• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 15 تیر 1401
کد مطلب : 165352
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qxJ5R
+
-

با لهجه پرتغالی

مراودات حداکثری فوتبال ایران و پرتغال؛ صادرات بازیکن، واردات مربی

بهروز رسایلی

به‌تازگی سفیر ایران در کشور پرتغال گفته بود وزرای خارجه ایران و پرتغال سال گذشته در حاشیه جلسه سازمان ملل صحبت خود را با حرف زدن در مورد مهدی طارمی، مهاجم پورتو شروع کردند. به‌نظر می‌رسد وزرای خارجه ایران و پرتغال، به شکل روزافزون سوژه‌های فوتبالی بیشتری برای گفت‌وگو پیدا می‌کنند. شرایط طوری رقم خورده که‌ این 2کشور در حوزه فوتبال روزبه‌روز همکاری‌های بیشتری پیدا می‌کنند. آنها نسبت به هم حسن‌ظن پیدا کرده‌اند و مسیر را برای همکاری هموار می‌بینند.

مربی می‌گیریم
 استقلال و سپاهان که فصل گذشته کادرفنی ایرانی در اختیار داشتند، برای فصل جدید سراغ سرمربیان پرتغالی رفتند. ریکاردو ساپینتو در استقلال جانشین فرهاد مجیدی شد و 2 دستیار هموطنش را هم به تهران آورد، ژوزه مورایس هم با سابقه‌ای فربه‌تر از سرمربی استقلال، هدایت سپاهان را برعهده گرفت. او 3دستیار پرتغالی هم با خودش آورده که کلی اسم و رسم دارند و از سوابق خوبی بهره می‌برند. هوگو آلمیدا مشهور با 57بازی ملی و 19گل زده در تیم ملی پرتغال یکی از دستیاران مورایس است. او سابقه قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را هم در کارنامه دارد. بدنساز و مربی دروازه‌بان‌های سپاهان هم از حیث شهرت دست کمی از آلمیدا ندارند و همیشه در کادرفنی مورایس حضور داشته‌اند. 2کادرفنی پر و پیمان پرتغالی روی نیمکت 2 تیم سرشناس ایرانی خواهند نشست تا لیگ برتر کاملا لهجه پرتغالی به‌خودش بگیرد.

بازیکن می‌دهیم
در نقطه مقابل اما فوتبال ایران به پرتغال بازیکن می‌دهد. به‌نظر می‌رسد نقطه عطف مراودات فوتبالی 2کشور، حضور درخشان و غیرمنتظره مهدی طارمی در لیگ آن کشور اروپایی بود؛ مهاجمی که ابتدا در تیم معمولی ریوآوه چشم‌ها را خیره کرد و بعد تبدیل به ستون تیم بزرگ پورتو شد. در مورد هنرنمایی‌های مهدی در پرتغال هر حرفی زده شود تکراری است. او راه را برای سایر بازیکنان ایرانی هم باز کرد و در نتیجه شاهد اقبال پرتغالی‌ها به فوتبالیست‌های وطنی بودیم. هم‌اکنون غیراز مهدی، علی علیپور را در ژیل‌ویسنته، محمد محبی را سانتاکلارا و پیام نیازمند را در پورتیموننزه داریم. علیرضا بیرانوند هم مدتی در بواویشتا توپ زد و نیز بازیکنی مثل شهریار مغانلو هم سابقه حضور در سانتاکلارا را در کارنامه داشته است. همین حالا هم پرتغالی‌ها نیم‌نگاهی به سایر بازیکنان ایرانی ازجمله علی علیپور دارند. آنها از جذب بازیکن ایرانی خوش‌شان آمده و ما هم امیدواریم تجربه همکاری با مربیان پرتغالی برای‌مان همین‌قدر خوشایند باشد!

این خبر را به اشتراک بگذارید