• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 1 تیر 1401
کد مطلب : 164019
+
-

گیاهان را به حمام ببرید

باغ گل
گیاهان را به حمام ببرید

برای اینکه برخی گیاهان در فصول خشک، سالم و سرحال بمانند نیاز به غبارپاشی یا مه‌پاشی دارند تا رطوبت مورد نیاز آنها تأمین شود و خنک بمانند. گیاهانی که برگ‌های آنها حالت پرزی‌شکل دارند مانند بنفشه آفریقایی نیاز به غبارپاشی دارند. اما گیاهان گل‌دار نیازی به این کار ندارند. برای مه‌پاشی باید ظرف اسپری را پر از آب جوشیده سرد شده کرده و آن را از فاصله حدود ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متری به گیاه اسپری کنید، حفظ این فاصله بسیار اهمیت دارد. اگر مه‌پاشی از فاصله نزدیک به گیاه انجام شود قطرات درشت آب روی برگ‌ها باقی می‌ماند و به سبب دیر تبخیر‌شدن، قارچ روی گیاه تولید می‌شود. لک‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها نشان‌دهنده همین موضوع است. بهتر است نوک مه‌پاش در ریزترین حالت ممکن آن قرار داده شود تا آب به‌صورت پودری اسپری شود. افرادی که در مناطق شمالی و مرطوب کشور زندگی می‌کنند چندان نیاز به این کار برای سلامتی گیاهان خود ندارند. گیاهان را زیر نور خورشید مه‌پاشی نکنید، چون قطرات آب در این حالت مانند ذره‌بین عمل می‌کنند و سبب سوختگی برگ‌ها می‌شوند. بنابراین بهترین زمان برای مه‌پاشی گیاهان‌صبح زود یا عصر است. در غبارپاشی زیاده‌روی نکنید زیرا موجب قارچی‌شدن گیاه می‌شود. قهوه‌ای‌شدن برگ‌ها، ‌زردی برگ‌ها، خشک‌شدن برگ‌ها، ‌ریزش جوانه‌ها قبل از باز‌شدن، پژمرده‌شدن گل‌ها قبل از باز‌شدن و پژمرده‌شدن برگ و شاخه گیاه ازجمله علائم کمبود رطوبت در گیاهان است.

جایگزین‌های مه‌پاشی
درست کردن جزیره: به جای مه‌پاشی گیاهان، می‌توانید از جزیره استفاده کنید. به این ترتیب که برای تامین رطوبت گیاه در زیرگلدانی آب بریزید و چند سنگریزه را درون آن بیندازید. سپس گلدان را روی سنگریزه‌ها قرار دهید. با این کار ریشه گیاه مستقیم در آب قرار نمی‌گیرد و نمی‌پوسد و از طرفی هم رطوبت آن تامین می‌شود. همچنین می‌توانید یک ظرف آب هم کنار گیاه رطوبت‌دوست قرار دهید تا با تبخیر آب آن در طول روز رطوبت گیاه تامین شود.
استفاده از دستگاه رطوبت‌ساز: دستگاه رطوبت‌ساز گیاهان بسیار کوچک و بدون سر و صداست که با این دستگاه‌ها هم می‌توان رطوبت محیط را تأمین کرد.
حمام‌بردن گیاهان: روی سطح گلدان را با یک نایلون بپوشانید تا آب زیادی وارد خاک نشود سپس با دوش حمام برگ‌ها را آبپاشی کنید. با این کار هم رطوبت گیاه تامین و هم برگ‌ها شسته می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید