• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 9 تیر 1401
کد مطلب : 164872
+
-

آمریکا حضور نظامی خود را در اروپا تقویت می‌کند

آمریکا
آمریکا حضور نظامی خود را در اروپا تقویت می‌کند

رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته در نشست سران کشورهای ناتو اعلام کرد که کشورش قصد دارد حضور نظامی خود را در سراسر اروپا افزایش ‌دهد.
به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، جو بایدن در اجلاس رهبران ناتو در مادرید گفت: «نیروهای آمریکایی حاضر در اروپا در تمام حوزه‌های زمینی، هوایی و دریایی تقویت خواهند شد.» 
جزئیات مطرح شده از سوی رئیس‌جمهور آمریکا در مورد طرح جدید این کشور، شامل افزایش تعداد ناوشکن‌های نیروی دریایی آمریکا از 4 به 6 در جنوب اسپانیا، ایجاد مقر دائمی برای سپاه پنجم ارتش آمریکا در لهستان، استقرار 3هزار نیروی رزمی در رومانی، استقرار 2 اسکادران جنگنده‌ اف-۳۵ در انگلیس و تقویت سیستم‌های دفاع هوایی در آلمان و ایتالیاست.
بایدن همچنین تأکید کرد که ولادیمیر پوتین «صلح را در اروپا نابود کرده و به نظم مبتنی بر قانون یورش برده است». او گفت که غرب امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به پیمان نظامی ناتو دارد.بایدن با اشاره به پذیرش درخواست عضویت سوئد و فنلاند در پیمان ناتو گفت: نقشه پوتین برای حمله به اوکراین نتیجه عکس داده است. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز خطاب به رئیس‌جمهور روسیه هشدار داد که حمله به اوکراین، خلاف آنچه را که او درنظر داشته محقق کرده که حضور بیشتر ناتو است، نه عقب‌نشینی آن.
در نشست سران ناتو، کشورها بر سر هزینه کرد ۲ درصد تولید ناخالص داخلی خود برای بودجه دفاعی هم توافق کردند. این موضوع یکی از محورهای جدی رویارویی میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا و دیگر اعضای ناتو بود. ترامپ معترض بود که فقط آمریکاست که این بودجه را به مسائل دفاعی اختصاص می‌دهد و دیگر کشورهای ناتو از وظیفه خود سر باز می‌زنند. در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، وضعیت ناتو آنچنان افول کرد که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه از «مرگ مغزی» این سازمان سخن گفته بود. با این حال پس از به قدرت رسیدن جو بایدن و به‌ویژه از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین، موقعیت پیمان نظامی آتلانتیک شمالی تقویت شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید