• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 5 تیر 1401
کد مطلب : 164418
+
-

گزارش‌ امیدآفرین به ملت

رئیسی: تورم اصلاح اقتصادی اخیر درکوتاه‌مدت رفع می‌شود و توزیع عادلانه یارانه‌ها ‌باعث کاهش فاصله طبقاتی می شود

دولت
گزارش‌ امیدآفرین به ملت

رئیس‌جمهور در ششمین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم به مسائل مطرح شده در اجرای طرح عادلانه‌سازی یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی اشاره داشت. به گزارش همشهری‏ سیدابراهیم رئیسی ابراز امیدواری کرد با فروکش کردن آثار اجتناب‌ناپذیر این طرح در ماه‌های آینده، شاهد کنترل تورم و گرانی‌ها در کشور باشیم.  رئیسی در پاسخ سوال مجری برنامه درخصوص ارزیابی اجرایی شدن نظام عادلانه‌سازی توزیع یارانه‌ها پس از یک ماه گفت: تاریخ شروع به‌کار دولت در سوم شهریورماه1400بود. در بودجه1400 مبلغی به نام ارز ترجیحی باقی نمانده بود. ما از مجلس خواستیم تا مبلغ ارز4200تومانی را در اختیار دولت قرار دهند، ولی به فوریت به لایحه ما رأی ندادند. طبیعتا ما باید در همان موقع شرایط اصلاح اقتصادی را آغاز می‌کردیم، اما در آن ابتدا شرایط و مقدمات را فراهم نمی‌دیدیم، لذا ما این 7ماه را با اجازه از مقام معظم رهبری گذراندیم تا از سال1400 عبور کنیم. ایام عید و ماه رمضان فرصت اصلاح نبود. وقتی بودجه سال1401 آمد باید طبق قانون با همان ارز آزاد، کالاهای اساسی را خریداری می‌کردیم. نکته دیگر اینکه شرایط ما در کشور طوری بود که از این ارز استفاده نادرست می‌شد. بخشی از ارز4200تومانی در سفره مردم نبود، دست دلال‌ها و رانت‌خوار‌ها بود. ما باید این ارز را در اختیار تولید قرار می‌دادیم ولی با آن واردات انجام می‌دادیم. گزیده صحبت‌های رئیس‌جمهور را در ادامه می‌خوانید:

جنگ اوکراین باعث تشدید تورم شد
   قیمت‌ها در جهان افزایش پیدا کرده است و بسیاری از کشورهای دنیا تورمی را تجربه می‌کنند که قبلا نداشتند. جنگ اوکراین مزید بر علت شد. کالاهای اساسی از قبل این رویداد گران شده بود ولی جنگ اوکراین مسئله را تشدید کرد. با کمبودی که ایجاد شده است تأثیر آن در بازار نمایان  است. ما شاهد قاچاق کالاها به کشورهای همسایه بودیم، ازجمله عراق و افغانستان. گزارش‌هایی که به ما می‌رسید این بود که بازار آنها را بیشتر کالاهای ما پر می‌کنند. البته اینکه ما صادر‌ کنیم خوشحال می‌شویم ولی اینکه قاچاق شود به نفع کشور نیست.

رکورد تورم 60درصدی دولت قبل
   کشور با ادامه ارز ترجیحی با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شد. ما کشور را در شرایطی تحویل گرفتیم که تورم ماهانه 60درصدی و کسری بودجه 480هزار میلیارد تومانی داشتیم.  اگر رشد پایه پولی و استقراض از بانک مرکزی ادامه پیدا می‌کرد ما شاهد تورم زیادتری می‌شدیم. ما تا قبل از اجرای عادلانه‌سازی موفق شده بودیم شرایط اقتصادی را کنترل کنیم. آنچه از تورم به‌خاطر عادلانه‌سازی ایجاد می‌شود ظرف مدتی آثارش از بین خواهد رفت. اما اگر ما رشد نقدینگی ایجاد کنیم برای سال‌ها باقی می‌ماند. مردم می‌بینند برخی کالاها گران شده که جزو کالاهای مشمول یارانه نبودند. باید دلیل گرانی را اتحادیه‌های صنفی و سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده اعلام کند. محاسبه حقوق گمرکی و افزایش قیمت مواداولیه برخی از علت گرانی‌ها بوده است. لایحه دوفوریتی تنظیم کردیم که برخی افزایش‌ها سال بعد انجام شود و چند عامل تورمی را در یک سال اجرا نکنیم.
45درصد منابع نفتی در اختیار دولت است
   40درصد درآمد نفت در اختیار صندوق توسعه ملی قرار می‌گیرد. امسال نخستین سال است که ما از مقام معظم رهبری استجازه برای استفاده از این منابع نگرفتیم. 15درصد نیز صرف نوسازی صنایع نفتی می‌شود. 45درصد منابع نفت نیز طبق قانون دراختیار دولت است.
یکی از فواید این کار(عادلانه‌سازی یارانه‌ها) که انجام شده در راستای ریشه‌کنی فقر مطلق است. من به برخی روستاها رفتم که می‌گفتند تنها با یارانه امورات را می‌گذرانند که الان یک خانواده بیش از 2میلیون تومان می‌گیرند. ما امیدواریم این فاصله طبقاتی را بهبود ببخشیم. عادلانه‌سازی یارانه‌ها حتما گامی در جهت کاهش فاصله طبقاتی است.
وقتی می‌گوییم حمایت از تولید شود، باید منابع سمت تولید برود و این از واردات بی‌رویه جلوگیری می‌کند. اگر بخش خصوصی با حمایت و نظارت دولت کالاهای اساسی را تولید کند فواید عادلانه‌سازی یارانه‌ها مشخص خواهد شد. وضعیت اعتراضات یارانه تا قبل از پرداخت مرحله سوم مشخص می‌شود.

توضیح درباره دهک‌بندی‌های یارانه‌ای
   یک عده کسانی بودند که تا به حال هیچ یارانه‌ای نمی‌گرفتند. یک عده که حدود 2.5میلیون نفر هستند، درخواست تخصیص یارانه دارند. تعداد‌ قابل توجهی یارانه گرفته‌اند. عده سوم کسانی هستند که یارانه‌شان قطع شده است. اینها بررسی شده‌اند. تعداد قابل توجهی از اینها نیز یارانه گرفته‌اند. تا قبل از یارانه بعدی حتما باید وضعیت آنها مشخص شود. به وزارتخانه‌ها و دفاتر استانی گفته‌ام که وضعیت افراد حتما مشخص شود. البته بعد از مرحله سوم نیز با تغییر شرایط خانواده‌ها ظرفیت اعتراض باقی می‌ماند. ما تا زمانی که وضعیت کالابرگ الکترونیک قطعیت پیدا نکند، حتما شرایط نقدی را ادامه می‌دهیم.

ارز ترجیحی دارو و نان حذف نمی‌شود
   دارو باید به طرف بیمه‌ها برود. زیرساخت ما در بیمه‌ها کامل نیست و تا آن زمان ارز ترجیحی را قطع نخواهیم کرد. قاطع می‌گویم تا وقتی که بیمه‌ها فعال نشوند تا نظام روشنی در رابطه با توزیع دارو داشته باشیم با همین وضع فعلی ادامه پیدا می‌کند. درخصوص نان، قیمت تغییری نخواهد کرد تا وقتی که اطمینان حاصل کنیم که طرح آزمایشی ما در قزوین و زنجان و چند استان دیگر کاملا می‌تواند پاسخگوی نیاز ما باشد. گزارش‌های ما نتایج خوبی را نشان می‌دهند و طرح آزمایشی نتیجه خوبی داده است.

تخلفات اجاره‌بها به قوه قضاییه می‌رود
   کشور ما به سالی یک میلیون مسکن نیاز داشت. این کار انجام نشد و عقب‌ماندگی جدی داریم. من ابتدا در انتخابات اعلام کردم که باید سالی یک میلیون مسکن بسازیم. کار شروع شده و دارد در استان‌ها دنبال می‌شود. برخی استان‌ها باید سریع‌تر حرکت کنند تا به وعده‌مان برسیم. اما نسبت به مالیات خانه‌های خالی باید سامانه مربوطه فعال می‌شد که متأسفانه با تأخیر مواجه شد.
 الان در دولت دارد کار به سرعت دنبال می‌شود. این سامانه فعال شده  و تأخیر رفع شده است. اما ما حتما در رابطه با اجاره باید اقدام کنیم. در دنیا اساس عرضه و تقاضاست ولی وقتی وضعیت اینگونه است دولت نمی‌تواند مداخله نکند تا به مستأجران ظلم شود. ما کار را به سران 3قوه بردیم و تصویب کردیم میزان اجاره‌بها همانند زمان کرونا بیش از 25درصد افزایش نیابد.
برای این هم ضمانت اجرایی گذاشتیم تا اگر تخلف شد مورد پیگیری قوه قضاییه قرار گیرد. الان بازار تعدیل شده است.

20درصد رشد تجاری در 3ماه داشتیم
   رشد تجاری ما مثبت شده است. ما تبادل تجاری با کشوری مثل امارات داریم که 8درصد رشد اقتصادی دارد. ما با 18کشور در اطراف خودمان قرارداد صادرات خدمات فنی مهندسی داریم که بیش از 2.5 میلیارد دلار بوده است. قطاری که از قزاقستان به ترکمنستان و ایران آمد و به اروپا رفت، یا قطاری که از چین در حرکت است و از ایران به اروپا می‌رود سهم ما در ترانزیت منطقه را افزایش می‌دهد. در 3ماهه اول امسال 20 درصد رشد تجاری داشتیم. روابط ما با تاجیکستان چندبرابر شده است. صادرات نفت ما نیز در شرایط خوبی به سر می‌برد.

وسط مذاکرات قطعنامه صادر نمی‌کنند
   تحریم‌ها هرچه سریع‌تر باید رفع شود چون ظالمانه است و از ابتدا نیز به ملت همین مسئله را عرض کردم. اروپا و آمریکا نقض پیمان کردند و من اعلام کردم که باید به انجام تعهد برگردند. ما مسیر رفع تحریم ها را دنبال خواهیم کرد اما دولت به دنبال خنثی سازی تحریم ها نیز هست.  
ما باید گام‌هایی در جهت رشد اقتصادی برداریم که با افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و افزایش بهره‌وری انجام می‌گیرد. ما شرکت‌های بزرگی داریم که می‌تواند پیشران اقتصادی ما باشد. این شرکت‌ها دارند 17میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند. بانک‌ها نیز باید نقدینگی را سمت تولید ببرند که مجموعه آزادگان جزو آن است. کار سوم بخش خصوصی است. ما با بخش خصوصی جلسات متعددی داشتیم تا در همه حوزه‌ها به میدان بیایند و به پروژه‌های نیمه‌تمام کمک کنند. بخش چهارم مربوط به نهادهای انقلابی ازجمله بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام است. زمینه سیاستگذاری خارجی فراهم شده است که از 10میلیارد دلار تا 20میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری برنامه‌ریزی شده است.

مکث
نظام پرداخت باید در کشور عادلانه شود

رئیس‌جمهور درباره تعیین تکلیف حقوق و دستمزدها گفت: قبل از دولت سیزدهم بحث حقوق و دستمزدها چه نسبت به کارکنان و کارگران و بازنشستگان مطرح بوده است و افراد خودشان را با هم مقایسه می‌کردند. این اشکالی است که وجود داشته و من تاکید کرده‌ام که حتما باید پرداخت عادلانه صورت گیرد. نظام پرداخت باید در کشور عادلانه شود. بعضی فکر می‌کنند من اطلاع ندارم. من اطلاع دارم و به دنبال رفع این تفاوت‌های نابحق هستم. اگر عزیزان جایی جمع می‌شوند بدانند پیام‌شان به من می‌رسد. اقشار مختلف توجه داشته باشند که نگاه ما در دولت مربوط به همه حقوق‌بگیران است. ما باید بررسی کنیم تصمیم‌مان چه آثاری بر سایر بخش‌ها دارد. می‌گویند وضعیت ما چه می‌شود؟ تغییر وضعیت در دستور کار مجلس و دولت است ولی باید به نحوی صورت گیرد که شاهد افزایش هزینه نباشیم. اگر هزینه دولت افزایش پیدا کند شاهد آثار تورمی خواهیم بود. به اقشار مختلف می‌گویم مسئله حقوق و دستمزدهای شما مورد توجه ماست. ما دنبال عادلانه‌سازی نظام پرداخت‌ها هستیم. به نمایندگان مجلس هم می‌گویم کاری کنیم که دولت پرهزینه نشود. چه باید کنیم که کارمند، معلم، استاد و کارگر درآمد خوبی داشته باشند و هزینه‌ ما هم کنترل شود؟ ما اگر مدیریت منابع و مصارف کنیم تورم مهار می‌شود. ما به هیچ عنوان راضی نمی‌شویم که یک ریال به حقوق کسی ظلم شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید