• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 8 تیر 1401
کد مطلب : 164730
+
-

آغاز مذاکرات لغو تحریم‎ها در دوحه

گره‎گشایی از موضوع‌های باقیمانده برای احیای برجام بیش‎از هر چیز نیازمند عمل‎گرایی واشنگتن است

دیپلماسی
آغاز مذاکرات لغو تحریم‎ها در دوحه

مذاکره‎کننده ارشد کشورمان و نماینده ویژه آمریکا در امور ایران درحالی با هدف پیگیری مذاکرات غیرمستقیم برای رفع تحریم‎ها عازم دوحه شده‎اند که گره‎گشایی از موضوع‎های باقیمانده در این زمینه بیش‎ از هر چیز نیازمند عمل‌گرایی واشنگتن است؛ چراکه در هفته‌های اخیر مقام‎های جمهوری‎اسلامی بارها تأکید کرده‎اند آنچه برای تهران اهمیت دارد، انتفاع اقتصادی از مزایای برجام است. به‎گزارش همشهری، دور جدید مذاکرات برای لغو تحریم‎ها در شرایطی در قطر پیگیری می‌شود که شنیده‌ها حاکی از این است که احتمالا مذاکرات در دوحه در چند دور برگزار خواهد شد. در این میان اگرچه تروئیکای اروپایی و همچنین چین و روسیه هیأتی به دوحه اعزام نکرده‎اند و تنها نماینده مذاکرات غیرمستقیم ایران- آمریکا در دوحه اتحادیه اروپاست. کارشناسان معتقدند در شرایط کنونی کشورهای اروپایی بیش ‎از پیش در انتظار احیای برجام و بازگشت ایران به بازارهای انرژی جهان هستند. بر همین اساس هم بود که برخی مقام‌های اروپایی در روزهای اخیر به‎صراحت خواستار بازگشت نفت ایران به بازار جهانی شده‎اند؛ موضوعی که نشان می‎دهد با توجه به تحولات جنگ اوکراین و وابستگی اروپا به انرژی روسیه، اروپا اکنون بیش‎از هر زمان دیگری به نفت و گاز جمهوری‎اسلامی نیاز دارد. با توجه به همین نیاز هم بود که در هفته‌های اخیر اروپایی‌ها پیگیری‎های ویژه‎ای برای ازسرگیری مذاکرات برجامی انجام دادند و با انتقال پیام تعهد آمریکا به تهران، گفت‎وگوهای غیرمستقیم تهران - واشنگتن در دوحه کلید خورد.

اروپا؛ ادامه تناقض‎گویی آمریکا
در این میان کارشناسان معتقدند اوضاع نابسامان انرژی در قاره سبز، نیاز اروپا به انرژی ایران را دوچندان کرده‎ و آنان را وا‌داشته جدی‎تر از قبل پیگیر بن‎بست‎شکنی از گفت‎وگوهای برجامی باشند. با توجه به همین موضوع هم بود که وضعیت مذاکرات هسته‎ای و ورود نفت ایران به بازارهای جهانی به یکی از مهم‌ترین محورهای رایزنی سران «گروه7» در آلمان تبدیل شده‎است. اعلام دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه مبنی بر اینکه سران کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایالات متحده در حاشیه‌ نشست 7کشور بزرگ اقتصادی جهان، موسوم به گروه7 (G7)، درباره برنامه هسته‌ای ایران و همچنین صادرات نفت جمهوری اسلامی بحث و گفت‌وگو می‌کنند نشان می‎دهد اروپا درصدد ایفای نقش مؤثرتری برای وادار کردن واشنگتن به تصمیم‎‌گیری سیاسی در قبال رفع تحریم‎های ایران است.
درچنین شرایطی ناظران معتقدند زمان برای تصمیم‎گیری واشنگتن برای لغو مؤثر تحریم‎ها فرا رسیده‎است، چراکه تنها در این صورت است که مسیر بازگشت آمریکا به برجام هموار خواهد شد. مقام‌های ارشد جمهوری‎اسلامی از زمان آغاز دور جدید گفت‎وگوها با هدف احیای توافق هسته‎ای سال2015 بارها تأکید کرده‎اند درصورتی که آمریکا به تعهدات برجامی خود عمل کند، ایران نیز برنامه صلح‎آمیز هسته‎ای خود را در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک پیش خواهد برد. با وجود این، اما به‎نظر می‎رسد فضاسازی‎های واشنگتن همچنان ادامه دارد و طرف آمریکایی تلاش می‌کند با بازی رسانه‎ای، مذاکرات را به مسیر دلخواه خود هدایت کند. به همین دلیل هم بود که یک سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در آستانه آغاز مذاکرات رفع تحریم‌ها در قطر، بار دیگر تلاش کرد مسئولیت را از واشنگتن سلب کند و سرنوشت گفت‌وگوها را به تصمیم‌گیری ایران گره بزند؛ «ما آماده‌‌ایم به سرعت توافقی را که در وین برای بازگشت دوجانبه به اجرای کامل برجام برسر آن مذاکره کرده به سرانجام رسانده و اجرا کنیم، اما برای این هدف، لازم است که ایران تصمیم بگیرد مطالبات اضافی‌اش را که فراتر از برجام هستند، کنار بگذارد.» ازسوی دیگر یک مقام آمریکایی نیز در گفت‌وگو با پولیتیکو تلاش کرد سطح انتظارات از مذاکرات دوحه را کاهش دهد. پولیتیکو به نقل از این مقام نوشته «انتظارات بسیار کمی» از مذاکرات غیرمستقیم با ایران در دوحه وجود دارد؛ اظهاراتی که نشان می‎دهد تناقض‎گویی به جزئی جدایی‎ناپذیر از رویکرد مذاکراتی آمریکایی‎ها در زمینه احیای توافق هسته‎ای سال2015 تبدیل شده‎است.  این در شرایطی است که مشاور امنیت‎ملی آمریکا نیز با تکرار ادعاهای مشابهی، در اظهارنظری اعلام کرد بازگشت دوجانبه به برجام به نفع این کشور و شرکای اروپایی‎اش است و «این به تهران بستگی دارد که بخواهد این توافق را داشته باشد.»
جیک سالیوان با تکرار این ادعا که «آمریکا مصمم است اطمینان حاصل کند ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد»، گفت که «ما معتقدیم که توافق دیپلماتیک بهترین راه برای انجام‌دادن آن است.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید