• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 9 تیر 1401
کد مطلب : 164870
+
-

تاریخ اجتماعی زنان در عصر قاجار

تاریخ قاجار
تاریخ اجتماعی زنان در عصر قاجار

کتاب «تاریخ اجتماعی زنان در عصر قاجار» اثر سمیه سادات شفیعی را انتشارات ثالث منتشر کرده است.
تاریخ اجتماعی زنان در عصر قاجار به برخی زوایای پنهان جامعه ایرانی عصر قاجار پرتو می‌افکند که معمولا در تاریخ‌نگاری مرسوم به آن توجه نشده یا کمتر به آن توجه شده است؛ جامعه زنان و مسائل زنان. 
کتاب مذکور می‌کوشد از میان همان منابعی که معمولا برای روایت تاریخ عصر قاجـار به‌کار می‌رفته است یا با دست‌بردن به برخی منابـع کمتر شناخته‌شده، خواننده را به نیمه‌ای تاریک ببرد و با سرنوشت‌هایی فراموش‌شده آشنا کند: سرنوشت دختران، زنان و مادران ایرانی. از این رهگذر تصاویر جدید، نامنتظره و تأمل‌برانگیزی از زن و زنانگی در عصر قاجار به‌دست آمده است که خود می‌تواند سرنخ‌هایی را برای طیف گسترده‌ای از مطالعات آتی در همین حـوزه به‌دست دهد.
زنان به‌عنوان نیمه سرنوشت‌ساز جامعه، نیمه‌ای سرکوب‌شده، کمتر برخوردار و فرورفته زیر سازوکارهای مردسالار دوران قاجار در روایت‌های تاریخی آنچنان که باید دیده نشده‌اند. پژوهشگران کتاب تاریخ اجتماعی زنان در عصر قاجار به ما کمک می‌کنند تا به کوچه پسکوچه‌ها و داستان‌های نانوشته زنان قاجار برویم و برخی انگاره‌های رایج و تأمل‌ناشده خود درباره زنان ایرانی را اصلاح یا تعدیل کنیم. این کتاب 355صفحه است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید