• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 1 تیر 1401
کد مطلب : 164057
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/yP03W
+
-

جهاد تبیین بر محور اخبار خوب

یادداشت
جهاد تبیین بر محور اخبار خوب

مصطفی قربانی؛ کارشناس مسائل سیاسی

با توجه به وضعیت اقتصادی-معیشتی کشور در شرایط کنونی، تأثیرپذیری و درواقع، آسیب‌پذیری ذهنی-روانی جامعه ایران از عملیات روانی-رسانه‌ای دشمنان بالا‌ست. به‌عبارت دقیق‌تر، با توجه به حجم و گستره مشکلات اقتصادی-معیشتی از یک‌سو و تمرکز دشمنان بر جنگ شناختی در مقابل دولت و مردم ایران و همچنین، ضعف در نظام اطلاع‌رسانی و قدرت رسانه‌ای-اقناعی ازسوی دیگر، سبب شده تا پژواک اخبار و رویدادهای منفی و نشانگر ضعف در حوزه عمومی کشور بیش از اخبار و رویدادهای مثبت باشد. حتی می‌توان گفت که به سبب حضور پرقدرت عوامل فوق، گاهی اخبار خوب و اقدامات امیدبخش و ناظر به حل مشکلات کشور، چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
از جمله اخبار خوبی که در این زمینه می‌توان به آنها اشاره کرد که با وجود اهمیت، اتفاقا چندان مورد توجه افکارعمومی قرار نگرفت، پرتاب ماهواره به فضا، ساخت نفتکش در داخل کشور و فروش آن به ونزوئلا و تکمیل کریدور شمال‌- جنوب و آغاز ترانزیت تمام ریلی قطار کانتینری قزاقستان از مسیر ایران و... است.
این در حالی است که تکمیل این کریدور بعد از 22سال صورت گرفته است یا اینکه با وجود پیشرفت‌های کشور در حوزه فضایی و پرتاب ماهواره، اما در سال‌های اخیر، این اقدام متوقف شده بود. با این حال، با روی کار آمدن دولت جدید، از‌سر‌گرفتن و توسعه فعالیت در حوزه فضایی مورد توجه جدی قرار گرفت.
همان‎گونه که در بالا اشاره شد، با وجود اهمیت این اخبار و اقدام‎ها و امیدبخش‌بودن آنها و مواردی از این دست، اما با رسانه‌ای‌شدن، این اقدام‎ها آنگونه که باید و شاید از جانب افکارعمومی مورد توجه قرار نگرفته و در یک کلام، جایگاه متناسب با اهمیت‌شان را در حوزه عمومی پیدا نکرده‌اند.
علاوه بر عوامل سه‌گانه‌ای که در بالا به آنها اشاره شد، یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری این وضعیت، عدم‌آگاهی افکارعمومی از برنامه دولت برای ایجاد تحول اقتصادی است. درواقع، افکار عمومی اکنون نمی‌داند که تکمیل کریدور شمال- جنوب در راستای چه راهبرد کلانی است و چه نسبتی با حل مشکلات آنها دارد.
شبیه همین وضعیت یا قضیه در موارد مشابه ازجمله مواردی که در بالا اشاره شد، وجود دارد؛ یعنی افکارعمومی نمی‌‌تواند میان اقدامات تحولی دولت با حل مشکلات و مسائل زندگی روزمره خود ارتباط برقرار کند. به همین دلیل است که نه‌تنها از اقدامات تحولی دولت به وجد نمی‌‌آید، بلکه به‌راحتی آنها را به فراموشی می‌سپرند. برای رهایی از این وضعیت، جهاد تبیین نسخه‌ای است که دوا‌ست. در جهاد تبیین با این محور باید به چند نکته مهم توجه شود؛
1- دولت در چه شرایطی اداره کشور را برعهده گرفت.
2- برنامه دولت برای ایجاد تحول اقتصادی چیست؟ سرفصل‌های این برنامه کدامند؟
3- دولت تاکنون برای بهبود وضع موجود و ایجاد تحول اقتصادی چه اقداماتی انجام داده‎است؟
4- اگر دولت جدید اقدامات تحولی را انجام نمی‌داد، اکنون وضع کشور چگونه بود؟
چنانچه به این سؤال‌ها پاسخ داده شود، می‌توان امیدوار بود که ضمن تبیین منطق برنامه‌ها و اقدامات دولت، افکارعمومی نسبت به اقدام‌های دولت امیدوارتر شود و جنگ شناختی دشمن را پس بزند. البته ناگفته پیداست که در خط مقدم این اقدام‎های تبیینی، دستگاه اطلاع‌رسانی دولت و مسئولان دولتی قرار دارند که بایستی با استفاده مناسب از ابزار رسانه و تبیین، بتوانند پیام‌آور امید و آینده روشن برای جامعه باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید