رئیس پارلمان شهری به ضرورت پیگیری مشکلات حوزه اتوبوس و مترو در قرارگاه حملونقل و ترافیک تأکید کرد
اتوبوسهای اروپایی در تهران
اتوبوسهای دوطبقه دوباره در پایتخت فعال میشوند
ارائه گزارش عملکرد قرارگاه حملونقل و ترافیک مهمترین دستور جلسه روز گذشته شورای شهر تهران بود که رئیس پارلمان شهری به ضرورت این اقدام اشاره کرد و گفت: «حملونقل عمومی، موضوع مهم کنونی شهر تهران است که شهردار پایتخت برای ساماندهی به وضعیت نابسامان کنونی، قرارگاه حملونقل راهاندازی کرده، اما هنوز اتفاق خاصی در زمینه حملونقل و ترافیک رخ نداده است.» مهدی چمران با بیان اینکه دولت و شهرداری باید برای رفع مشکلات حملونقل، کمک کنند، افزود: «نتایج قرارگاه حملونقل باید ملموس باشد و باید بدانیم چه اقداماتی انجام شده و برای رفع مشکلات این حوزه چهکارهایی میتوان انجام داد.» سیدمجتبی شفیعی، معاون حملونقل و ترافیک شهردار تهران هم در جریان ارائه گزارش ورود 50دستگاه اتوبوس کارکرده اروپایی بنز و سولاریس دوطبقه، تککابین و دوکابین را رسانهای کرد و گفت: «این اتوبوسها منطبق با استانداردهای زیستمحیطی کشور هستند و پس از تعمیرات اولیه و دریافت مجوز از دولت، شمارهگذاری شده و وارد چرخه خدمترسانی میشوند.» به گزارش همشهری، معاون حملونقل و ترافیک شهردار تهران به رویکرد مهم شهرداری تهران در قرارگاه حملونقل و ترافیک اشاره کرد و افزود: «راهبرد توسعه حملونقل عمومی، توسعه حملونقل پاک و مدیریت تقاضا، 3رویکرد مهم شهرداری تهران است که توجه به آنها سبب کاهش 15درصد ترافیک پایتخت خواهد شد.» بهگفته سیدمجتبی شفیعی فراهمکردن تجهیزات متحرک، توسعه خطوط مترو، نوسازی خطوط اتوبوسرانی و مترو، نوسازی سختافزاری و بهبود نرمافزاری، برقیسازی حملونقل و توسعه دوچرخه و اسکوترهای برقی، برنامههای شهرداری تهران هستند که باید پیگیری شوند. بهرهبرداری از ایستگاه 17شهریور، افتتاح ورودی ایستگاههای مترو، تعمیرات اساسی قطارها، نوسازی 920دستگاه تاکسی و ... برخی از اقدامات انجام شده در ماههای نخست سال هستند.
اقداماتی که تا پایان سال محقق میشوند
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه به برنامههای پیشبینیشده که تا پایان سال محقق میشوند، اشاره کرد و با بیان اینکه توسعه اتوبوس اولویت قرارگاه حملونقل و ترافیک است، گفت: «وزارت کشور 1200دستگاه اتوبوس برای تهران پیشبینی کرده است که با پیگیریهای انجام شده تا پایان سال 500دستگاه تحویل داده میشود.» بهگفته او اورهال 1400دستگاه اتوبوس هم در دستور کار شهرداری تهران است که با ورود به ناوگان اتوبوسرانی قطعاً تا 5سال بدون عیبونقص میتوانند خدمات ارائه دهند. شفیعی تأکید کرد که اورهال اتوبوسها در بخش خصوصی شروع شده و تا پایان سال این کار در بخش خصوصی و ملکی شهرداری به اتمام میرسد. آنطور که معاون حملونقل و ترافیک شهردار تهران گفته ورود 50دستگاه اتوبوس برقی تا پایان شهریور، افتتاح پایانه اکباتان بهعنوان بزرگترین فضای زیرزمینی خاورمیانه، افتتاح 6ایستگاه در خطوط مترو و... مواردی هستند که امسال محقق میشوند.
نظر اعضا چه بود؟
پس از اتمام گزارش قرارگاه حملونقل و ترافیک، مهدی چمران با بیان اینکه مدیریت جدید اگر مثل مدیریت قبلی کار کند به جایی نمیرسیم، گفت: «گلوگاه ما مترو و اتوبوس است و اگر مشکلات این حوزه حل شود، من دستوپای شما را میبوسم. بههرحال باید مشخص شود در این دوره چقدر قطعات اضافه شده و وضعیت کنونی چگونه است؟» جعفر شربیانی هم تأکید کرد که فعالیت قرارگاه باید بهصورت عملیاتی باشد و مردم، شهد شیرین خروجی قرارگاهها را بچشند. مهدی اقراریان افزود: «پول و زور شهرداری تهران بهتنهایی حلال مشکلات نیست. چرا که اداره پایتخت یک کشور الزاماتی دارد و باید با ارائه قانون جامع مدیریت پایتخت این الزامات رفع شود.» مهدی پیرهادی به برش فصلی برنامه سالانه اشاره کرد و گفت: «باید اعضای شورا بدانند که در هر فصل قرار است چه اقدامات ترافیکی انجام شود و چه برنامههایی پیشبینی شده است.» سیدجعفر تشکریهاشمی با بیان اینکه اگر کار بهدرستی و اصولی انجام شود نیاز به خواهش و التماس نیست و مردم از دغدغهمندی نجات میبایند، گفت: «گزارش ارائه شده از واقعیت فاصله داشت و میتوان بهصراحت مطرح کرد در هیچ بخشی تزریق بودجه و کار عملیاتی انجام نشده است.» سیدمحمد آقامیری هم تأکید کرد: «دوره ۱۲ساله طلایی و جهادی باید الگوی مدیریت شهری تهران باشد تا وضعیت حملونقل عمومی بهبود یافته و مشکلات آن رفع شود و اگر این الگو و شاخص را درنظر بگیریم میتوان ۲ هزار دستگاه اتوبوس در مدت 4سال اضافه کرد.» نرگس سلیمانی نیز به جام جهانی قطر اشاره کرد و گفت: «براساس تفاهمنامه، تعدادی از رانندگان اتوبوس برای خدمترسانی به قطر اعزام شوند و خودروهای مازاد از طریق تهاتر وارد شوند تا بخشی از مشکلات را حل کند.» در نهایت حبیب کاشانی هم گفت که ارتباط بین شورا و معاونت حملونقل و ترافیک ضعیف است و باید این تعامل بیشتر شود تا بدانیم چگونه میتوان در این حوزه کمک کرد.
مکث
رئیسجمهور به موضوع حملونقل ورود کند
نایبرئیس شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران، مطالب مطرح شده در جلسه را جمعبندی کرد و گفت: «بیشترین منابع سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران به حملونقل اختصاصیافته، اما با تمام این موارد، نمیتوان بدون همکاری دولت به نقطه قابلقبولی رسید؛ بنابراین تقاضا داریم رئیسجمهور در این زمینه ورود کند تا بتوانیم گامهای جدی برداریم و از وضعیت موجود به موقعیت مطلوب برسیم.» پرویز سروری با بیان اینکه گزارش ارائه شده نشان میدهد وضعیت حملونقل در دوره گذشته بهاندازه زیادی افت کرده است، تأکید کرد: «هماکنون با وجود کمکی که دولت برای توسعه حملونقل تهران میتواند انجام دهد، باز هم با مشکلات جدی در این حوزه و رسیدن به سرانههای مطلوب روبهرو هستیم.»