• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 15 تیر 1401
کد مطلب : 165429
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/VO1yB
+
-

از طریق برگزاری نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده و توانمندی‌های مدیریت شهری تهران 1401فراهم شد

انتقال تجربه و همفکری میان شهر‌های بزرگ

گزارش
انتقال تجربه و همفکری میان شهر‌های بزرگ

 حضور نمایندگان شهرهای خارجی در نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده و توانمندی‌های مدیریت شهری تهران 1401پررنگ‌تر شده است؛ موضوعی که در سومین روز برگزاری نمایشگاه مشهود بود و شهرداران چند کلانشهر خارجی در سخنانی به پل‌های ارتباطی مؤثر میان تهران با شهر خود اشاره کردند. این باعث شده تا دیپلماسی شهری تهران پس از چند سال قوی‌تر شود و مسیرهای تازه‌ای برای انتقال تجربیات میان دو شهر شکل بگیرد.
به گزارش همشهری، انتقال تجربیاتی که به‌صورت عملی در عرصه مدیریت شهری آزموده شده، بیشترین بهره‌ای است که می‌توان از یک همفکری گسترده میان شهر‌های داخل و خارج کشور به‌دست آورد. این کار درصورت تداوم یافتن، هزینه‌های آزمون و خطا را کاهش می‌دهد و بر تأثیر طرح‌ها و اقدامات اضافه می‌کند. خبرنگاران همشهری در حاشیه نمایشگاه «شهرهای خواهرخوانده و توانمندی‌های مدیریت شهری تهران 1401» با برخی از مدیران شهری درباره این انتقال تجربه صحبت کردند.

مریم اردبیلی، مشاور امور بانوان شهرداری تهران

برگزاری نمایشگاه فرصت خیلی خوبی است تا ما بتوانیم تجربه‌هایی که در زمینه نگاه خانواده‌محور و زنانه در مدیریت شهری، در طول سال‌ها در تهران به‌دست آمده است را به دیگران انتقال دهیم. در این نمایشگاه غرفه ویژه تهران خانواده را هم داریم که به‌صورت تعاملی است. ما قبل از این هم در کمیته امور بانوان دبیرخانه کلانشهر‌ها با شهر‌های دیگر کشور خودمان، این ارتباطات را برقرار می‌کردیم. اینجا فرصت خوبی است که با کشورهای دیگر هم ارتباط داشته باشیم. فکر می‌کنم در زمینه خانواده‌محوری و مشارکت زنان وجه مشترک زیادی با بیشتر این کشورها داریم که می‌توانیم در اینجا از این ظرفیت استفاده کنیم.

حسین نظری، معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران

معمولا برپایی نمایشگاه‌ها چند هدف را دنبال می‌کند که یکی ارائه گزارش عملکرد و یکی ارائه توانمندی‌ها و خلاقیت‌هاست. این بار نمایشگاه و گردهمایی شهرهای‌خواهرخوانده همزمان برگزار شده است که در آن زمینه برقراری ارتباط برای انتقال تجارب و کسب انگیزه‌ها و حتی ارتقای انگیزه‌ها فراهم می‌شود. وقتی که در مسیر رقابت می‌افتیم پیشرفت حاصل می‌شود. ارتباطات در این نمایشگاه هم داخلی و هم‌تراز است و هم در بین شهر‌های مختلف روی می‌دهد به همین دلیل این نمایشگاه محل بیان انگیزه‌ها و عملکرد‌هاست. انتقال تجارب بین شهر‌های خواهرخوانده با چشم‌اندازی که آقای زاکانی در بحث تهران کلانشهر الگوی جهان اسلام بیان کردند، ارتباط دارد و می‌تواند شروعی برای ارتباط با شهر‌هایی باشد که تمایل به کسب الگو از شهر تهران دارند. در سال گذشته هم خیلی از کار‌‌هایی که در شهر تهران انجام شد در سایر شهر‌ها و کلانشهر‌های کشور خودمان به‌عنوان الگو قرار گرفت.

پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران

 یکی از اقدامات بسیار خوب شهرداری تهران ظرفیت‌سازی برای ارتباط با شهرهایی است که تجارب و مدل‌های مخصوص خودشان را دارند. انتقال تجارب بین شهرهای خواهرخوانده و از شهرداری تهران به شهر‌های دیگر ایران اتفاق می‌افتد و مثلثی را برای تولید کارآمدی در تمام اضلاع ایجاد می‌کند؛ به‌ویژه برای شهرداری تهران که فکر می‌کنم خیلی مفید و مؤثر باشد. ما نیازمند به روز شدن در طرح‌ها و مدل‌هایمان و اطلاع از آنچه در کشور‌های دیگر انجام می‌شود، هستیم. باید ببینیم آنها در پسماند، حمل‌ونقل و آلودگی هوا از چه راهکار‌هایی استفاده کردند، چقدر موفق بودند و علت این موفقیت‌ها چه بوده است. این چیزی است که در تعاملات بین دستگاهی انجام می‌شود. این دیپلماسی مدیریت شهری فعال است که می‌تواند تعاملات بین شهرداری‌ها را چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور برقرار کند. به‌ویژه مهم‌ترین موضوع ما که تولید جاذبه برای سرمایه‌داران است.
این نوع نمایشگاه‌ها که ظرفیت‌های شهرداری را به نحو مناسب در منظر و نگاه  مردم، نخبگان و سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد، زمینه جذب سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند. البته جذب سرمایه‌گذاری یک مسئله دوسویه است. یعنی هم شهرداری و هم سرمایه‌گذار از آن منتفع می‌شود تا هم سود داشته باشد و هم به شهر تهران کمک کند.
من این نمایشگاه را نمایشگاه متمایزی با گذشته می‌بینم زیرا تا به حال نمایشگاه شهرداری به‌صورت تجمیعی و جامع نداشتیم اما کسی که وارد این نمایشگاه می‌شود می‌تواند هم معاونت‌ها و هم ‌ مناطق و به نوعی صف و ستاد‌ را ببیند و اطلاع دقیقی از آنچه در حال روی دادن است،
به‌دست بیاورد.

محمدحسن جعفرزاده، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران

شهرداری تهران در دوره مدیریتی جدید اقدامات خوبی انجام داده است ولی به دلایل مختلف حجم زحمات معاونت‌ها و سازمان‌ها و بخش‌های مختلف، نمودی که باید داشت را پیدا نکرد. این نمایشگاه فرصت خوبی است که بتوانیم به‌صورت یک‌جا همه معاونت‌‌‌ها و ظرفیت‌ها و کار‌هایی که انجام داده‌‌اند را ببینیم ضمن اینکه ایجاد رقابت هم می‌کند. وقتی تمام مجموعه کنار هم قرار بگیرند و سطح کار یکدیگر را ببینند، بستری برای رقابت هم ایجاد می‌شود.
تهران در شعاری که آقای زاکانی به‌عنوان چشم‌انداز مطرح کردند الگوست و کاری که ما در تهران انجام می‌دهیم قطعا برای بقیه شهرها الگو خواهد شد. چنین ظرفیتی از دستاورد‌های دوستان شهرداری تهران وقتی در قالب نمایشگاه عرضه می‌شود، باعث خواهد شد که بتوانیم توانمندی‌ها را نشان دهیم. در حاشیه این فضای نمایشگاهی به سمت زمینه‌ها و دلایل و نوع اقدامات و بستر‌هایی می‌رویم که باعث کار و توفیق می‌شود و آرام آرام امکان انتقال تجربه را ایجاد می‌کند.
رویکرد ما این است که به سمت تقلید نرویم اما قطعا باید از تجربیات دیگر کشور‌ها حتی شهر‌ها و استان‌های کشور استفاده کنیم. در داخل کشور ما چه کلانشهرها و چه غیرکلانشهر‌ها بعضا تجربیات خوبی در حوزه‌های ایجاد پویش‌های فرهنگی و رسانه‌‌ای داشتند که با رویکرد محلی انجام می‌گیرد. در نمونه‌های خارجی هم مشخصا می‌توان از لبنان و حزب‌الله لبنان مثال زد. حزب‌الله لبنان در حوزه پویش‌هایی که در چند سال اخیر انجام داده و برنامه‌هایی که برگزار کرده است، تجربیات خوبی دارد. در گردشگری می‌توانیم از ترکیه و در گردشگری مذهبی از عراق و سوریه بهره ‌بگیریم که تجربه‌های خوبی در سبک زندگی مذهبی و گردشگری مذهبی دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید