• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 15 تیر 1401
کد مطلب : 165377
+
-

صعود سخت شد

ایران بازی آخر پنجره سوم را از سوریه برد، اما 2شکست این تیم مقابل قزاقستان صعود تیم ملی بسکتبال را به جام‌جهانی‌2023 با اما و اگر روبه‌رو کرده است

صعود سخت شد

پنجره سوم از مرحله اول انتخابی ‌جام‌جهانی‌2023 به پایان رسید و حالا مسئله این است که ایران می‌تواند یکی از تیم‌های حاضر در این بازی‌ها باشد؟ با اتفاقاتی که افتاده کار ایران سخت شده و حتی بعضی‌ها صعود را دور از دسترس می‌بینند.
ایران در پنجره اول بحرین را در تهران و منامه شکست داد. در پنجره دوم به قزاقستان باخت و سوریه را برد. در پنجره سوم هم اتفاقات پنجره دوم تکرار شد؛ شکست بحث‌برانگیز مقابل قزاقستان و پیروزی راحت در بازی با سوریه. ایران در آخرین بازی این پنجره که دوشنبه‌شب در حلب برگزار شد، سوریه را 91-56 شکست داد. با این نتیجه و با پیروزی غیرمنتظره‌ای که بحرین مقابل قزاقستان داشت، سوریه از دور مسابقات حذف شد و نتوانست به مرحله بعدی صعود
 کند.
مرحله دوم انتخابی جام‌جهانی از سوم شهریور آغاز می‌شود و تا اسفند ادامه دارد. در این مرحله 12تیم در 2گروه رقابت می‌کنند. در گروه F استرالیا صدرنشین است، چین، ژاپن، قزاقستان، ایران و بحرین هم در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در گروه E به‌ترتیب تیم‌های نیوزیلند، لبنان، اردن، فیلیپین، عربستان و هند قرار دارند. آسیا 8سهمیه برای جام‌جهانی دارد و با توجه به تعداد بالای سهمیه‌ها در شروع انتخابی‌ها به‌نظر نمی‌رسید کار دشواری برای رسیدن به جام داشته باشد اما حالا با روندی که تیم ملی داشته و با نتایجی که گرفته، صعود با اما و اگر روبه‌رو شده است. ژاپن، فیلیپین و اندونزی میزبان مشترک جام‌جهانی‌2023 هستند. ژاپن و فیلیپین در هر شرایطی سهمیه جام را دارند. اما اندونزی به شرطی می‌تواند در این مسابقات شرکت کند که به یک‌چهارم نهایی کاپ آسیا صعود کند. اگر این اتفاق برای اندونزی بیفتد، کار ایران سخت‌تر می‌شود. اندونزی همه بازی‌هایش را در مرحله اول انتخابی با شکست به پایان رسانده و با توجه به این نتایج بعید است که بتواند یکی از 8تیم برتر آسیا باشد. اما شاید برای کاپ آسیا که از 6روز دیگر آغاز می‌‌شود، برنامه‌های دیگری داشته باشند.
اگر اندونزی بتواند از طریق کاپ آسیا سهمیه بگیرد، 5سهمیه دیگر برای 9تیم دیگر می‌ماند و کار ایران سخت‌تر می‌‌شود. 2تیم اول هر گروه به همراه بهترین تیم سوم 2گروه به جام‌جهانی می‌روند. اما اگر سهمیه به اندونزی نرسید، 3تیم اول هر گروه سهمیه می‌‌گیرند. در نبود اندونزی هم ایران کار راحتی ندارد. ایران در 3پنجره مرحله بعدی حتما باید 2پیروزی داشته باشد تا بتواند صعود کند البته به این شرط که قزاقستان همه بازی‌هایش را ببازد. باخت قزاقستان به بحرین هم به نفع ایران شد. اگر در بازی دوشنبه‌شب، قزاقستان به‌جای بحرین بازی را می‌برد، ایران از 6بازی مرحله دوم باید در 3بازی به پیروزی می‌رسید.

   امیدواری
سوریه در بازی دوشنبه‌شب به قدری ضعیف نشان داد که در تیم ایران کمتر کسی برای پیروزی جشن گرفت. با این حال، این بازی و این پیروزی امیدواری‌هایی را ایجاد کرده‌ است. در دقایق پایانی بازی سعید ارمغانی سرمربی تیم ملی به بازیکنان جوان‌تر همچون نوید رضایی‌فر، متین آقاجانپور و محمد یوسف‌وند بازی داد. هرچند ارمغانی وقتی بازی به اختلاف بالای 30امتیاز رسید، آنها را به میدان فرستاد اما عملکرد جوان‌ها این امیدواری را به جامعه بسکتبال داده که در کاپ آسیا به آنها بیشتر میدان داده شود. شاید اضافه‌شدن این نفرات، تیم را به شرایط بهتری برساند. نظر بعضی‌ها این است که اگر این بازیکنان در بازی با قزاقستان بودند شاید تیم می‌توانست به پیروزی برسد. کاپ آسیا در روزهای آینده به میزبانی اندونزی برگزار می‌شود. بعد از بازی با سوریه یکی از نگرانی‌های ایران وضعیت بهنام یخچالی بود. یخچالی در کوارتر دوم پایش پیچید و از بازی بیرون رفت. این نگرانی وجود داشت که او به کاپ آسیا نرسد اما دیروز اعلام شد که او مشکل جدی ندارد.

   مدیریت به ضرر زنان
تیم ملی بسکتبال 3نفره زنان، کاپ آسیا را از دست داد. ویزای شادی عبدالوند، یکی از بازیکنان تیم صادر نشد و تیم در تهران ماند. نبود پرواز مستقیم به سنگاپور و پیدا‌نشدن پرواز دیگر مزید بر علت شد تا تیم اعزام نشود. تیم 3نفره مردان هم کم مشکل ندارد. آنها هم قرار است به کاپ آسیا بروند اما سینا واحدی از بازیکنان این تیم ویزا ندارد. اینکه چرا فدراسیون به موقع برای گرفتن ویزا و پرواز اقدام نکرده، مشخص نیست!

این خبر را به اشتراک بگذارید