• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 2 تیر 1401
کد مطلب : 164147
+
-

آیینه عبرت

چهره روز
آیینه عبرت

مسکن مهر، 5دولت را به چشم دیده و اگرچه در دوره‌های مختلف، مسئولانی خبر از مختومه شدن پرونده آن دادند، اما هنوز قریب به 80هزار واحد نیمه‌کاره در قالب این طرح در شهرهای جدید باقی‌ مانده که باید تعیین‌تکلیف شود.
این آمار را علیرضا جعفری، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ارائه کرده و البته خبر از تمهیداتی برای نهایی کردن کار این واحدها داده است؛ اما فارغ از اینکه این 80هزار واحد چرا با گذشت حدود 14سال از آغاز طرح مسکن مهر، هنوز نیمه‌کاره و ناقص هستند، این هشدار را باید در قبال نهضت ملی مسکن جدی گرفت که عواملی قادر است نهضت خانه‌سازی را نیز برخلاف هدف‌گذاری‌های قانون جهش تولید مسکن به همان سمت و سویی ببرد که طرح مسکن مهر را برد.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید به ایسنا گفته است: ۸۰هزار واحد مسکن مهر نیمه‌کاره در شهرهای جدید قرار دارد که حدود ۴۰هزار واحد آن تکمیل شده؛ اما به‌دلیل نبود خدمات و انشعابات، قابل بهره‌برداری نیست. ۴۰هزار واحد نیز اصلا تکمیل نشده که بنا به تأکید رئیس‌جمهور مبنی‌بر تسریع در اجرای مسکن مهر، متعهد به اتمام آن هستیم. او عواملی مانند رشد قیمت مصالح ساختمانی و تأثیر تحولات اقتصاد کلان بر هزینه ساخت‌وساز پروژه‌های مسکن مهر را مهم‌ترین موانع تکمیل مسکن مهر عنوان کرده است. اگرچه اثرگذاری این عوامل در نهضت ملی مسکن به‌واسطه عقد قرارداد بر مبنای هزینه واقعی ساخت حذف شده اما در مقابل باید به فشار مالی متقاضیان توجه کرد که در ابتدای کار با وعده احداث مسکن با متری 2، 3میلیون تومان ثبت‌نام کرده‌اند و اکنون حرف از هزینه بالای 8میلیون تومان برای احداث هر مترمربع زیربنای مسکونی است.
متقاضیان نهضت ملی دل‌خوش به این بودند که 3 تا 4 آورده 40میلیون تومانی واریز می‌کنند و با کمک وام بانکی خانه‌دار می‌شوند اما حالا پروانه اصلانی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از آورده 350میلیون تومانی متقاضیان صحبت می‌کند. فرصت‌ها مانند ابر می‌گذرند و اهمال‌کاری در احداث مسکن دولتی به رشد هزینه‌ها و ریزش متقاضیان واقعی مسکن دامن می‌زند.

این خبر را به اشتراک بگذارید