• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 31 خرداد 1401
کد مطلب : 163969
+
-

اعدام عامل جنایت در حرم رضوی 77روز پس از حادثه

پیگیری
اعدام عامل جنایت در حرم رضوی 77روز پس از حادثه

فردی که در جریان جنایتی خونین در یکی از صحن‌های حرم مطهر رضوی به 3روحانی حمله کرده و موجب شهادت 2نفر از آنها شده بود، 77روز پس از ارتکاب این جنایت در مشهد به دار مجازات آویخته شد.
به‌گزارش همشهری، روز 16فروردین ماه امسال زائرانی که در صحن پیامبر اعظم حرم مطهر رضوی بودند با صحنه عجیب و خشونت باری مواجه شدند. جوانی که یک چاقو در دست داشت با دیدن 3روحانی که از صحن می‌گذشتند به‌سوی آنها یورش برد و هر 3  را به‌شدت مجروح کرد. او در میان نگاه بهت‌زده زائران بالای سر مجروحان ایستاده بود و اجازه نمی‌داد کسی به آنها نزدیک شود. او با چاقوی خون آلودی که در دست داشت تهدید می‌کرد که هیچ‌کس نباید نزدیک شود. تهدیدهای ضارب در حالی ادامه داشت که 3روحانی مجروح دچار خونریزی شدیدی شده بودند و جان‌شان در خطر بود. در این شرایط بود که زائران از یک‌سو و مأموران از سوی دیگر وارد عمل شدند و توانستند ضارب را خلع سلاح و بازداشت کنند.
ساعتی از این حادثه هولناک می‌گذشت و 3مجروح حادثه به بیمارستان منتقل شده بودند که خبر رسید یکی از آنها به‌دلیل شدت جراحات وارده به شهادت رسیده است. یک روز بعد دومین روحانی نیز بر اثر جراحات وارده به شهادت رسید تا شمار قربانیان این حادثه به 2نفر افزایش پیدا کند؛ اما سومین مجروح با تلاش کادر درمان نجات پیدا کرد.
بازجویی‌های اولیه از ضارب که جوانی به نام عبداللطیف مرادی، اهل کشور افغانستان بود، نشان می‌داد که او تحت‌تأثیر افکار تکفیری دست به این اقدام تروریستی زده است. در این شرایط بود که پرونده متهم پس از تکمیل تحقیقات با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب اسلامی مشهد ارسال و متهم محاکمه شد.
در جلسه محاکمه که به ریاست قاضی سیدهادی منصوری برگزار شد ابتدا نماینده دادستان اتهامات متهم را محاربه از طریق کشیدن سلاح (تجرید سلاح) روی مردم به قصد ازهاق نفس و ایجاد رعب و وحشت که موجبات ناامنی در محیط حرم مطهر رضوی را فراهم کرده بود اعلام کرد و خواستار مجازات او شد.
سپس اولیای دم شهدا و روحانی مجروح یک به یک در جایگاه ایستادند شکایت‌شان را مطرح کردند و در ادامه متهم به دفاع از خود پرداخت و گفت: اتهاماتم را قبول دارم. در فضای مجازی فعالیت و بعضی از شبکه‌ها را دنبال می‌کردم و در حرم با کارد به روحانیون حمله کردم. اقدامم خلاف اسلام، سیره صحابه و اشتباه بود و افرادی را که به آنها حمله کردم بی‌گناه بودند. قبول دارم اقدامم تروریستی بوده است.
با پایان دفاعیات متهم و وکیلش ختم جلسه اعلام شد و دادگاه با بررسی محتویات پرونده متهم را گناهکار تشخیص داده و به اعدام محکوم کرد. این رأی با اعتراض متهم به شعبه نهم دیوان عالی کشور ارسال شد اما قضات دیوان نیز رأی دادگاه را تأیید کردند و به این ترتیب صبح دیروز متهم در محوطه زندان مشهد به دار مجازات آویخته شد.
غلامعلی صادقی، رئیس‌کل دادگستری خراسان رضوی در این‌باره گفت: در این پرونده تمامی جهات شرعی و قانونی مورد توجه بود و تمامی فرایندهای قانونی و مراحل دادرسی به‌طور کامل و با رعایت ۳ اصل صحت، دقت و سرعت و انجام تحقیقات در شعبه ‌ویژه بازپرسی، رسیدگی و برگزاری جلسه علنی در دادگاه انقلاب اسلامی مشهد، فرجام خواهی در دیوانعالی کشور، بررسی درخواست عفو نامبرده در کمیسیون مربوطه انجام شد.
او ادامه داد: با گذشت 77روز پس از حادثه، حکم اعدام عبداللطیف مرادی به اتهام محاربه، صبح دوشنبه در حضور جمعی از شهروندان و مسئولان از طریق چوبه دار در محل زندان وکیل‌آباد مشهد اجرا شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید