• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 31 خرداد 1401
کد مطلب : 163924
+
-

دولت گام نخست را برداشت

فروش هوشمند نان در پایتخت‌

نان
فروش هوشمند نان در پایتخت‌

دولت سرانجام گام نخست برای اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان را در استان تهران برداشت و با این گام انتظار می‌رود در تیرماه عرضه و فروش نان در همه نانوایی‌های سراسر کشور هوشمند شود. دیروز معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران از اجرای مرحله اول طرح هوشمند‌سازی‌ یارانه آرد و نان از امروز در استان تهران خبر داد و گفت: اجرای این طرح درکشور، از هدررفت سالانه بیش از حدود 4‌میلیون تن نان و قاچاق گسترده آرد یارانه‌ای جلوگیری خواهد‌کرد. 
حشمت‌الله عسگری با اشاره به نصب 6800کارتخوان در نانوایی‌های استان تهران از دستگاه‌های اجرایی خواست با تشدید گشت‌های بازرسی، مانع از هرگونه سوءاستفاده و تخلف شوند. وی با اشاره به عدم‌تغییر قیمت نان در سال‌جاری افزود: قیمت نان همان نرخ مصوب سال 1400است و هرگونه افزایش خارج از مصوبه، غیرقانونی است و با متخلفان برخورد خواهد شد.
به گزارش همشهری، هرچند تهران پنجمین استان کشور است که در آن طرح دولت موسوم به هوشمندسازی یارانه آرد و نان اجرا می‌شود اما به‌نظر می‌رسد نتیجه اجرای این طرح در استان‌های دیگر مطلوب بوده که دولت تصمیم به اجرای آن در استان تهران گرفته و پس از آن دیگر استان‌ها با سرعت بیشتری شاهد اجرای برنامه تغییر شیوه یارانه نان و آرد خواهند شد. زنجان، قزوین، فارس و گیلان 4استان ایران هستند که پیش از این طرح یادشده در آن به اجرا گذاشته شده و خبرها حکایت از اجرای طرح در استان همسایه تهران یعنی البرز دارد. با اجرای این برنامه نه‌تنها قیمت نان افزایش پیدا نمی‌کند بلکه دولت فروش آرد به قیمت دولتی را به نانوایی‌های استان تهران متوقف می‌کند و به جای آن نانوایان به میزان فروش نان در قالب دستگاه‌های کارتخو‌ان نان‌فروش، پولی دریافت می‌کنند که با آن باید پول آرد را پس از مدتی بپردازند. براساس این طرح مردم تعداد نان درخواستی خود را در کارتخوان‌های هوشمند ثبت و کارت می‌کشند و از حساب خریدار همان نرخ معمولی نان کم می‌شود. این کارتخوان به این دلیل نصب می‌شود که دولت می‌خواهد جلوی فروش آزاد آرد یا قاچاق آن را بگیرد و بداند که هر نانوایی چه میزان نان فروخته است.
استانداری تهران اعلام کرد: قیمت نان همان نرخ مصوب سال ۱۴۰۰ است و هرگونه افزایش خارج از مصوبه، غیرقانونی است و با متخلفان برخورد خواهد شد.
رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران هم اعلام کرد: دستگاه کارتخوان هوشمند در تمام ۹ هزار واحد نانوایی تهران نصب می‌شود و قیمت نان بعد از حذف آرد یارانه‌ای، برای مردم تغییری نخواهد داشت. بیژن نوروزی مقدم افزود: اتحادیه نیز اعلام کرد که آمادگی لازم برای نصب دستگاه‌ها را دارد و برای این اقدام ملی همکاری‌های لازم را دارد. او گفت: بعد از نصب کارتخوان‌های هوشمند، فروش نان با این دستگاه‌ها انجام می‌شود اما با توجه به اینکه فعلا آرد یارانه‌ای به واحدهای نانوایی پرداخت می‌شود شکل پرداخت یارانه نان تغییری نخواهد داشت. وی تصریح کرد: بعد از اینکه آرد نانوایی‌ها آزاد شود، نیز دولت مابه‌التفاوت قیمت نان را به‌حساب نانوایان واریز می‌کند تا مردم کماکان نان را به قیمت قبل خریداری کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید