• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
سه شنبه 7 تیر 1401
کد مطلب : 164594
+
-

متاستاز سرطان در شب

پزشکی
متاستاز سرطان در شب

یافته جدید و عجیب دانشمندان نشان می‌دهد در زمانی که افراد مبتلا به سرطان پستان متاستاتیک در خواب شبانه هستند، سرطان آنها بیدار می‌شود و شروع به گسترش می‌کند. به گزارش ساینس آلرت، این یافته قابل توجه که در مقاله‌ای در مجله نیچر منتشر شد این فرض را که متاستاز سرطان سینه با سرعت یکسانی در شبانه روز اتفاق می‌افتد، ابطال می‌کند. به‌گفته محققان، این نتیجه ممکن است نحوه جمع‌آوری نمونه خون از افراد مبتلا به سرطان را در آینده تغییر دهد.
نیکولا آستو، نویسنده ارشد مقاله و استاد انکولوژی مولکولی در زوریخ می‌گوید: از نظر ما، این یافته‌ها ممکن است نشان‌‌دهنده نیاز متخصصان به ثبت منظم زمان انجام بیوپسی باشد و ممکن است کمک کند که داده‌ها قابل مقایسه باشند. محققان برای نخستین بار زمانی با این موضوع برخورد کردند که متوجه تفاوت غیرقابل توضیحی در تعداد سلول‌های تومور در حال گردش در نمونه‌های تجزیه و تحلیل شده در زمان‌های مختلف روز، شدند. آستو می‌گوید: بعضی از همکاران من صبح زود یا دیروقت کار می‌‌کنند. گاهی اوقات خون را در ساعات غیرعادی تجزیه و تحلیل می‌کنند.
محققان سوئیسی برای بررسی آنچه در جریان بود، 30زن مبتلا به سرطان پستان شامل21بیمار مبتلا به سرطان پستان اولیه که متاستاز نداده بودند و 9بیمار مبتلا به بیماری متاستاتیک مرحله IV را مورد مطالعه قرار دادند. آنها الگویی قابل توجه و غیرمنتظره را یافتند: بیشتر سلول‌های تومور در گردش یعنی حدود 78.3درصد در نمونه‌های خونی که در شب گرفته شده بودند یافت شد، درحالی‌که مقدار بسیار کمتری در نمونه‌های روزانه پیدا شده بود. هنگامی که محققان سلول‌های سرطانی سینه را به موش‌ها تزریق کردند و در طول روز نمونه خون گرفتند، به همین نتیجه رسیدند. تجزیه و تحلیل ژنتیک نشان داد که سلول‌های تومور گرفته شده از موش و انسان در حالت استراحت، ژن‌های میتوزی خود را تنظیم کرده‌اند. این باعث می‌شود که آنها در متاستاز بهتر عمل کنند. زوی دیاماتوپولو، نویسنده اول این مطالعه و محقق انکولوژی مولکولی می‌گوید: تحقیقات ما نشان می‌دهد که فرار سلول‌های سرطانی در گردش از تومور اصلی توسط هورمون‌هایی مانند ملاتونین کنترل می‌شود که ریتم روز و شب ما را تعیین می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید