• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 15 تیر 1401
کد مطلب : 165460
+
-

رئیس‌جمهور در مراسم اختتامیه جشنواره فارابی:

اجرای عدالت در دستمزدها دغدغه همیشگی‌ام بوده است

دولت
اجرای عدالت در دستمزدها دغدغه همیشگی‌ام بوده است

رئیس‌جمهور صبح سه‌شنبه در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع استادان، فرهیختگان و محققان علوم انسانی و اسلامی گفت: علوم انسانی اسلامی، مغزافزار حاکمیت و مدیریت و نیز قوه محرکه پیشرفت در نظامی است که مبتنی بر دین بوده و درونمایه آن علم و دانش است.
در چهل و چهارمین سال پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، لازم است یک آسیب‌شناسی کنیم که چه میزان رشد و پیشرفت در این حوزه صورت گرفته است؟ سید ابراهیم رئیسی با تأکید بر اینکه علوم انسانی ما باید تراز انقلاب اسلامی باشد، افزود: به‌نظر می‌رسد برای نیل به علوم انسانی تراز انقلاب اسلامی، در آنچه باید اتفاق می‌افتاد، عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد و این عقب‌ماندگی باید به‌دست پژوهشگران و استادان این حوزه جبران شود.
رئیس‌جمهور نشان دادن راه به انسان را ماموریت خطیر علوم انسانی اسلامی دانست و تصریح کرد: برای بالندگی و رشد در حوزه علوم انسانی، باید تقلید از غرب در این حوزه کنار گذاشته شده و مبتنی بر مبانی غنی اسلامی، کار اجتهادی و نوآورانه انجام گیرد.
 در گام بعدی اجتهاد و نوآوری در این حوزه باید در مجامع علمی و حوزوی و دانشگاهی مورد استقبال قرار گیرد و نخبگان و عالمان و دانشگاهیان ما با دید باز اما نگاهی نقادانه سراغ نظریه‌های جدید بروند و آنها را با ابزار نقد، مورد پالایش قرار دهند. او با تأکید بر لزوم ایجاد کرسی‌های نقد و نقدپذیری، اظهار کرد: همانطور که رهبری حکیم و فرزانه انقلاب فرمودند نباید باکی از نقد نظریات وجود داشته باشد و باید مجال بحث و طرح نقد فراهم شود.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه متولیان علوم انسانی باید بدانند نخستین شرط تحقق تحول در این حوزه، تحول شناختی است، تصریح کرد: در این زمینه باید از چهره‌های تحول‌خواه و تحول‌گرا استفاده کنیم.
رئیسی در ادامه تکریم، تشویق و حمایت از استادان، محققان و پژوهشگران در ایجاد این تحول را ضروری و مؤثر دانست و افزود: گاهی برخی استادان و بزرگان علوم انسانی گلایه دارند که شرایط علوم دیگر بر علوم انسانی هم تحمیل می‌شود درصورتی که علوم انسانی باید با شرایط و مقتضیات خود تبیین و تشریح شود.
او‌ افزود: همواره یکی از دغدغه‌های بنده اجرای عدالت در همه عرصه‌ها به‌ویژه در پرداخت دستمزد‌ها بوده است که در این زمینه از استادان دانشگاهی برای تبیین و تنظیم یک شیوه علمی عادلانه برای پایان دادن به نظام ناعادلانه پرداخت‌ها دعوت شده است.

مهاجرت نخبگان معکوس شود
رئیس‌جمهور در مراسم تجلیل از استادان و دانشجویان نمونه کشوری که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، با اشاره به اینکه ما در همه بخش‌هایی که تحریم بودیم، بیشترین پیشرفت‌ها را داشته‌ایم، گفت: امروز در دکترین دفاعی ما سلاح هسته‌ای هیچ جایی ندارد و این را بارها اعلام کرده‌ایم، اما حتماً در استفاده از فناوری هسته‌ای تعلل نخواهیم کرد و در این مسیر پیش خواهیم رفت. سیدابراهیم رئیسی در ادامه گفت: ما نه حق عقب‌گرد داریم و نه حق توقف، تنها یک راه داریم و آن پیشرفت در همه عرصه‌هاست.
 رئیسی به موضوع مهاجرت نخبگان نیز اشاره کرد و افزود: ما باید با عمل و اجرا آنچنان در جامعه امید تزریق کنیم که موضوع مهاجرت نخبگان معکوس شود و همه کسانی که به‌دلیل احساس کمبود امکانات و شرایط مهاجرت کرده‌اند متوجه شوند زمینه رشد و پیشرفت در داخل کشور برای آنها فراهم شده است. رئیس‌جمهور ضعف در تبیین پیشرفت‌ها را ازجمله مشکلات مبتلابه امروز کشور دانست و گفت: شما استادان وظیفه دارید ظرفیت‌ها و همچنین پیشرفت‌های حاصل شده در کشور را تبیین کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید