• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 31 خرداد 1401
کد مطلب : 163963
+
-

روسیه ‌تأمین‌کننده اصلی نفت چین شد

داده‌های گمرک چین نشان می‌دهد میزان صادرات نفت روسیه به چین در بحبوحه جنگ اوکراین 55درصد افزایش داشته است

رویداد
روسیه ‌تأمین‌کننده اصلی نفت چین شد

گزارش جدید گمرک چین نشان می‌دهد واردات نفت خام این کشور از روسیه نسبت به سال گذشته افزایشی 55درصدی داشته است. به این ترتیب روسیه به جای عربستان سعودی به اصلی‌ترین تامین‌کننده نفت چین تبدیل شده است. همزمان، پالایشگاه‌های چینی از درگیری روسیه در جنگ اوکراین و تحریم‌های غرب علیه این کشور نهایت استفاده را برده و تخفیف‌های کلانی از روسیه دریافت می‌کنند. براساس آمار جدید اداره کل گمرک چین، واردات نفت از روسیه از مسیر خط لوله سیبری-پاسیفیک شرقی و حمل‌ونقل دریایی به 8.42میلیون تن رسیده است. حجم نفت وارداتی به چین از طریق کشتیرانی تقریبا 2میلیون بشکه در روز تخمین زده شده است، یعنی یک چهارم بیشتر از واردات نفت در 2ماه گذشته.
چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام در جهان است. شرکت‌های چینی ازجمله بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های چینی مانند سینوپک و شرکت نفت ژنهوآ به طمع تخفیف‌های قابل توجهی که روسیه پس از تحریم‌های اقتصادی گسترده برای فروش نفت خود درنظر گرفته، میزان خرید نفت از روسیه را به‌شدت افزایش داده‌اند. تخفیف بیش از 30درصدی به روسیه کمک کرده تا با وجود تحریم‌های اقتصادی بتواند ورود پول به خزانه‌ خود را حفظ کند. به گزارش نیویورک‌تایمز، درآمد روسیه از محل صادرات نفت در ماه گذشته حدود 20میلیارد دلار بوده است. افزایش قیمت نفت هم در تقویت ورود پول به جیب روسیه بی‌تأثیر نبوده است. طی 12ماه گذشته قیمت نفت افزایشی 60درصدی داشته و روز دوشنبه قیمت جهانی آن به 112دلار رسید.
بخشی دیگر از افزایش خرید نفت چین از روسیه هم به رویکرد محتاطانه چین نسبت به بحران اوکراین و وعده دولت چین به حمایت از روسیه بازمی‌گردد. عربستان سعودی اکنون دومین تامین‌کننده بزرگ نفت چین محسوب می‌شود. میزان واردات نفت از عربستان در ماه گذشته 9درصد افزایش یافته و به 7.82میلیون تن، یا 1.84میلیون بشکه در روز رسیده است. داده‌های گمرک چین همچنین نشان می‌دهند این کشور ماه گذشته 260هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید