• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 13 تیر 1401
کد مطلب : 165216
+
-

گرینویچ/تغییر قانون سقط جنین در آلمان


برلین: درحالی‌که در آمریکا قوانین جدید به سمت مخالفان سقط جنین چرخش دارد در آلمان این قوانین دقیقا مسیر خلاف آن را طی می کند. برای نمونه قانونگذاران آلمانی به لغو ممنوعیت تبلیغات سقط جنین در این کشور رأی دادند که تاریخ تدوین آن به دوران حکومت نازی بر‌می‌گشت. این بند جنجالی از قانون مجازات آلمان سال ۱۹۳۳ اندکی پس از به‌دست گرفتن کامل قدرت توسط آدولف هیتلر به تصویب رسیده بود. وزیر دادگستری فعلی آلمان آن‌را «پوچ» و متعلق به «زمانی دیگر» توصیف کرده و خواستار لغو آن شد. این قانون، پیش‌تر زمینه پیگرد کیفری شماری از پزشکان را به‌دلیل ارائه اطلاعات مرتبط با روش‌های سقط جنین به بیماران فراهم کرده بود. در رای‌گیری پارلمان، احزاب دولتی و حزب چپ به لغو این محدودیت رأی دادند؛ درحالی‌که حزب راست میانهِ «دمکرات مسیحی» و راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» به رفع این ممنوعیت رأی منفی دادند. 

سیاسی شدن الماس‌های روسیه

مسکو: مقام‌های دولتی روسیه می‌گویند فرایند اعتبار سنجی الماس‌های روسی نباید «سیاسی» شود. به‌گفته مقام‌های وزارت دارایی روسیه، مرکز «کیمبرلی» (سیاستگذاران و تصمیم‌گیرندگان جهانی الماس) زیر فشار شمار معدودی از کشورهای غربی، سیاست‌های جانبدارانه‌ای را دنبال می‌کند و قصد دارد صنعت الماس روسیه را تحریم کند. مقام‌های دولتی روسیه، جنگ در اوکراین را عامل «سیاسی» شدن روند بررسی و اعتبارسنجی فرایند «کیمبرلی» معرفی کردند. مرکز «کیمبرلی» یک سازمان بین‌المللی متشکل از شماری از دولت‌ها و نهادهای خصوصی است. وظیفه اصلی مرکز «کیمبرلی»، صدور گواهی‌نامه‌های معتبر بین‌المللی برای «الماس‌های پاک» یا الماس‌هایی است که در نتیجه درگیری‌های نظامی یا جرایم بین‌المللی به‌دست نیامده است.

ضرر مالی ثروتمندان جهان

نیویورک: بلومبرگ در گزارشی نوشت که ثروت ایلان ماسک تقریبا ۶۲میلیارد دلار سقوط کرد، جف بزوس شاهد کاهش حدود ۶۳میلیارد دلاری ثروت خود بود و بیش از نصف ارزش خالص ثروت مارک زاکربرگ کاهش یافت. بنا بر این گزارش تحلیلی، در مجموع، ۵۰۰نفر از ثروتمندترین افراد جهان در نیمه اول سال ۲۰۲۲، ۱.۴تریلیون دلار از دست دادند؛ کاهشی چشمگیر که شدیدترین افت شش ماهه ثروت میلیاردرهای جهان را نشان می‌دهد. این میزان کاهش ثروت، حتی از 2 سال گذشته نیز شدیدتر است. در آن زمان، دولت‌ها و بانک‌های مرکزی اقدام‌های بی‌سابقه‌ای را در پی همه‌گیری کووید-۱۹ به اجرا گذاشتند و ارزش همه‌چیز، از شرکت‌های فناوری گرفته تا ارزهای دیجیتال کاهش یافت. با توجه به اینکه سیاستگذاران اکنون نرخ‌های بهره را برای مبارزه با تورم بالا افزایش می‌دهند، برخی از پرفروش‌ترین سهام‌ها درحال سقوط هستند و میلیاردرهای صاحب آنها ضرر هنگفتی می‌کنند. شرکت تسلا بدترین سه‌ماهه خود را در 3ماه منتهی به ژوئن داشته و شرکت آمازون بیشترین کاهش را تجربه می‌کند.  این نوسانات عجیب بازار سرمایه بسیاری از تحلیلگران بازار را هم متعجب کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید