سیدمحمد آقامیری ؛ عضو شورای شهر تهران
پروژههای مربوط به ساخت خطوط متروی شهرهای اقماری تهران اغلب به گذشتههای دور باز میگردد. اجرای این پروژهها بهدلیل اینکه خارج از محدوده شهر تهران قرار دارند، برعهده دولت است. در سالهای گذشته نیز شهرداری تهران پیشنهاد داده و پیشقدم شده بود تا با توجه به تجربه و تبحری که در ساخت و توسعه خطوط و ایستگاههای مترو دارد، اجرای پروژههای متروی شهرهای اقماری را نیز برعهده بگیرد که نمونه موفق آن متروی تهران- پرند است. دولتهای گذشته اما اراده و تصمیم جدیای برای ساخت مترو در شهرهای اقماری نداشتند. خوشبختانه دولت سیزدهم نشان داد که برخلاف دورههای قبل مصمم است تا متروی شهرهای اقماری را تکمیل کند. در متروی پرند هم این اتفاق افتاد و شهرداری تهران پروژه را تکمیل کرد و طبق توافق صورتگرفته تا پایان سال بهرهبرداری از آن برعهده مدیریت شهری است. قطعا با تکمیل خطوط مترو و تامین ناوگان مورد نیاز آنها بخش قابل توجهی از ترددها که امروز با وسیله نقلیه شخصی انجام میشود کاهش پیدا خواهد کرد و در نتیجه به همان میزان شاهد کاهش ترافیک و آلودگی و... در شهر تهران خواهیم بود. بهویژه در مبادی ورودی و خروجی شهر که اغلب شاهد شکل گرفتن ترافیکهای سنگین در آنها هستیم. برای مثال گفته میشود روزانه حدود 40هزار سفر از طریق شهر پرند به تهران صورت میگیرد که اگر این میزان سفر با مترو پوشش داده شود شاهد تأثیرات آن بر شهر تهران خواهیم بود. علاوهبر این با سهل و سریع شدن تردد از شهرهای اقماری به تهران، شاهد تمرکززدایی از شهر خواهیم بود و بسیاری از خانوادهها محل زندگیشان را از تهران به این شهرها منتقل میکنند.
شنبه 18 آذر 1402
کد مطلب :
211800
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/g5Pyj
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved