها با ایران همکاری می‌کند

تقویت همکاری ایران و امارات برای مقابله با گردوغبار به‌زودی صورت خواهد گرفت. این تفاهمنامه قرار است امروز در قالب اجلاس همکاری محیط‌زیستی ایران و کشورهای منطقه صورت گیرد. تاکنون کشورهای عراق، ارمنستان، سوریه، قطر، آذربایجان، عمان و ترکیه برای شرکت در این نشست اعلام آمادگی کرده‌اند. به گزارش همشهری، رئیس شورای اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: با هدف همگرایی منطقه‌ای برای مقابله با پدیده توفان‌های شن و گردوغبار، تفاهمنامه همکاری محیط‌زیستی ایران و امارات متحده عربی منعقد می‌‌شود. نورالله مرادی اعلام کرد که تفاهم همکاری‌های محیط‌زیستی برای مقابله با توفان‌های شن و گردوغبار امروز (سه‌شنبه ۲۱‌تیرماه) با حضور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزیر تغییر اقلیم و محیط‌زیست امارات متحده عربی امضا می‌شود. 
در این یادداشت تفاهم موضوعاتی همچون مقابله با توفان‌های شن و گردوغبار، ایجاد فرصت‌هایی برای تبادل اطلاعات دانش تخصصی و تجربیات، اجرای فعالیت‌های مشترک و تدوین برنامه اقدام منطقه‌ای پیش‌بینی  شده است.
تشکیل سمینارهای مشترک، دوره‌های آموزشی و جلسات، تبادل بازدید بین کارشناسان در زمینه توفان‌های شن و گردوغبار، ایجاد کارگروه ویژه مقابله با اثرات توفان‌های شن و گردوغبار در منطقه، تسهیم و تبادل دانش در زمینه مدیریت، تطابق و مبارزه با توفان‌های شن و گردوغبار در منطقه و استفاده از تجارب مراکز بین‌المللی موجود برای هشدار و پیش‌بینی زودهنگام توفان‌های شن و گردوغبار از دیگر اهداف این تفاهم همکاری است.
پس از مأموریت رئیس‌جمهوری به وزیر امور خارجه و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست برای رفع معضل آلودگی هوا، علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در رأس هیأتی متشکل از مدیران وزارتخانه‌های نیرو، جهادکشاورزی و امور خارجه با سفر به چندین کشور منطقه، با مسئولان محیط‌زیست کشورهای عراق، سوریه و کویت برای مدیریت پدیده گردوغبار گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد. همچنین در راستای همگرایی منطقه‌ای برای مقابله با این پدیده، شانزدهم خردادماه امسال، گردهمایی محیط‌زیست و دیپلماسی منطقه‌ای با حضور سفرای کشورهای همسایه در سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد که در ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای مدیریت منطقه‌ای پدیده گردوغبار و دیگر چالش‌های زیست‌محیطی، نشست وزرای محیط‌زیست کشورهای همجوار امروز (۲۱‌تیرماه)
برگزار می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید