• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 1 تیر 1401
کد مطلب : 164044
+
-

فروش نان تا پایان تیر هوشمند می‌شود

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه برای توزیع نان با دستگاه‌های کارتخوان هوشمند، به ۸۳ هزار دستگاه از این نوع کارتخوان‌ها نیاز است، گفت: پیش‌بینی می‌شود حداکثر تا یک ماه دیگر یعنی تا پایان تیرماه این طرح در کل کشور به مرحله اجرا درآید.به گزارش همشهری، اجرای طرح هوشمندسازی نان برای نخستین‌بار به‌صورت آزمایشی در زنجان ‌آغاز شد. مجری طرح هوشمندسازی نان وزارت اقتصاد است و قرار شد طرح ابتدا به‌صورت آزمایشی برای شناسایی آسیب‌ها و خلاءهای احتمالی اجرایی شود تا مشکلات احتمالی طرح برطرف شود. دولت در تلاش است از این طریق زیرساخت‌های اطلاعاتی لازم را در مورد عرضه و تقاضای نان به‌دست بیاورد تا ازاین طریق هم یارانه نان را به‌صورت هدفمند به مردم اختصاص دهد و هم مانع قاچاق آرد به خارج از کشور شود. با این حال برای اجرای این طرح باید کارتخوان‌های هوشمند در نانوایی‌ها نصب شود تا دولت بتواند به اهداف مورد نظر دست پیدا کند.این طرح هم‌اکنون در زنجان، قزوین، چهارمحال و بختیاری، فارس و تهران و چند شهر دیگر اجرایی شده است. و حالا آنطور که مقامات مسئول در وزارت جهادکشاورزی می‌گویند تا پایان تیر با نصب کارتخوان‌های جدید درکل کشور اجرا خواهد شد. طبق گفته دولت فرایند خرید نان مانند سابق است. یعنی خریدار کارت می‌کشد تعداد مورد نیاز خود را انتخاب و پرداخت از کارت بانکی انجام می‌شود.

هوشمندسازی تا پایان تیرماه
او در پاسخ به این سؤال که هوشمندسازی نانوایی‌ها در کشور چه زمانی به پایان می‌رسد، گفت: هوشمندسازی نانوایی‌ها که در آن به تعداد نان‌های خریداری شده یارانه به‌حساب نانوا پرداخت می‌شود تا پایان تیرماه در کل کشور اجرایی خواهد شد، اما هنوز یارانه نانوایی‌های سنتی برقرار است و قرار نیست فعلا افزایش قیمتی در نان انجام شود. قربانی در مورد جزئیات این هوشمندسازی هم گفت: در کل کشور 83هزار پوز باید نصب شود که 2هزارتای آن در تهران خواهد بود که از روز گذشته به نانوایی‌های سنتی‌پز داده شده است. به‌گفته او با توجه به اینکه سرعت نصب دستگاه‌های کارتخوان در استان‌های زنجان، گلستان، فارس و قزوین افزایش یافته و اکنون نیز به تهران رسیده، نشان می‌دهد خطاهای این طرح مشخص و رفع شده است. معاون امور اقتصادی وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: اشکالاتی هم در هوشمندسازی نانوایی‌ها وجود داشت. اینکه شماره ملی فقط سرپرستان خانوار و یا سایر خانواده‌ها هم محاسبه می‌شود و یا امکان استفاده یک نانوا از چندین کارت برای بیشتر نشان دادن فروش نان، همه این اشکالات برطرف شده است. او تأکید کرد: با اجرای هوشمندسازی فروش در نانوایی‌ها، چندنرخی در نان به پایان می‌رسد، نشت یارانه وجود نخواهد داشت، قاچاق حذف می‌شود و کیفیت نان افزایش خواهد یافت.

تعداد خرید محدودیت ندارد
قربانی در پاسخ به این پرسش که آیا در طرح هوشمند‌سازی‌  محدودیتی برای خرید نان وجود دارد، گفت: فرایند خرید نان همانند روال گذشته با کارت بانکی اشخاص انجام می‌شود یعنی خریدار با کشیدن کارت بانکی که متصل به کد ملی است، تعداد نان انتخاب می‌کند و عملیات پرداخت بانکی صورت می‌گیرد با این تفاوت که بخشی از هزینه نان از حساب خریدار کسر می‌شود مابقی نیز از محل یارانه به‌حساب نانوایی‌ها واریز می‌شود. معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی گفت: هیچ محدودیتی در تعداد خرید نان وجود ندارد و با کارت بانکی به هر تعدادی که نیاز است می‌توان خرید انجام داد. او با بیان اینکه با اجرای این طرح، یارانه‌ها مستقیم و هدفمند به‌دست مردم می‌رسد و از آرد چند نرخی در بازار و نشت یارانه جلوگیری خواهد شد، افزود: این طرح در جلوگیری از قاچاق آرد و ضایعات نان اثرگذار است و به‌طور حتم خروج آرد برای مصارف غیرانسانی به حداقل می‌رسد. در این طرح به‌دلیل رقابت‌پذیری بین واحدهای نانوایی دولتی کیفیت نان و رضایتمندی مشتری ارتقا می‌یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید