هتل را با خودتان ببرید
درباره بازار رو به رونق کمپرهایی که در جادهها جلوه گری میکنند
سحر جعفریان - روزنامه نگار
2نگهبان یکی جوان و تنومند و دیگری پیر و خمیده از لای 2لنگه در بزرگ و فلزی پارکینگی نهچندان محصور به دیوارهای بلند و محکم بیرون میآیند. در همین وقت سگهایی سیاه با زبانهایی بیرون افتاده که کمی عقبتر به ستونی چوبی بسته شدهاند نیز نمایان میشوند. خودروهایی از فولکس تی2، 3 و 4، غزال، کاروان سایپا، پیکاپ کامیونت آمیکو، فیات دوکاتو، ایویکو دیلی، کاریزان، ون وانا، کامیونت فورس و چندتایی دیگر که از دور چندان آشکار دیده نمیشوند، تنگ هم به ردیفهای عمودی متوقفند. چند نفری هم که لباس کار بر تن دارند و آچار و پیچگوشتی بهدست میچرخانند داخل و اطراف برخی از همان خودروها مشغول به کارند. کریم، نگهبان جوان، پیش میآید: «امرتان؟» مهمانان ناخوانده به قرار 2مرد و 3زن از قصدشان برای خرید کمپر (خودروی مسافرتی و مجهز به انواع امکانات رفاهی) میگویند. حاجتقی، نگهبان پیر بهراحتی پذیرای آنها نمیشود: «با کی هماهنگ کردید؟» کمی بعد با گرفتن نمره تلفن صاحب پارکینگ و تأکید او برای ورود مهمانان به پارکینگ، 2لنگه در بزرگ و فلزی از هم بازتر میشوند. اینجا یکی از دهها پارکینگ و شرکت ارائهدهنده خدمات کمپراز طراحی ایده تا ساخت، تجهیز، تعمیر، خرید، فروش و اجاره خودروهای ویژه سفرهای داخلی و خارجی است.
کمپرهای کنجی و کاروانهای دوطبقه
کریم، مسئول راهنمایی مهمانان که حالا مشخص شده مشتری هستند بهسوی کانکسهای کارمندنشین انتهای پارکینگ میرود. از پرحرفی است که سؤالات نپرسیده را پاسخ میدهد: «تابلوی ورود ممنوع را ببینید؛ اینجا هر کسی را راه نمیدهند. حق هم دارند، خب به هر حال کلی ماشین با کلی تجهیزات میلیونی و میلیاردی انبار شده! برای همین هر قدم یک دوربین کاشتهاند!» بنای سکوت ندارد که پیش از مدیر داخلی، خدمات پارکینگ و شرکت را خط به خط شرح میدهد: «مسافر چه جور سفرایی هستید؟ جادهای یا طبیعتگردی؟ اصلا چه مدل ماشینی میخواید؟ یه نفره یا دو و چند نفره سفر میکنین؟ تجهیزات کامل میخواید یا یه چیزایی معمولی و کار راهانداز؟ البته همه اینا بستگی به جیبتون داره که با چقدر پول پر باشه! یکی هست مثل مشتری هفته پیش که اومد یه ون نارون یکمیلیاردی با کمی تجهیزات خرید و رفت. بعضی مشتریها هم هستن که ساسان (مسئول فروش شرکت) میگه معمولا هر 2، 3ماه درمیون به تورمون میخورن و میان بیچک و چونه یه کمپر لوکس مثل کامیونت جک سند میزنن و میرن که بزنن به چاک جاده.» حاجتقی که از پرحرفی کریم خبر دارد به صدا درمیآید: «پسر کم حرف بزن... بذار یه کاری هم برای واحد اداری بمونه... » انتهای پارکینگ، درست بعد از همه کمپرها، کامیونتی در دو طبقه در حال تجهیز است.
نان روغنی تعمیرکاران و رانندگان اجارهای کمپر
درهای ون کمپر فولکس واگنی قدیمی حالا با همه تجهیزاتی که در اتاقک و گوشه و کنارش جانمایی شده، باز است. محسن برای آخرین بار اتصالات مخازل آب و گاز آن را بررسی میکند. بر سقف آن نیز میثم ایستاده و سایبان برقی فابریک را نصب میکند. صدایی هیجانزده از میان جمع مشتریانی که پشتسر کریم پیش میروند، شنیده میشود: «وای... این ون کمپر رو ببینید... مثل هتل 5ستارهست... اجاق گاز 3شلعه، سینک لعابی و کابینتای چوبی... با این فقط باید رفت جنگل.» صدایی دیگر، محسن را خطاب قرار میدهد: «نون شما تعمیرکارهای کمپر هم رفته تو روغن!» محسن به گفتن «خدا را شکر» بسنده میکند. کریم دوباره به پرحرفی میافتد: «آره بابا... دستمزدشون از بزک کردن یه ماشین کمتر از 10میلیون نیست... . اونوقت ما صبح تا شب نگهبونی میدیم برای 12چوق (12میلیون تومان)... اینکه خوبه؛ بعضی گردشگرا هستن که میان کمپر رو با راننده اجاره میکنن... اون راننده هم برای یکماه به کمتر از 30چوق (30میلیون تومان) راضی نیست... یکیشون هم اونجا نشسته، ببینید... » مشتریان نگاه سوی بهنام که همان راننده کمپرهای اجارهایاست میاندازند؛ رانندهای که مدعی است هر چه جاده خاکی و آسفالت در ایران است، رفته: «قبل از این کار، بومگردی میکردم... . همه تفریحگاهها رو بلدم... . گردشگرا رو مناطقی میبرم که بومیهای اون مناطق ازش بیخبرن!» قیمت کمپرهای این شرکت برای فروش با توجه به نوع خودرو و تجهیزات از فولکس تی2 با تجهیزات مختصر یکمیلیارد تا جکسانری با فول تجهیزات 20میلیارد تومان ثبت شده است. همچنین این شرکت جزو معدود شرکتهایی است که خدمات ویزای مسافرتی ویژه جهانگردی با کمپر نیز ارائه میدهد.
کمپینگ و کمپر؛ مد اجتماعی تا پناه جستن بهطبیعت
«همش کار این آدم معروفهای مجازی است؛ چی میگن بهشون؟! آهان... اینفلوئنسر یا همون بلاگرای سفر که تازگیها هر کدومشون یه ماشین پر از وسایل ریز و درشت انداختن زیر پاشون و از این سر ایران میرن اون سر ایران... یا پادکسترها... اینا بیاثر نیستن... الان یکی، دو ساله که تقریبا هفتهای یکی، دوتا از همین مشتریها دارم که یا اینفلوئنسرند یا فالوئر اینفلوئنسرها که میخوان به تقلید از استایل و فرهنگ اونا بزنن به دل جاده و طبیعت... از حق نگذریم، کسبوکار ما که رونق گرفته.» این را یزدان میگوید که فروشنده لوازم تجهیز کمپر در محدوده پامنار است. خانم میانسالی که ازجمله مشتریهای ثابت فروشگاه یزدان است حین بررسی اجاقگازهای مسافرتی چیده شده روی پیشخوان به لحاظ کیفیت و قيمت، چنین به گفتوگو وارد میشود: «فقط کاش وسط کمپینگ و کمپربازی که خیلی مد شده به محیطزیست آسیب نزنن!» کمی بعد، یزدان همزمان با جابهجایی چند مدل از شیرآلات ویژه کمپرهای تکنفره و دونفره در ویترین کوچک مغازهاش که ارقام قیمتهایشان از 3میلیونو400 تا 9میلیونو500هزار تومان حسابی جلب توجه میکند، سؤالات مشتری دیگری را که پسری جوان و ماجراجوست، پاسخ میدهد: «حتی اگه فنیکار هم هستی و میخوای خودت پا به پای این پیج و سایتهای آموزشی کمپرسازی که اعتبار خیلیهاشون هم معلوم نیست برای تجهیز کمپرت دست به آچار شی بهتره که عقل کنی و از یه متخصص، مشاوره بگیری... سفر کلی خطرات پیشبینی نشده داره که ممکنه به جای تجربه به عبرت تبدیل شن.» پسر جوان که دانشجوی رشته مدیریت جهانگردی است در این وقت ترجیح میدهد به توصیه یزدان کمی جانب احتیاط را بگیرد: «مشاور یا متخصص حرفهای سراغ داری؟» یزدان که پیداست انتظار این سؤال را میکشید سر از ویترین بیرون میآورد: «بله... نه راه دور برو و نه خودت رو خسته کن... . داداش خودم چند ساله که توی این کاره... . تازه تعمیرکار همهجور کمپر هم هست... ؛ شاید حق مشاوره یا دستمزد تعمیراتش یه هوا بالا باشه، ولی خاطرت جمع که کمپرت رو میکنه عینهو خونهات!»
کمپرهای تشریفاتی تجهیزات حرفهای آشپزخانه از کولباکس تا فِر و قهوهسازهایبرقی، امکانات بازی و ورزش، باتری اینورتر و عایقهای آلاستومری (کف، بدنه و سقف) دارند. از این رو، خریدشان از 5تا بیش از 20میلیارد تومان و اجاره روزانهشان از 15 تا 40 میلیون تومان هزینه دربردارد