• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 16 تیر 1401
کد مطلب : 165484
+
-

نبرد چین و آمریکا بر سر تصاحب ماه

بیل نلسون، رئیس ناسا چندی پیش ادعا کرده بود؛ چین درصدد فرود به ماه و همچنین تصاحب آن به‌عنوان قلمرو خود است. اما چینی‌ها این ادعای ناسا را رد کرده‌اند.
مانند ناسا، چینی‌ها نیز قصد دارند تا سال2035 ایستگاه فضایی خود را در ماه راه‌اندازی کنند تا ماموریت‌های متعددی به این سیاره داشته باشند. همین تلاش چینی‌ها باعث شده است تا ناسا این اقدامات را نگران‌کننده بخواند: «ما باید کاملا مراقب باشیم، چرا که ممکن است پس از فرود روی ماه بگویند: اینجا حالا مال ماست و شما باید بیرون بروید.» نلسون همچنین به این موضوع اشاره کرد که برنامه فضایی چین کاملا نظامی است. او مدعی است که چین ایده‌ها و فناوری‌اش را از سایر کشورها دزدیده است.
چین سرعت فعالیت‌های فضایی خود را با تمرکز بر پرتاب به‌سوی ماه سرعت بخشیده است. آنها نخستین ماموریت به سمت ماه را به فضاپیمای بدون سرنشین در سال2013 انجام دادند و انتظار می‌رود موشک‌های قدرتمندی را برای فرستادن فضانوردان به ماه تا پایان این دهه آماده کنند.
ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین درباره ادعاهای مطرح شده از سوی آژانس فضایی آمریکا ‌ناسا گفت: این نخستین باری نیست که رئیس سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا حقایق را نادیده می‌گیرد و در مورد چین غیرمسئولانه صحبت می‌کند. طرف آمریکایی به‌طور مداوم درباره فعالیت‌های کاملا معقول و عادی چین در فضا، شایعه می‌سازد و چین درباره چنین ادعاهای بی‌پایه و اساسی واکنش نشان خواهد داد.
او همچنین افزود: چین همیشه ساختن آینده‌ای مشترک برای بشریت در فضای خارج از جو را ترویج کرده و با عملیات مسلحانه و هرگونه جنگ تسلیحاتی در فضا مخالف است.
 این کشور نخستین‌بار در سال2013 با یک ماموریت بدون سرنشین روی ماه فرود آمد. پکن حالا برنامه مدونی را برای ادامه فعالیت‌های فضایی خود درنظر گرفته و به‌نظر می‌رسد که آمریکا از این بابت نگران است. بیل نلسون، رئیس سازمان فضایی این کشور چند روز پیش در اظهاراتی در این‌باره گفته بود که باید از بابت برنامه چین برای فرود در ماه نگران باشیم. او مدعی بود که چین می‌خواهد کنترل قمر زمین را در دست بگیرد و بقیه کشورها را از آنجا بیرون کند.
رئیس ناسا در سخنان خود اظهار داشت که برنامه فضایی چین یک برنامه نظامی است و پکن ایده‌ها و فناوری‌های خود را از بقیه دزدیده است. ناسا قصد دارد از طریق برنامه آرتمیس دوباره به ماه برگردد و در آنجا حضور فعال داشته باشد. برنامه ناسا برای بازگشت فضانوردان به ماه تحت عنوان آرتمیس تا سال2024 طبق برنامه عملیاتی خواهد شد. آنها همچنین قصد دارند تا سال2025 فضانوردان را به قطب جنوب ماه برساند. از سوی دیگر، چین در حال برنامه‌ریزی برای ماموریت‌های بدون سرنشین به قطب جنوبی ماه در اواخر این دهه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید