• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
سه شنبه 7 تیر 1401
کد مطلب : 164593
+
-

پرتاب تاریخ‌ساز موشک از استرالیا به فضا

فضا
پرتاب تاریخ‌ساز موشک از استرالیا به فضا

تکه‌ای از خاک قرمز رنگ در دوردست‌ترین نقطه استرالیا به‌عنوان محل پرتاب نخستین موشک ناسا از یک فرودگاه فضایی تجاری خارج از خاک آمریکا، تاریخ‌ساز شده است. به گزارش بی‌بی‌سی، این موشک زیر مداری اوایل روز دوشنبه به وقت محلی از این سایت کوچک پرتاب شد. ناسا می‌گوید که این موشک امکان مطالعات اخترفیزیکی را که فقط در نیمکره‌جنوبی قابل انجام است فراهم می‌کند. این پرتاب همچنین نخستین بار در استرالیا در بیش از 25سال گذشته انجام شده است. این نخستین موشک از 3 موشک ناساست که از مرکز فضایی تازه ساخته شده آرنهم در لبه قلمرو شمالی پرتاب می‌شود. دانشمندان امیدوارند که این موشک به آنها در مسیر مطالعه تأثیر نور یک ستاره بر قابلیت سکونت سیارات مجاور کمک کند.
ناظران حاضر در سایت فقط حدود 10ثانیه موشک را دیدند و سپس از دید خارج شد. مرکیاوی گانامبر، یکی از مدیران مدرسه Yirrkala، در این‌باره گفت: پرتاب موشک در یک چشم به هم زدن اتفاق افتاد، اما برای من، مثل حرکت آهسته بود، چون کل منطقه فقط روشن شد، موشک بالا رفت و بعد صدایی درست مثل صدای غرش شنیدم، چیزی که تا قبل از این اصلا نشنیده بودم.
مدت حضور موشک در فضا نیز کوتاه بود. این پرتاب 13متری پس از 15دقیقه برنامه‌ریزی شده به زمین برگشت. مدیر اجرایی Equatorial Launch استرالیا که مرکز فضایی را اداره می‌کند، معتقد است داده‌های جمع‌آوری‌ شده در همین زمان کوتاه به روشن شدن اسرار صورت‌‌های فلکی ستاره‌ای در فاصله ۴۳۰میلیون سال نوری از ما کمک می‌کند. مایکل جونز نیز در این‌باره گفت: محموله این موشک یک دوربین پرتو ایکس بزرگ است که به پدیده‌های مختلف نگاه می‌کند و سعی دارد بخش‌هایی از کهکشان راه شیری و به‌ویژه خوشه ستاره‌ای آلفا قنطورس را ثبت کند.
ناتاشا فایلز، رئیس منطقه شمالی، این پرتاب را به‌عنوان یک لحظه بسیار افتخارآمیز برای استرالیا ستود. استرالیا در چند سال اخیر تلاش‌های فضایی خود را افزایش داده و از یک آژانس دفاعی با تمرکز بر مقابله با جاه‌طلبی‌های روسیه و چین در فضا رونمایی کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید