• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 31 خرداد 1401
کد مطلب : 163964
+
-

مکرون در محاصره چپ‌ها و راست‌های افراطی

جهان‌نما
مکرون در محاصره چپ‌ها و راست‌های افراطی

چپ‌ها و راست‌های افراطی فرانسه در انتخابات پارلمانی به نتایج چشمگیری دست یافتند و اکثریت را از چنگ ائتلاف میانه‌روی «با هم» (Ensemble) به رهبری امانوئل مکرون در آوردند؛ وضعیتی که از سوی رسانه‌های فرانسوی‌زبان به‌عنوان یک شکست برای رئیس‌جمهور فرانسه تعبیر شده است. روزنامه لوموند درباره شکست مکرون در حفظ اکثریت مطلق پارلمان، درحالی‌که برای دومین‌بار به ریاست‌جمهوری انتخاب شده، نوشته که او با «خطر فلج سیاسی» روبه‌روست.
در نتایج نهایی انتخابات که دیروز اعلام شد، ۲۴۵ کرسی از ۵۷۷ کرسی پارلمان به ائتلاف سیاسی تحت رهبری مکرون رسید. ائتلاف مکرون برای حفظ اکثریت مطلق به کسب حداقل ۲۸۹ کرسی نیاز داشت. نتیجه این انتخابات ضربه بزرگی به مکرون به شمار می‌رود. این نخستین‌بار است که طی 3دهه گذشته رئیس‌جمهور فرانسه اکثریت مطلق را در پارلمان از دست می‌دهد. در دوره قبل، مکرون را به‌اصطلاح «هایپر پرزیدنت» می‌خواندند؛ چراکه همزمان قدرت بدون چون و چرا در 2قوه مجریه و مقننه را در دست داشت.
طبق آماری که از سوی خبرگزاری فرانسه منتشر شده، اتحاد احزاب چپ و سبزها، موسوم به ائتلاف «اتحادیه جدید مردمی اکولوژیکی و اجتماعی» به رهبری ژان لوک ملانشن 131 کرسی پارلمان را به‌دست آورد. این نتیجه چپ‌ها را به قوی‌ترین نیروی اپوزیسیون در مقابل امانوئل مکرون تبدیل کرده است. ژان لوک ملانشن که در انتخابات ریاست‌‌جمهوری اخیر هم یکی از 2رقیب اصلی مکرون بود، شکست حزب حاکم در انتخابات پارلمانی را «شکست مکرونیسم» نامید.
حزب راست افراطی مارین لوپن تحت‌عنوان «اجتماع ملی» هم خوش درخشید و با به‌دست آوردن ۸۹ کرسی، در رتبه سوم قرار گرفت. مارین لوپن در انتخابات ریاست‌جمهوری، یک پای دور دوم رقابت‌ها و رقیب اصلی مکرون بود. این حزب در دوره گذشته پارلمان فقط 8کرسی در اختیار داشت و نتایج دیروز، یک اتفاق تاریخی و مهم برای آن به شمار می‌رود. به این ترتیب، حزب اجتماع ملی به سومین حزب قوی در پارلمان تبدیل شده که برای آن منابع مالی و امکانات بیشتری ایجاد می‌کند.
احزاب سنتی محافظه‌کار و متحدان آنها تنها ۶۱ کرسی به‌دست آوردند که برای آنها یک شکست سنگین به شمار می‌رود. حزب جمهوریخواه که در کانون احزاب محافظه‌کار قرار دارد، در انتخابات ریاست‌جمهوری هم نتایج بسیار بدی به‌جا گذاشت.

متحد مکرون چه حزبی خواهد بود؟
نظام سیاسی فرانسه اکنون در معرض آزمونی سخت قرار گرفته و ممکن است با یک بن‌بست سیاسی مواجه شود. مکرون برای پیشبرد سیاست‌ها و برنامه‌های خود باید به‌دنبال شرکایی در پارلمان فرانسه باشد. احزاب چپ و راست افراطی که پس از نتیجه انتخابات به میزان قابل توجهی قدر‌ت گرفته‌اند، احتمالا بر نفوذ بیشتر پافشاری خواهند کرد و مسیر مخالفت با طرح‌های مکرون را در پیش خواهند گرفت.
در این میان، احزاب محافظه‌کار می‌توانند با ائتلاف با حزب حاکم، مکرون را از بن‌بست سیاسی نجات دهند. این تنها نقطه امید این احزاب برای ادامه حیات در فضای سیاسی فرانسه است. حزب جمهوریخواه در گذشته، دومین قدرت مطرح سیاسی فرانسه به شمار می‌رفت. این حزب با احتساب کرسی‌های متحدان راست‌گرا و میانه‌روی خود یعنی اتحاد دمکرات‌ها و مستقل‌ها می‌تواند روی ۷۰کرسی حساب باز کند.
درحالی‌که کریستیان ژاکوب، رهبر حزب جمهوریخواه می‌گوید همچنان جمهوریخواهان در صف اپوزیسیون باقی خواهند ماند، ژان فرانسوا کوپه از دیگر چهره‌های سرشناس این جریان سیاسی از احتمال توافق با امانوئل مکرون در تشکیل کابینه خبر داده است. او گفته که نجات فرانسه اکنون وظیفه راست‌گرایان جمهوریخواه است.

برنامه‌های احزاب چه می‌گویند؟
الیزابت بورن، نخست‌وزیر فرانسه که به‌تازگی از سوی مکرون برای این سمت انتخاب شده، درباره اولویت‌های دولت آینده به تقویت قدرت خرید فرانسوی‌ها، تلاش برای اشتغال‌زایی، افزایش امکانات آموزشی، تقویت نظام سلامت و تلاش برای جلوگیری از تغییرات زیست‌محیطی سخن گفته است. ازجمله برنامه‌های مکرون افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۵ است که اکنون با مخالفت سخت ائتلاف چپ‌ها روبه‌روست. ملانشن اعلام کرده که قصد دارد سن بازنشستگی را از ۶۲ به ۶۰ سال کاهش دهد. او افزایش ۱۵درصدی حداقل دستمزدها را نیز ازجمله برنامه‌های خود اعلام کرده است. مکرون ناچار به تغییر ترکیب کابینه است. از یک طرف باید نظر حزب جمهوریخواه را تامین و از سوی دیگر باید برای عبور از سد پارلمان در رأی اعتماد به وزرا، نظر ائتلاف چپ‌ها را هم لحاظ کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید