• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 8 تیر 1401
کد مطلب : 164764
+
-

تقویم / زادروز/ خلبان سیاره محبوب

تقویم / زادروز/ خلبان سیاره محبوب

اینجا جزیره کرس است. نیروی هوایی پاریس بعد از سقوط این کشور به‌دست نازی‌ها آواره شده و اسکادران 2/33 الان اینجاست. روی تخته، برنامه پروازهای جنگی 26می‌1944 نوشته شده و توی ردیف دوم اسم «آنتوان دوسنت اگزوپری» را می‌بینند که قرار است ساعت سه‌ونیم بپرد. دوستان او نمی‌دانند که یک‌ماه بعد، او آخرین پروازش را انجام خواهد داد. خوانندگانش هم نمی‌دانند که نویسنده‌ای با آن همه لطافت، خلبان یک بمب‌افکن است.
   
آنتوان در شهر لیون و در یک خانواده کاتولیک و نخبه‌سالار متولد شد و شجره‌نامه این خانواده تا چندین قرن قدمت داشت. سومین فرزند از ۵فرزند مارتن لوی ماری دو سنت‌اگزوپری و ویکنتس آندره لوییز ماری دو فونس‌کلمب بود. پیش از آنکه او را به‌عنوان نویسنده بشناسند، خلبان تجاری موفقی بود که در خطوط پست هوایی میان اروپا، آفریقا و آمریکای جنوبی کار می‌کرد. سال۱۹۲۳ بود که به پاریس رفت و بعد از تجربه مشاغل مختلف، نویسندگی را انتخاب کرد. عمده شهرتش به واسطه کتاب شازده کوچولو و نوشته‌های تغزلی‌اش با عنوان زمین انسان‌ها و پرواز شبانه است. آثار او، ازجمله کتاب شازده کوچولو به ۳۰۰زبان و گویش ترجمه شده ‌است. با آغاز جنگ جهانی دوم، هر چند از دیدگاه سن و وضعیت سلامتی در شرایط مطلوبی نبود، اما به نیروی هوایی فرانسه آزاد در شمال آفریقا پیوست. در ۳۱ژوئیه۱۹۴۴ برای پروازی اکتشافی برفراز فرانسه اشغال شده از جزیره کرس در دریای مدیترانه به پرواز درآمد و پس از آن دیگر دیده نشد.
دلیل سقوط هواپیمایش هیچ‌گاه مشخص نشد، اما در اواخر قرن بیستم و پس از پیدا شدن لاشه هواپیمایش اینطور به‌نظر می‌رسید که برخلاف ادعاهای پیشین، او هدف آلمانی‌ها واقع نشده، چرا که روی هواپیما اثری از تیر دیده نمی‌شد و گمانه‌زنی‌ها بر این اساس بود که سقوط هواپیما به‌دلیل نقص فنی بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید