• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 1 تیر 1401
کد مطلب : 164040
+
-

تقاضای کاذب عامل گرانی خودرو است

وزارت صنعت با بیان اینکه خودرو به‌دلیل شکاف قیمت بازار و کارخانه به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است عامل رشد قیمت خودرو را تقاضاهای غیرواقعی دانست.
به‌گزارش همشهری، به‌دنبال انتشار گزارشی در روزنامه همشهری با عنوان «معرفی متهم گرانی خودرو» وزارت صنعت با ارائه توضیحاتی اعلام کرد: تغییرات قیمت خودرو هم‌اکنون به‌دلیل نوسانات تقاضای بازار است که در حوزه خودرو عمدتا تقاضای غیرواقعی و ناشی از شکاف قیمت کارخانه و بازار است، از طرفی با توجه به فاصله قیمتی ایجاد شده بین قیمت کارخانه و بازار، خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل و این امر موجب هجوم حجم سنگینی از نقدینگی به این صنعت و توامان رشد بی‌رویه قیمت خودرو شده است.از این‌رو بازار خودرو همانند سایر بازارها از نوسانات ایجاد شده در بازارهای پیشرو به‌شدت تأثیر پذیرفته و بخش قابل توجهی از نوسانات قیمت خودروها مربوط به این مسائل ازجمله نرخ ارز، نرخ نهاده‌های تولید، تورم و... است.
وزارت صنعت تأکید کرده است: البته افزایش قیمت ناشی از اثرات روانی رایج افزایش قیمت با شروع هر سال و نیز انتظارات مرتبط با احیای برجام و جو‌سازی‌ رسانه‌های معاند نیز در این امر بی‌تأثیر نیست، علی ایحال و به‌منظور جلوگیری از افزایش قیمت‌ها برنامه افزایش عرضه خودرو توسط خودروسازان و وزارت متبوع تدوین و در حال اجراست. وزارت صنعت همچنین توضیح داده است: براساس برنامه تولید خودروسازان و آمارهای موجود و با عنایت به کاهش چشمگیر میزان خودروهای کف (ناقص)، عرضه خودرو مطابق فرامین ریاست‌جمهوری افزایش قابل توجهی داشته است. با این حال وزارت صمت از کلیه ابزارهای تحت اختیار خود برای مدیریت بازار و کاهش قیمت استفاده خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید