• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 14 تیر 1401
کد مطلب : 165313
+
-

زاکانی: تهران جدید را با حفظ مزایای موجود دنبال می‌کنیم

مهمانی تهران و خواهرخوانده‌هایش

وزیر کشور: نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده و توانمندی‌های مدیریت شهری فرصتی مطلوب برای ایجاد دیپلماسی نوین شهری است

گزارش
مهمانی تهران و خواهرخوانده‌هایش

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

بوستان گفتگو میزبان نمایندگانی از 15شهر دنیا و 5سازمان بین‌المللی و تعداد بسیار زیادی فعالان داخلی در حوزه مدیریت شهری است تا نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده و توانمندی‌های مدیریت شهری تهران1401 برپا شود؛ نمایشگاهی که تا آخر هفته برگزار می‌شود و میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری و شهرداری‌های مناطق 22گانه پایتخت در نمایشگاه حضوری فعال دارند و سعی می‌کنند از فرصت پیش‌آمده، استفاده کنند و آخرین دستاوردها و توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند. این نمایشگاه، دیروز نیز با حضور وزیر کشور، شهردار و رئیس شورای شهر تهران و تعدادی دیگر از مدیران عالی پایتخت، روز پرکار و شلوغی را پشت‌سر گذاشت.
در این بین، شهردار پایتخت در آیین افتتاح نمایشگاه تهران1401 به موضوع تحول در تهران اشاره کرد و گفت: «ساخت تهران جدید را با توجه به ظرفیت‌های مغفول‌مانده و حفظ مزایای فعلی دنبال می‌کنیم.» علیرضا زاکانی با بیان اینکه آماده‌ایم تا از آموزه‌های خوب برای پیشرفت بهره بگیریم، تأکید کرد: «تلاش می‌کنیم با تکیه به مردم و با محوریت نخبگان راه پیشرفت و تحول را به‌گونه‌ای طی کنیم که تهران آینده واجد ویژگی‌های کنونی و ویژگی‌هایی که امروز از نبودنشان رنج می‌بریم، باشد.» او سپس به قدمت 7هزار ساله آثار کشف شده در تهران پرداخت و افزود: «این قدمت راه را به جایی برده که از ۲۶۴سال قبل تا‌کنون تهران پایتخت ایران با تمدن کهن شد. ما امروز مفتخریم که میزبان نمایندگان ۱۵کشور و 5سازمان بین‌المللی هستیم و مفتخریم که آینده را با هم بسازیم. یکی از ویژگی‌های جهان امروز این است که مردم کشورها باید دست به‌دست هم بدهند و بر محور فرهنگ، دانش، علم، فناوری و پیشرفت بتوانند آینده بهتری را بسازند. شرایط جهان به سمت سختی می‌رود، تنگناهای بشری افزایش پیدا می‌کند و چه بهتر که دولت‌ها و عناصر برخاسته از ملت‌ها دست به‌دست هم بدهند تا آینده بهتری را بسازند.»

مردم، آقا و بزرگ مسئولان هستند
شهردار تهران با اعلام اینکه ایران از سال‌ها استثمار ملت‌ها عبور کرده و به نقطه‌ای رسیده که ملل می‌توانند کنار هم جهان بهتری بسازند، گفت: «ما توانمندی‌های فراوانی داریم که امیدواریم بتوانیم در اختیار شهرهای خواهرخوانده قرار دهیم تا بتوانیم شرایط بهتری برای رشد بشری خلق کنیم. نوع نگاه به مردم ایران در حاکمیت نوین اسلامی نکته‌ای است که مورد توجه است. ما مردم را صاحب صلاحیت، رشد و قابلیت می‌دانیم و خواست مردم را برای خود امری قطعی جهت حرکت و مسیر می‌دانیم؛ لذا مردم‌سالاری دینی به‌معنای محور قرار دادن مردم و بهره‌مندی از نظرات و توانمندی آنها در تمام عرصه‌ها یک اصل و راهبرد جدی است.»
زاکانی با بیان اینکه برخی این موضوع را دنبال می‌کنند که با نگاه غلط سرمایه‌ها را به یغما ببرند، یادآور شد: «در ایران مردم آقا و بزرگ مسئولان به شمار می‌آیند.»

حرکت بر محور نخبگان و رشد علمی
شهردار تهران همچنین گفت: «ما وجه داخلی خود را بر مبنای تکیه بر مردم آغاز کرده‌ایم. ما در منزلگاه سوم به نخبگان مردم رسیده‌ایم. آنچه برای ما قدرت ایجاد می‌کند علم است؛ لذا با وجود تمام تحریم‌های ظالمانه، براساس بیانات مقام معظم رهبری مسیر ما حرکت بر محور نخبگان و رشد علمی بوده است. نخبگان ما نماد و نمودی در شرکت‌های دانش‌بنیان دارند و گوشه‌ای از توانمندی‌های خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌اند. زاکانی با بیان اینکه باید به سمتی برویم که تمام توانمندی‌ها را بسیج کنیم تا با تکیه بر مردم با محوریت نخبگان ظرفیت خود را عیان کنیم، گفت: «تهران ظرفیت بسیار بالایی دارد که در بخش تاریخی، علمی، دانشی، فرهنگی و سایر بخش‌ها ازجمله اقتصاد قابل توجه است؛ بنابراین در مدیریت شهری تلاش ما این است که در یک افق و چشم‌انداز مشخص و در طول یک‌دهه بتوانیم راه تحول و پیشرفت در حوزه کالبدی شهر را طوری ترسیم کنیم که تهران آینده، واجد شرایط و صلاحیت‌های موجود و دارای ویژگی‌های دیگری باشد که هم‌اکنون از کمبود آنها رنج می‌بریم.»
شهردار پایتخت تأکید کرد: «محمل و مقدمه آن، این است که توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مدیریت شهری مورد توجه قرار بگیرد و با سایر کشورها و شهرها بتوانیم تبادل تجربیات را در پس دوستی و مودت داشته باشیم و بتوانیم آینده بهتر و زیباتری را بسازیم.»
او از برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهر تهران در 15 و 16تیرماه خبر داد و افزود: صدها هزار میلیارد  امکان برای رشد و پیشرفت تهران در این همایش عرضه خواهد شد. این همایش افتتاحیه دارد، اما اختتامیه نخواهد داشت و ادامه پیدا می‌کند تا فرصت‌ها در اختیار سرمایه‌گذاران قرار بگیرد. بسیار خوشنودیم که بتوانیم در این مسیر گام‌های بلندی برداریم.

نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی صحیح و افزایش امید در جامعه
سکاندار پایتخت با اشاره به مواجهه با بدخواهان ایران در ایجاد ناامیدی، گفت: همه ما تلاش می‌کنیم که امید را در جامعه زنده نگه داریم و امروز که توفیق ما ایجاد کارآمدی و الگوی درست است، تلاش می‌کنیم از تمام ظرفیت‌ها و ساختارها برای نو شدن و ارتقا استفاده کنیم که در این زمینه نقش رسانه‌ها ویژه و ممتاز است. امیدواریم با عنایت ویژه رسانه‌ها موارد موجود در سطح کشور و واقعیت‌ها اطلاع‌رسانی شود.»
در مراسم افتتاحیه روز گذشته که در سالن آمفی‌تئاتر بوستان گفتگو برگزار می‌شد، فرمانداران و شهرداران شهرهای خواهرخوانده تهران و کلانشهرهای کشور حضور داشتند.

جزئیاتی از نمایشگاه تهران ۱۴۰۱
  نمایندگی از 15شهر خواهرخوانده در نمایشگاه حضور دارند
  5سازمان بین‌المللی در این نمایشگاه به ارائه دستاوردها و تحقیقات خود می‌پردازند
  آخرین دستاوردها در حوزه های خدمات شهری، حمل و نقل، فنی و عمران، فرهنگی و اجتماعی و .... ارائه  می‌شود.
  2 طبقه نمایشگاه به آخرین دستاوردهای مدیریت شهری اختصاص دارد .
  غرفه شهرداری منطقه ۱۲ با المان‌های خاصی، تاریخی‌ترین چیدمان و شهرداری منطقه ۹ هم مدرن‌ترین غرفه را دارد.
  یکی از خوش رنگ و لعاب‌ترین غرفه‌ها مربوط به سازمان میادین و میوه و تره‌بار است.
  در غرفه آتش نشانی تجهیزات مدرن چشم نوازی می‌کند و کودکان در این غرفه آتش نشانی کنار صندلی ها و بادبادک‌های رنگی نقاشی می‌کشند.
  کیوسک دیجیتال شهروندی در این نمایشگاه رونمایی شده است.
  بغداد (عراق)، ماناگوآ (نیکاراگوئه )، دوشنبه (تاجیکستان)، نیامی (نیجریه)، کازان (روسیه )، هاوانا (کوبا)  ، بیشکک (قرقیزستان)، مسقط (عمان)، بانکوک  (مالزی)، ایروان(ارمنستان) از جمله شهرهایی هستند که در نمایشگاه حضور دارند.
  10کلانشهر ایران در نمایشگاه غرفه دارند.

دیپلماسی شهری می‌تواند در دنیا اثرگذار باشد

 وزیر کشور در آیین افتتاحیه نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده و توانمندی مدیریت شهری تهران با بیان اینکه در روابط بین ملت‌ها طبیعتا موانع زیادی از سوی دیگران ایجاد می‌شود، گفت: «وقتی ملت‌ها کنار هم هستند، قدرت فزاینده‌ای دارند که می‌توانند در دنیا مؤثر باشند و تجلی این روابط بین ملت‌ها می‌تواند دیپلماسی شهری باشد.» احمد وحیدی با بیان اینکه دیپلماسی شهری در دیپلماسی بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای دارد، افزود: «اینکه چگونه بتوانیم این روابط را عمیق‌تر کنیم و تبادل فرهنگی صحیحی داشته باشیم، مورد اهمیت است. 
تبادل بین شهرها تبادل بین کالبدها نیست، بلکه فرهنگ‌ها صحبت می‌کنند و اصالت فرهنگی در هر شهر که می‌تواند تجلی فرهنگ ملی آن کشور باشد، می‌تواند راهنمای بسیار خوبی برای شکل‌گیری یک بلوک فرهنگی قوی در دنیا باشد.» 
به‌گفته وحیدی، بلوک‌های قدرت براساس بلوک دولت‌هاست؛ البته متأسفانه غرب تلاش کرده قدرت خود را در قالب یک بلوک نظامی و امنیتی اعمال کند و ناتو به‌عنوان تجلی قدرت غرب یک بلوک نظامی برای اعمال قدرت است. او گفت: «ما به این موارد اعتقاد نداریم، بلکه اعتقاد ما به مردم است و بلوک‌های ناشی از قدرت مردم برای ما مهم است که توسط شهرداری‌ها تجلی پیدا می‌کند.» 
او با بیان اینکه می‌توان بده‌بستان خوب فرهنگی ایجاد کرد، یادآور شد: «شهرها در دنیا می‌توانند صدای واحدی شوند و آن را گوش ملت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی برسانند.» 
وحیدی در ادامه عنوان کرد: «۱۵کلانشهری که با شهر تهران خواهرخوانده هستند، می‌توانند جایگاه مهمی در دیپلماسی نوین و شهری ایفا ‌کنند. اینکه چگونه این کار تعمیم یابد باید جزو دستورکار این مراسم باشد.»
 وزیر کشور با بیان اینکه تبادلات فرهنگی می‌تواند ابعاد بسیار گسترده‌ای داشته باشد، افزود: «تجربیات مختلفی در شهرها نظیر مسائل اقتصادی، فرهنگی، محیط‌زیست، حمل‌ونقل عمومی، زندگی با کیفیت و ارزان، اقتصاد دیجیتال شهری و پویا، جلوگیری و نحوه مقابله با حاشیه‌نشینی و... می‌تواند محل بحث و گفت‌وگو و همچنین دادوستد دانشی باشد.»
وحیدی اضافه کرد: «در کنار دیپلماسی، جریان دانشی خوبی میان شهرهای خواهرخوانده هم می‌تواند
شکل گیرد.»
 او با تأکید بر اینکه شهرها نقطه اوج تعالی و تکامل انسان‌ها هستند که در قالب آرمان‌شهر خود را نشان می‌دهند، گفت: «اینکه آرمان‌شهر ما چیست و چگونه باید باشد، مسئله بسیار مهمی در ادبیات بشر است. شهر آرمانی در نظام مقدس جمهوری اسلامی در چشم‌انداز ما تعریف شده است. نقطه تعالی و تکامل انسان‌ها در اجتماعات است.»

فرصتی برای جذب سرمایه‌گذران خارجی​​​​​​​
​​​​​​​
 
رئیس پارلمان شهری دیروز به نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده و توانمندی‌های مدیریت شهری تهران1401 آمد و گفت: «آنچه ما از تهران می‌شناسیم هوای آلوده و ترافیک است که این دو موضوع به هم مرتبط هستند. مشکل بعدی تهران وجود بافت فرسوده در آن است؛ این در حالی است که در گذشته، تهران اینگونه نبوده و در 2سده اخیر به این شکل درآمده است. در نخستین نقاشی که یک نقاش ایتالیایی از تهران به تصویر درآورده، تهران یک شهر سرسبز و زیبا و یک باغ‌شهر بوده و خانه‌های آن حیاط‌های بزرگی داشتند.»
 مهدی چمران با بیان اینکه به‌تدریج این باغ‌شهر وسعت پیدا کرد و به جایی رسیدیم که از آن باغ‌ها کمتر اثری می‌بینیم، افزود: «متأسفانه در گسترش شهر، محیط‌زیست را از بین بردیم. امروز در شرایطی هستیم که از اول سال تا امروز تنها ۲روز هوای پاک داشتیم؛ البته مشکلاتی به جز ترافیک و مسائل داخلی در این آلودگی تأثیر دارند و آن ریزگردهایی است که از کشور‌های همسایه می‌آید. گسترش این ریزگردها از کشور ترکیه آغاز می‌شود.» چمران در ادامه گفت که تهران در کنار مشکلات، امکانات و توانمندی‌های فراوانی دارد؛ «ممکن است قدمت معماری تاریخی و باستانی تهران به اندازه برخی از شهرهای کشور نباشد، اما در زمینه تاریخی و معماری آثار  ارزشمندی در تهران وجود دارد که برای گردشگری ما سرمایه است. تهران شهری است که در شمال آن کوه و در جنوب آن کویر وجود دارد و ما از این ظرفیت کمتر استفاده می‌کنیم. درواقع ظرفیت‌ها و امکانات تهران مغفول مانده است. باید فکری عمیق و گسترده برای بهبود شرایط شهر تهران کنیم.» به اعتقاد رئیس پارلمان شهری پایتخت، بخش عمده‌ای از مشکلات به‌خاطر صنایع داخل شهر و اطراف آن است که باعث آلودگی می‌شود. او گفت: «باید این شرایط را با ارتقای شرکت‌های دانش‌بنیان که آلودگی ایجاد نمی‌کنند، ولی توانمندی اقتصادی به ارمغان می‌آورند، عوض کنیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید