• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 20 تیر 1401
کد مطلب : 165621
+
-

‌راهبرد موفق سیاست‎خارجی دولت سیزدهم

یادداشت
‌راهبرد موفق سیاست‎خارجی دولت سیزدهم

مصطفی قربانی-کارشناس مسائل سیاسی

با گذشت حدود یک سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم و انجام اقداماتی در حوزه دیپلماسی، به‌نظر می‌رسد هم‌اکنون می‌توان درباره راهبرد سیاست خارجی این دولت سخن گفت. با توجه به مجموعه اقدام‎هایی که دولت در حوزه سیاست و روابط خارجی انجام داده است، می‌توان گفت راهبرد سیاست‎خارجی دولت سیزدهم به‎طور عمده پیرامون «گره نزدن برجام با معیشت مردم» تعریف می‌شود؛ بدین‌ترتیب که دولت تلاش کرده‎است تا برجام را از مرکز ثقل سیاست و روابط خارجی و در عین حال، اقتصاد ایران خارج کند.

درواقع، دولت تلاش کرده است تا به برجام به اندازه‌ جایگاه و اهمیت آن وزن بدهد و برخلاف گذشته، آن را اصلی‌ترین مسئله سیاست‎خارجی و متغیر مستقل حل مشکلات کشور تلقی نکند. به‎همین دلیل است که در عین تلاش برای به نتیجه رساندن مذاکرات احیای برجام، ضمن آماده‌سازی و اجرای طرح تحول اقتصادی، به توسعه مناسبات با سایر کشورها در چارچوب‌هایی غیر از برجام هم اهتمام داشته است. در ارتباط با حوزه سیاست خارجی باید گفت که این دولت برای اجرای این راهبرد، به «توازن‌بخشی» به سیاست خارجی روی آورده و در این زمینه، تا‌کنون در چند محور، اقدام‎هایی را انجام داده‎است:

 1 توازن‌بخشی به سیاست‎خارجی با نگاه به شرق که نمونه‌های آن را می‌توان در عضویت پیمان شانگهای، فعال‌سازی عضویت در اکو و... دید.

 2پیگیری سیاست همسایگی و منطقه‌گرایی در سیاست‎خارجی که نمونه‌های آن را علاوه بر توسعه مناسبات با کشورهایی چون قطر و عمان، می‌توان در احیای توافق گازی با ترکمنستان، انعقاد توافق برای سواپ گاز میان آذربایجان و ترکمنستان، توافق با دولت جدید افغانستان برای بهره‌برداری از حقابه ایران از رود هیرمند و... دید. نتیجه‌ این اقدام‎ها، توسعه رو به رشد تجارت با کشورهای همسایه و منطقه‌ای است. در واقع، در حوزه سیاست‎خارجی به‌نظر می‌رسد که دولت توانسته است گزینه‌های دیگر را به‎عنوان بدیل برجام به‎خوبی فعال‌سازی کند. البته همان‎گونه که گفته شد، این به‌معنای بی‌توجهی به احیای برجام و خارج کردن آن از منظومه سیاست‎خارجی کشور نیست، بلکه به‌معنای پایان دادن به عدم‌تعادل و عدم‌توازن حاکم بر سیاست‎خارجی کشور است؛ موضوعی که در سال‌های اخیر همواره منشأ چالش و مانعی برای بیشینه‌سازی تأمین منافع ملی در مراودات بین‌المللی بوده‎است. به‎همین دلیل است که این تلاش‌ها همزمان و هم‌راستا با تلاش‌ها برای احیای برجام پیگیری می‌شود. در واقع، ایران به سبب موقعیت ژئوپلیتیکی، گستره ظرفیت‌ها و نیازهایش و... کشوری بین‌المللی، به‌معنای تأثیرگذار در معادلات نظام بین‌الملل است. به همین دلیل، ایران باید در سیاست و روابط خارجی خود بتواند با همه‌ کشورها براساس منافع و اقتضائات خود مناسباتی داشته باشد، چراکه منحصر و محدود کردن روابط خارجی با تعدادی از کشور‌های غربی که نفع متقابلی از آنها به کشور ما حاصل نمی‎شود با موقعیت و ظرفیت‌های ایران منافات دارد و منجر به تأمین منافع ملی کشور نیز نمی‎شود. بنابراین، دولت سیزدهم هم‎اکنون درصدد توسعه مناسبات با مجموعه‌ کشورهای دنیا برآمده و به‎طور قطعی، از یکجانبه‌گرایی غرب‌محور پرهیز کرده‎است. نکته پایانی به موفقیت یا عدم‌موفقیت این راهبرد مربوط می‌شود که درباره آن باید گفت که اجرای این راهبرد تاکنون موفقیت‌آمیز بوده‎است، زیرا در شرایطی که هنوز سرنوشت احیای برجام مشخص نیست، از بالا رفتن قیمت ارز خبری نیست، چراکه دولت با تنوع و توزان‌بخشی در حوزه سیاست‎خارجی، تا حدود زیادی توانسته است از شرطی شدن اقتصاد به نتیجه مذاکرات جلوگیری کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید